Ge mig råd?

L

litenmama

Min raring va väldigt tunn för en och en halv månad sen , man kunde spela på hans revben.Han är fortfarande tunn och jag vill att han skall gå upp mycket mer.
Så här ser hans foderstat ut:
Morgon:4dl kornkross
4dl kraft grund
Fri tillgång på hö ensilage i hagen från kl.07.00-16.00

Middag: 4dl kornkross
4dl kraftgrund
4kg hö

kväll: 4dl kornkross
4dl kraftgrund
4kg hö

har hört att kraft 125 är bra om hästen behöver gå upp i vikt.
hur är det med lucern hack eller pellets?
hoppas på svar!

Sv: Ge mig råd?

Vad väger dina dl?
dl i kornkross är inte mycket. Kan tänka mig att han får i sig ca 1,5kg kraftfoder ungefär per dag?

Öka maten. Har ni bra hö ska det räcka med grund och korn, krafft 125 är proteinrikt. Behövs bara om höet är proteinfattigt.

Det kan ju finnas många orsaker till att hästen inte går upp i vikt förutom fodret. Har du gjort ett träckprov på hans avföring? Han kanske har en mask du inte avmaskat mot? Det har hänt mig att hästen haft mask trots avmaskning, av den sort som medlet inte tog.. i vissa fall måste de maskas 2 ggr på 5 veckor om de hunnit få mkt av en sort .... Jag skickar därför alltid träckprov på hösten.

Hur är han i övrigt i magen, i pälsen, humöret?

Om man tittar på foderstaten ser det ut som han får tillräckligt.

Min raring va väldigt tunn för en och en halv månad sen , man kunde spela på hans revben.Han är fortfarande tunn och jag vill att han skall gå upp mycket mer.
Så här ser hans foderstat ut:
Morgon:4dl kornkross
4dl kraft grund
Fri tillgång på hö ensilage i hagen från kl.07.00-16.00

Middag: 4dl kornkross
4dl kraftgrund
4kg hö

kväll: 4dl kornkross
4dl kraftgrund
4kg hö

har hört att kraft 125 är bra om hästen behöver gå upp i vikt.
hur är det med lucern hack eller pellets?
hoppas på svar!

Halloj!

det är jätte svårt att säga hur mycket du ska ge din häst, det beror på hur mycket du rider mm, och vad det är för sorts häst..

mina hästar ger jag kraft müsli och lusärn pellets...
och det fungerar jätte bra dom bara älskar sin mat..
Men mina hästar får ganska mycket mat av detta beroende på att dom rids och tävlar väldigt mycket..
Men om du inte skulle vilja byta mat så kan du alltid öka på maten på morgonen och på kvällen..

mina hästar får:

morgon:

1kg Müslie
och fri tillgång till hö eller hö ensilage beroende på värmen..

midda får dom
hö eller hö ensilage

kväll:

2 kg Müsli
2 dl pellets lusärn (sväller den sedan i varmvatten)
och Hö ca 5-7 kg..

//C

Han är bra i magen,pälsen har blivit blank och fin och humöret är det inget fel på.
Han har avmaskats med Banminth,då där han står uppstallad har för vana att avmaska alla hästar på hösten men jag skall köpa ett träckprov på apoteket och skicka in så får vi se.
Har ökat hans korn till 6 dl.

Vid installning på hösten brukar man avmaska med preparat som även tar styngflugelarver, dvs ett preparat med verksam substans Ivermectin. (ex. Ivomec, Noromecin).
F.ö beror foderstaten som du bör ge din häst på hur stor den är, hur mycket du rider och hur analysen på grovfodret ser ut.
Om du kan ge de upplysningarna så kan du få bättre hjälp med din foderstat.

Han är liten stor häst på ca 150 cm i manken.
Har inte blivit riden något på 1 1/2 månad för han va i så dåligt skick att på inrådan sätta igång han nu.Jag longerar och lite markarbete men sätter igång och tränar igen på måndag.
Kan tyvärr inte för tillfället få analys på grovfodret då han är uppstallad på ridskola och dom har tyvärr den uppfattningen att det inte behövs :crazy:

Han är liten stor häst på ca 150 cm i manken.
Har inte blivit riden något på 1 1/2 månad för han va i så dåligt skick att på inrådan sätta igång han nu.Jag longerar och lite markarbete men sätter igång och tränar igen på måndag.
Kan tyvärr inte för tillfället få analys på grovfodret då han är uppstallad på ridskola och dom har tyvärr den uppfattningen att det inte behövs :crazy:

Då tycker jag att ett bra komlement till ditt hö är lusern, ca 2kg.
Öka hö/hösilage givan också med ett par kilo.
Kraftfodergivan borde nog även den ändras, själv tycker jag om färdigfoder, väljer du havre/korn så tycker jag nog att den ska ha ett par kg om dagen nu när du kommit igång att rida den. Komplettera med:
Betfor, B-vitamin, E- vitamin, mineraler.
På en vecka bör du kunna se om det går på rätt håll.
Givetvis är det svårt att råda utan analys.
Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 818
Senast: Zamira
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Min häst Har alltid varit lite tunn i kroppen. Efter att ha bytt stall i slutet av Aug.-13 så har han lagt på sig bra. Idag har han fri...
Svar
6
· Visningar
1 320
Senast: Dandylinn
·
Foder & Strö Hejsan allihopa! Mitt sto, som är ganska tunn och brukar bli tunnare under hösten då hon byter om till vinterpäls skall nu börja få mer...
Svar
3
· Visningar
1 021
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård