Ge mig hopp någon!

sommarminne

Trådstartare
Ska försöka göra en lång historia kort

Har en perserhona på 4 år som vid ett års ålder blev allvarlig sjuk och det visade sig att hon hade fått anemi. Behandlades då på sjursjukhus några dagar och va så dålig att dom knappt trodde hon skulle klara sig men det gick vägen. Hon fick då kostison och den dosen minskade vi allt eftersom och emellanåt fick hon återfall men periodvis va hon utan.
Hon blev väldigt känslig och det räckte med en förändring i vardagen så blev hon dålig igen. Vi åkte in med henne en gång i månaden för att hela tiden ha koll på blodvärdena och det blev bättre och bättre. Hon har sedann under dom här tre åren med sjukdomen varit både bättre och sämre och det sista gav mig veterinären ansvaret att dosera kortisonet som jag ville beroende på hur hon mådde för att slippa åka dit ut och in jämt med massor av dyra veterinärräkningar.

Hon har under dom sista två åren gått mest utan behandling och har faktiskt varit riktigt pigg och sen ibland har hon blivit hängig och då har hon fått lite kortison en period och sen har det varit bra. Just det där med medicineringen har aldrig varit något problem för mig då jag och den här lilla fröker verkliugen har fått ett väldigt speciellt band och hon beryder verkligen oerhört mycket för mig.

Nu till det egentliga problemet: Hon har sedan första gången hon blev sjuk haft problem med att så fort hon mår sämre så har hon ätit kattsand och kissat utanför lådan. Nu dom sista två månaderna har hon dock kissat utanför lådan för jämnan och det börjar verkligen tära på mig. som tur är har hon bara "valt" att kissa på dom ställen i huset där vi har gamla plastmattor så det har varit lätt att städa efter henne men jag är så less på de där städandet nu. Jag har gett henne medicin i låg dos på heltid nu under 3 veckors tid och hoppats på att det skulle ge med sig med kisseriet men de gör inte de. jag är så ledsen och jag vill verkligen inte behöva ta bort henne. de gör ont att bara tänka på de:cry:

så vad gör man? ska jag ta bort ändå? åka in och kolla på ny behandling?


Selma och hennes kompis Zelda
sos.jpg
 
Sv: Ge mig hopp någon!

Utan att ha något bra svar direkt på dina frågor undrar jag lite över förhållandet till den andra katten, om det kan finnas andra saker som kan bidra till problemet. Är Zelda yngre? Är båda kastrerade? Finns det eventuellt fler katter eller hund i hemmet? Har du mer än en kattlåda?
 
Sv: Ge mig hopp någon!

Innan du börjar oroa dig för att behöva ta bort henne skulle jag kolla upp hos veterinären så att hennes kissande inte beror på något annat, t.ex. urinvägsinfektion. Det kanske är lättbotat den här gången?

/Erica
 
Sv: Ge mig hopp någon!

den andra katten är två år och så har vi en hund hemma problemen har inte blivit bättre/sämre sedan dom kom. Och de hunden har vi haft i 3 år snart och den andra katten sedan hon va kattunge.

Tycker bara de känns så hopplöst nu att hon inte verkar va sämre synbart men ändå kissar överallt....
i har två kattlådor och den ena utan dom är som en dubbel så den är väldigt stor
 
Sv: Ge mig hopp någon!

Tycker bara de känns så hopplöst nu att hon inte verkar va sämre synbart men ändå kissar överallt....

Om hon kissar överallt mår hon ju uppenbart sämre, av okänd anledning. Missade du mitt inlägg eller är du bara ointresserad av att ta katten till en veterinär?

/Erica
 
Sv: Ge mig hopp någon!

och ja jag är helt övertygad om att hon uppenbarligen är sämre men frågan är ju varför? de har alltid varit synbart innan då hon har blivit väldigt trött och vit i tandköttet men jag tycker inte att hon verkar va trött alls och tandköttet ser ut som vanligt. jag tar gärna katten till veterinären vi har varit där ett flertal gånger innan så de är verkligen inga problem alls utan jag missade bara ditt inlägg!
Och urinvägsinfektion borde väl inte komma periodvis eller fungerar de så? får katter blod i urinen som vi för de har hon inte något som man kan se. Hon kissar heller inte ofta utan sällan och mycket.
 
Sv: Ge mig hopp någon!

Det är inte säkert att det kommer blod vid urinvägsinfektion. Det gör det nog mest bara om de sitter och trycker utan att det kommer någon urin som vid urinsten.

Om den andra katten nu har blivit 2 år har hon kanske blivit mer dominant. Du svarade inte på om de var kastrerade. Varför jag undrar, är för att fertilitet kan ge många onödiga problem (revirpinkande, mobbning mellan katter, pyrande infektion i livmodern).
 
Sv: Ge mig hopp någon!

Ingen av dom är kastrerade med för den yngsta hade jag gärna velat ta en kull på och lilla Selma har vi aldrig ens funderat på att steriliera eftersom hon haft lite sämre allmäntillstånd. Men det kanske skulle va bra att prata med veterinären för skulle det bli bättre hade det ju varit jättebra!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
854
Senast: Stekspaden
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 182
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 894
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp