ge hur mkt hösilage? *lååångt*

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Nanini
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 3 690
Sv: ge hur mkt hösilage? *lååångt*

Hade en häst i förra stallet som fick ca 7 kg hö om dagen, men hon var av den kraftigare typen och rund som en boll.. så oavsett om hästen är fet bör den ha mer än 6 kg hösilage... somsagt, kolla upp vad näringsinehållet är i hösilaget, du kanske kan överväga att byta till ett med mindre näring så du kan ge henne mer i så fall? Annars är det bara att motionera mera :)

För övrigt är mitt sto också dräktig, men då hon är svårfödd så får hon ca 12 kg hösilage PLUS lusern och det tycker jag är i minsta laget för ett dräktigt sto i 5:e månaden :crazy:

Min tjocka lite shettis får 4,5 kg per dag ;) så 6 kg låter välidigt lite för en stor häst .

jag tycker också att du ger lite lite hösilage dra ner müslin o ge ett mineralpellets istället...

om du inte har råd med en sadelgjord kanske du kan fråga någon om du kan få låna tills du ridit hästen så den går ner..

det gäller o få nert hästen genom motion o inte bantning det är samma med oss äter inte vi tillräcligt så går kroppen på sparlåga o då kommer den att suga åt sig allt man stoppar i sig.

ge hästen ett par kg till o ut o motionera om du inte vill eller kan rida ta o longera/tömköra, promenader (i skritt förbrukar hästen mycket men då får man gå på o låta hästen skritta på ganska fort = powerwalk)

min kille, halvblod, 168cm, 16år får 18-20kg hösilage om dagen uppdelat på tre givor

mina shettisar får 4kg om dagen var

Eftersom hästen står på halm kanske hon äter väldigt mycket av det. Vi hade en häst i stallet som ägaren vägrade ge mer än max tre kilo hösilage om dagen (stor häst halvblod). Hon åt upp ALL halm i boxen. Ägaren förstod inte varför hästen aldrig gick ner i vikt. Tilläggas bör att hon fick nästan inget kraftfoder heller. Hästen höll sig smällfet på halm. Halm innehåller bara energi. De blir feta och kan inte bygga muskler vilket de gör på proteinet som är i hösilaget bl a.

Måste oxå hålla med alla andra som säger att din häst ska ha mera hösilage. Som jämförelse kan jag berätta att vår b-ponny fick 6 kg hösilage/dag och blev faktiskt smal men hon reds ordentligt. Har svårt att tro att din häst är tjock, tycker stallägaren det? Troligen inte. Gamla araber har ibland svank och en riktig hängmage så de ser tjocka ut trots att de inte är det. Kolla vid revbenen istället. I mitt stall har vi en sådan arab som är 18 år. Dom brukar ha svårare att hålla hullet när dom blir äldre och fryser dessutom lättare.

hon äter inte upp de 3kg hon får på kvällen.... men som sagt ska jag kolla på analysen när den kommer och sen se över hur mycket hon ska få. Men ska man ge ett visst antal kilo för att magen ska fungera ordentligt?

hon äter inte upp de 3kg hon får på kvällen.... men som sagt ska jag kolla på analysen när den kommer och sen se över hur mycket hon ska få. Men ska man ge ett visst antal kilo för att magen ska fungera ordentligt?

Ja det är inte kilona man ska stirra på, utan torrsubstansen. 400 kg häst kräver i absolut minsta giva 4 kg torrsubstans, har ditt hösilage en TS av 50 innebär det minst 8 kg per dygn. Men sen ska även näringsbehoven täckas, en undernärd häst kan svara upp med att se ut för att vara fet när den i själva verket är undernärd och svullnar pga det.
Hästen ska även ha tillägg för arbete i strågivan, så 8 kg kan vara lågt räknat beroende på vad för TS grovfodret håller.

Mina killar, två islandshästar får 6 kg hö om dagen, skulle de få hösilage skulle det bli det dubbla, 12 kilo om dagen.
Instämmer med de andra, den får antagligen för lite.
Jag har också hört att de ska äta x antal kilo för att hålla igång systemet, vet dock inte hur mycket.
Är du säker på att den är FET? Hästar kan ju bli bukiga av andra orsaker än fetma. Dessutom känns det fel att banta den, motionera mer, ta bort muslin o kör pellets som nån skrev.

Hästens mage mår bäst av att få kontinuerlig tillgång till föda.
Dvs de mår bäst av att äta så stor del av dagen det bara är möjligt. Som flera sagt finns det en minimigiva/100 kg häst.

Mitt fullblod på ca 550 kg äter nog 20 kg HÖ (vilket är mera "mat" än silage eftersom det innehåller mindre andel vatten) varje dag. Han är inte det minsta tjock.

Det är mycket möjligt att din häst är tjock, MEN det är jättevanligt att folk tar fel på "bukighet" och fetma.
Har hon "bara" stor mage eller är hela hästen rund åt alla håll?

Men ska man ge ett visst antal kilo för att magen ska fungera ordentligt?

Ja det ska man! Det är därför det finns dessa riktlinjer om hur mycket man bör ge - t ex är absolut MINIMUM 1kg torrsubstans (man ska räkna bort vattenmängden) per 100kg häst.
Det är, som din stallägare sa, för att hästen ska få i sig tillräcklig mängd FIBRER och för att magen ö h t ska fungera. Risken finns att den annars får olika typer av kolik, inte minst magkatarr/sår.
Det ska alltså både finnas tillräcklig mängd fibrer i tarmarna på hästen för att det ska fungera där OCH sen är det viktigt också med tillräckligt stråfoder för att hästen inte får stå utan för långa perioder - de är gjorda för att beta/tugga/söka föda 16-18timmar om dygnet och deras mage utsöndrar en stark magsyra om de står utan stråfoder för länge, vilket kan leda till katarr/sår i magen.
PSYKISKT för hästen är det inte heller bra att vara utan för långa perioder men det är lite olika individuellt hur mycket o länge de vill tugga... en del hästar nöjer sig med väldigt lite och är ändå glada o nöjda (lämnar de hö kvar så betyder det oftast att de är nöjda o behöver inte mer av den anledningen) medans andra hästar skulle behöva hiskeliga mängder för att täcka tuggbehovet.
Hästars MÄTTNADSKÄNSLA styrs också av hur mycket stråfoder de får - eller rättare sagt hur länge de får tugga åt gången.

Så dessa regler, med hur många kilon de ska/bör ha, har ingenting med vad hästen har för näringsbehov att göra. Oavsett om de är överviktiga eller ej ska de ha absolut minst 1kg TS/100kg häst. Vilket motsvarar ca1.2kg hö och mer när det gäller hösilage beroende på hur mycket vatten just erat silage innehåller. Vanligt är 65% TS (dvs 35% vatten) och då ska du alltså ge MINST lite drygt 6kg för att täcka din hästs behov. (OM det nu är 65%ts i ditt hösilage!)
DET kan vara mer vatten i det också - t ex 50%. Då bör du ge minst 8kg silage till din häst (2kg per 100kg).
Man rekommenderar dock att ge mer än 1kg TS per 100kg häst - helst 2kg TS! Alltså det dubbla.

Hästen behöver minst 1,2kg TS /100kg för att fodersmältningen skall fungera. Det är också viktigt att ättiden är tillräckligt lång och att födosök och tuggbehovet tillfredsställs. I vilt tillstånd äter hästen i 10 ätperioder/dygn och varje ätperiod är 1-2timmar. Längsta ätuppehåll är ca 3 timmar. Detta bör vi försöka efterlikna för att undvika stress, beteendestörningar etc.

Om hästen står på halm skall den naturligtvis också räknas in i foderstaten och då kan 6kg hösilage vara tillräckligt om värdena är tillräckligt bra. Jag tycker du skall ta bort kraftfodret och räkna på om din häst verkligen behöver mineraltillskott. I så fall kanske ett rent mineralfoder och ett par dl Betfor är det bästa. Om värdena på hösilaget är ok och ca/P-kvoten är ok så borde detta inte heller behövas. Men utan att ha värdena på hösilaget så har man ingen aning.....

Som du redan har förstått har din stallägare rätt. Har ni gjort någon analys på hösilaget? Då får man både veta torrsubstansen och hur mycket protein och energi det innehåller och du kan få hjälp att räkna foderstat. Hästar som får för lite protein kan ofta se bukiga ut med svag överlinje och lite muskler och det kan man missta för att hästen är tjock trots att den i själva verket lider brist.
Vårt förra hösilage hade en torrsubstanshalt på 51%, min förra häst vaägde ca 650 kg och smäckade i sig MINST 25 kg per dygn. Jag behövde då itne ge något kraftfoder utan enbart mineralfoder.
Det går inte att råda dig till något utan att veta vad analysen säger men generellt så borde du öka hösilaget, ta bort kraftfodret och ge ett mineralfoder samt tokosel om det inte finns nog med selen i mineralfodret.

kl

jag som då oxå har en arab som lätt blir hur fet som helst, väger ungefär lika mkt som din...

hon får 10 kg hö, och det med MJ på 9,5 (ni kan se framför er hur hästen rullar fram va?)

så jag tycker verkligen att du borde öka grovfodret, det bästa är om han får fri tillgång!!!
det har mina pållar... och det blir ca 10 kg.... jag som hade hoppats att valacken skulle äta mer...

har inte råd att köpa längre jord :P inte just nu iaf. jag blir irriterad på att hon klagar på mig när hennes häst får lika mycket som min häst och hennes häst är dräktig(fölar i juli) och väger ca 100kg mer än min men hennes får lagom enligt henne...

men men jag får väll ge mig och inse att han behöver mer;) får väll se när analysen kommer. Men hur räknar man ut det sen? per 100 kg

Men herregud en sadeljord går ju knappast på mer än någon hundralapp :eek:

Jag tycker du ger alldeles för lite hösilage. Om hästen är fet så rid den mer istället

Som ni andra har sagt 6 kg är LITE men vissa hästar är lättfödda. För det första så tycker jag att din stallägare har rätt. Om du ändå inte vill ge mer hösilage så kanske du kan ge 2-3 kg halm istället för att öka hösilagegivan för att täcka tuggbehovet och främja tarmar och matsmältning. Halm tillfredsställer detta behov och innehåller inte alls mkt näring=hästen blir inte fet. Köp en ny sadelgjord och börja motionera! :D

Håller med de andra om att det behövs mer grovfoder.

Syrrans arab: 20 år, knappt 400kg (maxad D-ponny) får 9-10kg hösilage när det inte längre finns gräs i hagen.

Min arab väger 400-450kg och är 152 i mkh ,10 år.
Hon äter 7dl pellets 3 ggr per dag och 2-2,5kg ensilage morgon, middag och kväll + 1-2kg till lunch ute i hagen.
Hon rids 5-7 dagar i veckan varav 2 träningar.
När hon stod på halm fick jag fylla på nästan en bal ny halm varje dag! Hon äter halm som godis :smirk: hon blev smällfet :eek: så bort med halm, började med spån så blev det lite bättre ;)

Håller med om att rid mer, köp en billig sadelgjord för en hundring och ge mer ensilage.

vet inte om det gäller alla araber men tycker dom rätt lätt får rund magge, som en liten tunna :angel: men vackra är dom :love::love::love::bow:

Kan det vara så att hon fått en sk "svältmage" pga för lite mat? Om det är så att hon endast har en stor mage. Du beskriver det så att hon är fet därför att du inte får runt sadelgjorden.
Det låter som om din häst får på tok för lite mat.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 894
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 515
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 996
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka