Ge lugnande till dräktigt sto

Sv: Ge lugnande till dräktigt sto

Hjälper det inte heller om ni tar hovarna en bit i taget? Alltså verka höger fram, sedan vänster fram osv. Sko höger fram, vidare till nästa osv osv. Så att ni inte håller länge i samma ben.

Som någon annan sa så kanske boots kunde vara ett alternativ. För jag antar att du inte bara kan rida på mjukt underlag och därmed låta henne vara barfota hela dräktigheten?
 
Sv: Ge lugnande till dräktigt sto

Hjälper det inte heller om ni tar hovarna en bit i taget? Alltså verka höger fram, sedan vänster fram osv. Sko höger fram, vidare till nästa osv osv. Så att ni inte håller länge i samma ben.

Som någon annan sa så kanske boots kunde vara ett alternativ. För jag antar att du inte bara kan rida på mjukt underlag och därmed låta henne vara barfota hela dräktigheten?

Man får slå i en söm i taget och så ställa ner hoven redan i nuläget... Jag ska kolla med hovis på måndag, om man kan dra skon och verka på en hov, sedan ta nästa hov och göra samma procedur, för att sedan testa och se ifall det går att slå på sko på en hov i taget.

Vet inte om det kommer funka - Men ska höra med hovis ifall h*n har några idéer.

Jag kan inte rida på enbart mjukt underlag och damen har känsliga sulor - så vill jag hålla igång hästen är nog boots alternativet.

Jag har idag i alla fall fått tag på veterinären och jag ska absolut inte ge henne Sedalin. Inte ens nu innan konstaterad dräktighet. Domosedan kan man ge fram tills det är 3 månader kvar - men det funkar inte att använda på damen vid skoning.

Helst ska jag inte bremsa heller under de 45 första dagarna då det skapar stress hos stoet. Och dra skorna funkar nog utan brems. Hoppas jag...

/Lizzie
 
Sv: Ge lugnande till dräktigt sto

Det kan vara värt att testa, att ta en hov i taget hela tiden.
Lycka till med ditt sto!

Mitt sto hade ju precis passerat de första kritiska veckorna av dräktigheten när hon fick Sedalin. Det var som jag skrev ett absolut nödläge där hon pga olyckliga omständigheter som inte gick att råda över blev utsatt för en enorm stress. Så lugnande medel var i det läget nödvändigt. Men man ska absolut tänka sig för både en och flera gånger innan man använder sådant på dräktiga ston. En sista utväg.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
513
Senast: Görel
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 477
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp