Ge komplement till burkmaten

aiquen

Trådstartare
Mina katter äter i dagsläget bara burkmat (utom den ena som är ute-/innekatt och således får i sig en del möss m.m. också) men jag skulle gärna vilja börja ge något annat, som komplement till burkmaten, men frågan är - vadå för något? Kycklingvingar? Hjärta, lever? Tillagat eller rått?

Vad ger ni andra som blandar färdigfoder och Barf?
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Jag kompletterar burkmaten med lite olika, nån organröra i bland, rent hjärta i bland, kycklingvingar, kycklinghalsar, kycklingmage..
Fläskben, i bland nån "komplett" röra osv. Mina äter allt rått men fläskkött och de få gånger jag får tag på vilt fryser jag alltid in något dygn först.
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Okej, så det är i regel råa grejer som gäller? Även när det handlar om organröra? Hur ofta kan man ge av sådant här då? Jag antar att det inte får bli för mycket om det bara är tänkt som komplement...

Sedan måste jag förstås fråga var du får tag på det? Har t.ex. ICA råa kycklingvingar och olika organ? :cool:
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

min katt får bara ett bra torrfoder. just nu övervägar ja å byta till en dietkost. hon är lite överviktig men de blev hon med en gång efter steriliseringen, så får se om det kan hjälpa.
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Okej, så det är i regel råa grejer som gäller? Även när det handlar om organröra? Hur ofta kan man ge av sådant här då? Jag antar att det inte får bli för mycket om det bara är tänkt som komplement...

Sedan måste jag förstås fråga var du får tag på det? Har t.ex. ICA råa kycklingvingar och olika organ? :cool:

Om du balanserar extragrejerna i form av en organröra (som innehåller kött, hjärta, max 10% lever samt lite tillskott av kalcium/benmjöl/nermalda ben och gärna äggula) så kan du ju i princip ge hur mycket som helst för det är ju lika bra (bättre :D ) mat än burkmaten. Eller så kan du ge kycklingvingar ibland, hjärta ibland, lever ibland (men det är farligt att överdosera) så blir det balanserat ändå.

Och matvarubutikerna brukar oftast ha hjärta och lever, annars kan man också fråga i charkdisken tror jag.

/Erica
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Att ge kycklingben av någon slag är ett bra komplement. Dels för att man inte behöver tänka så mycket på "balansen" eftersom köttben innehåller det som är viktigast att balansera men även för att ben är grymm tandborstar. :D
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Sedan måste jag förstås fråga var du får tag på det? Har t.ex. ICA råa kycklingvingar och olika organ? :cool:

Kycklingvingar finns djupfrysta bland andra kycklingdelar i frysdisken. Ett helt kilo kostar bara 15 kr i min affär.

Inälvor kan man få leta lite efter. Men här i Göteborg hittade jag både grislever och -hjärta när jag letade - dock i olika Ica-affärer.
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Att ge kycklingben av någon slag är ett bra komplement. Dels för att man inte behöver tänka så mycket på "balansen" eftersom köttben innehåller det som är viktigast att balansera men även för att ben är grymm tandborstar. :D

Kyckling känns lite skumt tycker jag. Har alltid fått höra att det är livsfarligt med kyckling för hundar, men katter kanske klarar det bättre. Jag är lite rädd för kycklingbakterier eftersom jag träffat så många människor som fått livslånga funktionshinder efter att ha ätit kyckling som inte varit genomstekt. Kött känns lite bättre i maggropen.
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Katter har kort tarmsystem, maten passerar snabbt, exvis campylobacter skulle inte få dem att bli sjuka på samma vis som människor blir sjuka av dem. Och andra bakterier ska inte finnas i svensk kyckling.

Det du hört om hundar har förmodligen gällt tillagade kycklingben - det är farligt, de splittras lätt och kan skada hunden. Men råa ben är inte farligt.
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Kyckling känns lite skumt tycker jag. Har alltid fått höra att det är livsfarligt med kyckling för hundar, men katter kanske klarar det bättre. Jag är lite rädd för kycklingbakterier eftersom jag träffat så många människor som fått livslånga funktionshinder efter att ha ätit kyckling som inte varit genomstekt. Kött känns lite bättre i maggropen.

Det är inte livsfarligt att ge hundar kyckling heller, det är bara dumheter. Tillagade ben ska aldrig ges, men råa ben i alla former går alldeles utmärkt.

Att människor har respekt för campylobacter är givet, likaså för salmonella. Katter har dock ett helt annat matspjälkningssystem och campylobacter är faktiskt en del av deras naturliga tarmflora. Salmonella är ovanligt hos svensk fågel så det är jag inte rädd för alls.

Folk är klenare än katter.
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Ja katter måste nog tåla en hel del så mycket äckligt som de stoppar i sig när de är ute. Ohc dessutom plockar in ibland. Både levande möss, nydödade möss, halvförmultnade möss och fåglar i alla storlekar och former.
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Alltså, det är ju inget FEL på kattmat. Vi skulle säkert må alldeles utmärkt om vi åt den. Men i och med att vi VET att det är kattmat så går det bara inte:D
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

KL

Jättetack för alla svar!

Jag har nu köpt ett kilo djupfrysta kycklingvingar (som jag antar är icke tillagade eftersom det inte står någonting om det på förpackningen och de ser otäckt råa ut ;)) men ska jag nu bara låta en vinge ligga på ett fat och tina innan jag ger den till katten, eller ska jag värma den? Något annat?
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Du kan nog få dela upp vingen till en början. Klippa upp köttet lite och kanske rulla den i tonfisk så att katten lockas att smaka. Katterna kan tycka att vingar är sjuuuukt konstiga till en början.
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Tack för tipset!

Men ska jag värma den eller bara låta den ligga framme tills den har tinat?
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Jag tinar dem innan jag lägger fram dem till katterna, katterna är inte intresserade av vingarna så länge de är djupfrysta.
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Kronfågel har färska vingar och inälvor i sitt sortiment!
Här omkring säljer både Willys och ICA färska produkter, vingar, hjärta och lever! :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 470
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 470
Senast: Heulwen
·
T
Övr. Katt Ja nu har jag haft katterna i runt en månad och lite funderingar har växt fram :) För det första, det här med barf :crazy: Just nu...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: Sol
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 968
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp