Ge lusern under sommaren?

F

Fitness

När hästen går på bete dygnet runt på sommaren är väl inte lusern nödvändigt att ge eftersom gräset innehåller mkt protein???
Även kanske nu på våren när det börjar komma upp gräs kanske man ska dra ner på lusernet?

Sv: Ge lusern under sommaren?

Det finns betydligt billigare tillskottsfoder att ge under betet, om man absolut måste. ;)

jo han får lite kraft, havre och betfor också under betet. Men tänkte att man borde kunna ta bort lusernet eftersom jag ger det under vintern för att han lätt blir tunn och har svårt att bygga muskler.

På sommaren innehåller ju gräset så mkt protein att de inte finns risk att han blir för tunn?

Ja, gräset borde ge tillräckligt med protein även för en ganska svårfödd häst. Behövs det mer hull så är det ju enkelt (och billigt) att komplettera med ett mer energirikt foder typ betfor, olja eller spannmål. Det borde räcka bra.

Det finns alltid en risk för att en häst inte kan livnära sig enbart på betet. Det beror på hästens omsättning (man brukar ju säga att fullblod kan behöva stödutfodring tex) och kvaliteten på gräset. Jag tycker att vårt gräs ser väldigt fint ut och med örter och så... Men likväl blev min ponny ganska tunn och bukig i somras och tappade överlinje. Men klarar den sig utan tillskott är det givetvis det optimala och billigaste.

Allt hänger ju på vad du har för bete och vad din häst har för näringsbehov (ung, gammal, rids, rids inte, hårt/lätt arbete osv). Själv har jag en svårfödd femåring som rids och tävlas och en växande tvååring och just nu inte världens kraftigaste bete. De får bägge havre + lusern för att hålla sig fina. Därmed inte sagt att just din behöver lusern som tillskott, kan räcka m ngt annat.

Hoppas på bättre bete snart, men det blir nog inte superkraftigt tyvärr. :(
Stora hagar, dock. Alltid något.

Dels ser man till viss del med blotta ögat (glest, hårt betat, ytor som täcks av annat än gräs tex mkt träd, sly och sten? Eller frodigt, tjockt, tätt på stora ytor?) och sen är det ju även hästens hull som avgör = håller hästen hullet, går den upp i hull eller tappar den?

Ett enkelt sätt är att ta ett snöre eller band och mäta sin hästs omfång. Sen mäter man varje vecka och kan läsa av om betet är lagom, för kraftigt eller för klent. Att avgöra hur mycket näring det är i gräset med blotta ögat kan vara väldigt svårt.

ja det vet jag. därför får han havre, jkraft och betfor under sommaren eftersom jag rider.

ja det vet jag. därför får han havre, jkraft och betfor under sommaren eftersom jag rider.

Jag gör tvärtom vad du gör, jag behåller lusernet men tar bort resten av kraftfodret (om någon häst äter kraftfoder vill säga, det är inte alltid förstås).

beror ju helt på vad du har i ditt bete, har du tex mkt baljväxtar så kan du nog skippa lusernen.

själv ger jag hela sommaren, drar hellre ner på kraftfoder och hö (eftersom dom inte vill ha...)

Jag ger min lucern både för protein och för att strå binder upp den lite blötare gräsmagen min får när bara äter gräs.men du kanske ger lucern i pelletsform...

Är betet en insådd vall typ en sån vall där man skördat hö? Eller är det naturbete med mycket träd, buskar och stenpartier? Jag brukar få uppfattningen om ätt fd åkermark brukar ge mycket kräm i betet.

Om gäset och klövern växer snabbt och har en mörkgrön färg brukar det innehålla en del protein. Ännu mer om det är gödslat. Vet en granne (kobonde) som analyserar sitt bete och man kan se skillnad i färg när det är mycke resp lite protein i det på färgen.

Jag står i lite samma tankar som dig men har bestämt att prova att ta bort luzernen på tävlingshästen (bara ge det andra), trots naturbete, och hålla stenkoll!

Avelsstona blir också av med luzernen när de kommer ut på vallen. den skall först skördas och då får jag lite kunskap om värdena efter analysen. Det är mycket klöver så jag är orolig att det är för mycket istället! Hm... aldrig är det lätt!

Lycka till!

Vad är det för växter som är bra att ha i betet ?? Har för mej att maskrosor är näringsrika och klöver med, stämmer det ??

svarar även om det inte var till mig! Jag tycker att timotej, ängssvingel, rajgräs, ängsgröe, rödsvingel är bra gräs. Sedan så är vitklöver bra för att hålla ogräs borta. Rödklöver är bra för att få mycket protein men det kan gärna ta överhanden över gräset och då riskerar man att sitta med en hel klövervall tillslut och det kan ju bli för kraftigt.

Maskrosor och även kvickrot har bra näringsvärden har jag hört, men dock förstör de för de andra grässorterna på grund av sitt växtsätt så dom vill man oftast hålla borta.

okej,hur ser man vilka de olika sorterna är när gräset är kort ? tkr det ser väldigt lika ut, lrja klöver ochmaskrosor vet jag ju hur de ser ut :grin:

Vad är det (Fruktan)?
Vi sår alltid rajgräs, både flerårigt "Helmer" och ettårigt "Westervoldiskt". Vad har det för negativa effekter? Nu måste du uppdatera mig!:)

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
641
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
875
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka