ge hur mkt hösilage? *lååångt*

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Nanini
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 3 690
Sv: ge hur mkt hösilage? *lååångt*

Börja träna hästen igen om den nu är fet! 6 kg hösilage är max jämförbart med max 4,5 kg hö! Det fel många gör med sina hästar är att de inte motionerar dem i tillräcklig utsträckning. Ämnesomsättningen ökar inte heller på hästen för att den står still. :devil: Jag säger som föregående: Har man råd att ha häst, har man råd att köpa sadelgjord.. Hur lång gjord behöver du? jag kanske kan leta fram en som jag kan skicka till dig!

6kg hösilage täcker behovet för en shettis på sin höjd, så din häst får alldeles för lite grovfoder.
En häst som får för lite mat kan oxå få stor mage pga näringsbrist

Jag tycker att din stallägare gör fel när hon bara ökar mängden mat till din häst utan att berätta det MEN jag tycker att stallägaren har rätt i sak. Det är lite ensilage du ger (och efter 30 andra inlägg har det kanske klarnat? Fniss :bump:) Måste dock återigen säga att det är FEL, FEL, FEL att göra så med någon annas häst. Vad är nästa grej? Jag lånade din häst och red ut en sväng utan att fråga.
Däremot verkar det ju som om ensilaget ingår i din stallhyra, dvs du behöver inte betala mer om du ökar givan. Varför då inte ge hästen mer? En lättfödd häst kan inte bantas genom att bara ta bort maten utan måste motioneras i form.

Håller med ovanstående talare. :bump:

Jag tror du behöver inse att hästen behöver mer mat.

Jag har ett nordsvenskt sto som varit "fet" enligt många, enligt mig har hon varit undernärd. Sen jag köpte henne har hon gått på fri tillgång på stråfoder och har nu äntligen börjat komma upp i hull och börjar bli av med buken.
Många tror att hon är fet när hon i själva verket endast har en stor buk som tyder mer på för lite foder.

Min andra nordsvensk däremot tycker alla är jättefin, men han har ett rejält fettlager över revbenen och skulle egentligen behöva mindre mat, men jag ser hellre att han får mer motion.

Om sadeljgjorden är för kort så får man köpa en ny eller låna eller rida utan sadel. Man kan ju faktsikt köpa begagnade saker.

/M

Funderade också på samma sak. Är hästen verkligen fet över hela kroppen eller är den bara rund om magen? För då kan det ju tyda på proteinbrist=bukig häst.

Om hästen:
arabiskt fullblod
19 år
vikt ca 400kg
allmänt tillstånd: FET
kraftfoder: Musli foder 1l per dag (5dl morgon o kväll) innehåller alla mineraler osv som hästen behöver ha.
står på halm
rids inte då sadeljorden inte passar längre

Kan ta mina hästar som jämförelse då de är rätt olika som "typ" men äter ensilage båda två;
Häst 1 väger ca 450kg (som normalvikt, förmodligen lite mer nu) relativt lättfödd - lite "ponnytyp". Käkar fri tillgång på ensilage med rätt höga energi- och proteinvärden. Får som tillägg ca ½kg krafft grund och mineraler. Är liite för fet just nu (farsan röstar för smällfet och djruplågeri att häststackarn snart knappt orkar gå :rofl: hovslagarn säger precis lagom, jag säger liite för mycket hull men hellre det än motsatsen nu på vintern, stallägarn säger precis lagom).
Häst 2 är svårfödd, samma där ca 450kg som normalhull. Man känner revbenen lite för tydligt fast de syns inte. Den går på samma kost dvs fri tillgång på ensilage plus ca 0,8-1kg krafft grund och mineraler per dag (håller på att öka lite).

Ingen av hästarna tränas hårt, den ena tränas knappt alls och den andra bara i skritt. De verkar mätta och harmoniska och äter tills de blir mätta, hetsäter inte i hagen om man säger så. Räknar med att de får i sig ca 8kg TS per dag (ca 20kg hösilage).

Tänk på att ämnesomsättningen borde kunna bli störd också om de får för lite mat - tänk på de svältande barnen i afrika vars magar sväller upp trots (eller på grund av snarare) svält. :eek:
Tror att det kan bli samma sak med hästar som systematiskt får för lite mat eller för lite grovfoder. Och tänk även på att det inte är bukigheten som är dålig, bara om man har en häst som tränas hårt och måste vara smäcker typ distanshäst, galoppör, travare, fälttävlanshäst. Det är om de faktiskt har mycket FLÄSK och det har jag inte upplevt särskilt ofta på araber :p

Passar inte gjorden köper man en ny! ;) Det måste jag också göra snart, är nere på sista hålet :angel: men tänker INTE skära ner på grovfodret då jag anser att kusen är smartare än jag i att tillgodose sina behov om han bara får chansen. Banta kan man även göra med motion! :idea:

Senast ändrad:

Om hästen:
arabiskt fullblod
19 år
vikt ca 400kg
allmänt tillstånd: FET
kraftfoder: Musli foder 1l per dag (5dl morgon o kväll) innehåller alla mineraler osv som hästen behöver ha.
står på halm
rids inte då sadeljorden inte passar längre

Vårt arabiska fullblod:

12 kilo hö
1 kg lucern
5 dl korn
mineraler
3 dl aspbarkspellets
1 l fibergi bas
5 dl betfor

Visserligen väger han mer, 480 kilo och är nu i lagom hull.
Hur många timmar får din häst äta?

Jag hade ställt hästen på spån/torv och ökat högivan till iallafall 8 kg ts, tagit bort muslin och gett vanligt mineralfoder, antagligen är din häst rejält bukig av all halm den stoppar i sig.

Att inte kunna rida för att sadeljorden blivit för kort var det dummaste jag har hört på länge! Sluta köpa muslin så kan du köpa en ny varje månad om det behövs.

Hur lång gjord behöver du? Jag har flera till övers, kan skicka en på posten

Skippa kraftfodret helt och hållet, ge ett färdigt mineral- och vitamin tillskott i pelletsform eller om det är i pulverform blandat med 1 dl betfor så att hon äter upp det. Vet ej värdena på din musli men säkert är det minst 10 MJ/kg. Ger du en liter så motsvarar det förmodligen 0.5- 0.7 kg musli och därmed över 5 MJ helt i onödan. Får du bra analysvärden på hösilaget så kan du komplettera med 1-2kg halm för fibrernas skull. Du borde få en viktnedgång på hästen bara genom att ta bort muslin samt att du slipper den utgiften.
Jag har själv 3 st lättfödda hästar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 894
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 515
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 996
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka