Ge komplement till burkmaten

Sv: Ge komplement till burkmaten

Tack för tipset!

Men ska jag värma den eller bara låta den ligga framme tills den har tinat?

Låt den tina av sig själv, framme eller i kylskåp. Värm inte i micro, det är farligt om benen bli tillagade och spröda! Hoppas dina katter tycker vingar är ätliga, det gör inte mina kräsmagar. :D (eller ja, den gången de åt spydde de upp allt igen)

/Erica
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Kronfågel har färska vingar och inälvor i sitt sortiment!
Här omkring säljer både Willys och ICA färska produkter, vingar, hjärta och lever! :)

Ja, jag hittade vingar från Kronfågel till slut i alla fall. :)

Låt den tina av sig själv, framme eller i kylskåp. Värm inte i micro, det är farligt om benen bli tillagade och spröda! Hoppas dina katter tycker vingar är ätliga, det gör inte mina kräsmagar. :D (eller ja, den gången de åt spydde de upp allt igen)

/Erica

Ja, vingen ligger framme på ett fat nu. Får se vad Måns säger sedan. Jag är lite tveksam till om han kommer äta faktiskt, men den andra kattan är jag inte orolig för alls. Den dagen hon inte äter det hon bjuds på (eller hittar på kösbänken..) så borde hon vara inlagd hos vet. för länge sedan. :D
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Han åt! :banana:
Fast jag fick några argsinta blickar över att jag haft mage att lägga så svårttugad mat på hans tallrik, så han hämnades genom att äta över hela köksgolvet... :crazy:
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Grattis! Äter han det så lätt ska det nog inte bli några större problem :D
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Värm inte i micro, det är farligt om benen bli tillagade och spröda!

Jag tinar mina i mikro. Inte värmer, utan tinar på defroster. Funkar utmärkt och de blir absolut inte tillagade.

Aiquen: i början trodde jag att benen var riskfaktorn men jag har ändrat mig. Det sega skinnet är faktiskt det som ställer till problem - om något gör det. EN gång under flera månaders fodrande med kycklingvinge har jag fått dra ut en stor klump ur munnen på den ena katten. Han hade svalt utan att tugga sönder skinnet och satt i halsen.

Numera gör jag därför alltid några ordentliga snitt i skinnet, funkar jättebra.
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Jag tinar mina i mikro. Inte värmer, utan tinar på defroster. Funkar utmärkt och de blir absolut inte tillagade.

Vad bra, jag är kanske lite övernojjig bara. Måste ta och prova kycklingvingar till mina någon gång igen. Min hane gillar för tillfället inget annat än kycklinghjärtan, ingen blötmat är intressant. Jag håller på att renovera min nya lägenhet, vill ha ett kök så jag kan laga lite barf-röra åt honom. :)

/Erica
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Mina kräsna katter kastade sig över kycklingvinge redan första gången de fick den.

Det är kul för det råa köttet tar verkligen fram vildkatten i dem. De morrar åt både varann och mig om de tycker att nån kommer för nära deras byte.:D En gång skulle jag dela en bit som den ena katten verkade ha problem med - men han lät mig inte ta den.

Jag brukar sticka till dem rå kycklingfilé också när jag lagar mat till mig själv - men den kräsnaste av katterna vill inte ha den, han nosar på den och går med en föraktfull blick. Det övergår mitt förstånd hur kycklingfilé och kycklingvinge kan lukta olika - men det är en hel del med katter som just övergår ens förstånd:D:love:
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Haha! :D Och när jag gav mina kycklingvinge första gången så satt de först förväntansfullt nedanför och väntade på något gott. När jag la ner fatet med kycklingvingen på så nosade de på den och sen tittade de på mig, "men det DÄR går ju inte att äta!!" :eek:

Första gången jag gav mina kattungar kokt fisk (de var nog ca 5 veckor då) så var det en del lite större bitar med på fatet. En av dem satt och tuggade och tuggade och tuggade och kunde inte få av biten. Då skulle jag precis som du också bara hjälpa till, OJ vilket vilddjur!! :D Han morrade och högg så jag ryckte undan handen rent reflexmässigt. :rofl:

/Erica
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Han morrade och högg så jag ryckte undan handen rent reflexmässigt. :rofl:

Det är supergulligt:love:

Jag älskar och gullar till vanvett med mina ögonstenar men då och då blir man ju faktiskt påmind om att det är ett par fullfjädrade mördare man gosar med:D
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Aiquen: i början trodde jag att benen var riskfaktorn men jag har ändrat mig. Det sega skinnet är faktiskt det som ställer till problem - om något gör det. EN gång under flera månaders fodrande med kycklingvinge har jag fått dra ut en stor klump ur munnen på den ena katten. Han hade svalt utan att tugga sönder skinnet och satt i halsen.

Numera gör jag därför alltid några ordentliga snitt i skinnet, funkar jättebra.

Jag tyckte också att skinnet verkade vara det som var mest svårttuggat (efter att ha tittat på när katten åt alltså) så tack för varningen, och tipset att snitta i skinnet innan servering!

Ett par frågor till också: hur ofta lämpar det sig att ge en kycklingvinge? Och normalt sett ger jag burkmat tre ggr/dag (morgon - middag - kväll) ska jag vid de tillfällena jag ger kyckling ta bort ett mål mat och låta kycklingen ersätta det, eller bör jag ge kycklingen utöver de ordinarie måltiderna?
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Vore jag du skulle jag antingen ge en vinge varannan dag eller ½ vinge varje dag. Mycket ben kan orsaka förstoppning så till en början kan det vara smart att ta det lite lugnt.
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Mina får en halv vinge var 4-5 ggr i veckan - och när de får kyckling drar jag ner lite på den vanliga maten. Har dock aldrig lyckats klura ut hur mycket Mjau en halv kycklingvinge motsvarar, jag tar det på en höft.

Min ena katt blir lite förstoppad ibland, men det har snarare minskat sen de började äta kyckling. Så för honom verkar benen bara bra.
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Hjärta är en riktig hit! De flesta av mina katter har älskat det och dessutom innehåller det taurin, ett ämne som är helt nödvändigt för kattens syn.

Brukar klippa lagon stora bitar som de får gnaska på. Det morras och leks en hel del...

Lite äckligt att hantera, man ser ju ådror och klaffar plus att det brukar sitta kvar blodlevrar. Men man får ju offra sig för sina älsklingar... :love:
 
Sv: Ge komplement till burkmaten

Jag tinar mina i mikro. Inte värmer, utan tinar på defroster. Funkar utmärkt och de blir absolut inte tillagade.

Nej men däremot blir just de farliga benen det. Mikrougnar värmer inifrån och ut! Var alltså noga med att veta att det bara är just upptining ni har satt den på - meddelande till er alla och inte specifikt Mandalaki med sin blå ugn ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 470
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 470
Senast: Heulwen
·
T
Övr. Katt Ja nu har jag haft katterna i runt en månad och lite funderingar har växt fram :) För det första, det här med barf :crazy: Just nu...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: Sol
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 968
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp