Ge lusern under sommaren?

Sv: Ge lusern under sommaren?

Det finns betydligt billigare tillskottsfoder att ge under betet, om man absolut måste. ;)

Jag är nyfiken, kan du ge några förslag? Jag tycker att lusern för 4 kr kilot är bland det billigaste och bästa tillskottsfoder en häst kan få på betet! (Men bara om det verkligen är nödvändigt förstås).

Stjäl tråden lite..

Tror ni att man riskfritt kan ta bort lusernet även om hästen står på stall men äter gräs när den går i hagen?
Under vintern äter hästen:
11 kg hösilage (vet ej värden men de ska vara "bra", vad nu det betyder)
3 kg krafft grund
10 liter lusern strå

På detta håller han sig rund och fin, har ökat ngt.

Nu när gräset har kommit fram har jag minskat kraftfodret lite, just nu får han 2,5 kg krafft grund.
Han är inte heller lika glad i att äta hösilaget, varierar hur mycket jag får i honom..
Lusernet får han fortfarande men har funderat på att ta bort..

Han kommer inte släppas på bete i sommar utan stå på stall hela tiden.
Annars när han har gått på bete har han stödfodrats med krafft groov 125 och hållt hullet bra sålänge gräset har haft näring kvar.

Vad tror ni?

Jag vet i och för sig inte vad kraft grund innehåller men det låter som kraftfoder. Jag hade tagit bort kraftfodret först och främst innan jag tog bort lusernet. Hästen får nog i sig tillräckligt med kolhydrater genom gräset.

Kraftfodret vill jag inte ta bort, har provat att sänka ännu mer men upplever att han blir loj då.

Vad är det (Fruktan)?
Vi sår alltid rajgräs, både flerårigt "Helmer" och ettårigt "Westervoldiskt". Vad har det för negativa effekter? Nu måste du uppdatera mig!:)

Fruktan är en sockerart som inte är bra för fånghästar, men för vanliga hästar som inte är i riskzonen är det helt OK.

FPL

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
641
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
875
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka