ge hur mkt hösilage? *lååångt*

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Nanini
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 3 690
N

Nanini

Har blivit tjafs om hur mkt min häst ska ha att äta. De äter som sagt var hösilage... just nu får hon 6 kg per dygn. 1kg till frukost, lunch och kväll. Sedan 3kg vid insläpp. Enligt stallägaren räcker inte det och att hon borde få mer när det är kallt.. så kallt är det inte än så att hon behöver mer mat.. tycker jag! (varit max 5 minus) Sen sa hon även att en häst måste ha minst 5kg per dygn för att tarmarna ska fungera?:confused: aldrig hört! men men... hon får ju 6kg och inte under 5!

stallägaren brukar väga upp hösilaget åt mig då jag ofta kommer när det är mörkt och det finns inget lampa där hösilget är... jag tycker ofta att påsen är lite tung men har inte brytt mig om att väga den... förrens i förra veckan då var den jätta tung! 6,5kg låg det i! Vart något sur... tänkte att hon måste ha gjort fel eller något, la tillbaka 3kg i boxen som hästen ska ha. Dagen efter stog det ett meddelande på tavlan om det jag skrev ovanför...

Saken är ju den att hästen inte är underviktigt på minsta sätt snarare för fet då jag inte får runt någon av de sadeljordar jag har :(

men men idag sa hon att hon har beställt en foderstat åt varje häst i stallet!?? Det är ju iof bra att veta hur mycket man BÖR ge efter kvalitet på hösilaget. Men tänk om det då står att jag bör ge henne mer! Det kan jag ju inte göra när hon är fet som en gris!! :rofl: Hon kommer ju gå efter den där! Din häst ska ha så och så mkt!

Jag har så svårt att säga ifrån och hon kommer med ganska bra argument, ibland vågar jag inte heller säga ifrån då jag är rädd att bli utslängd. Vad ska jag göra?

Tack på förhand!

Sv: ge hur mkt hösilage? *lååångt*

Är det en stor häst du har?

Jag tycker det låter som vääldigt lite... 6 kg hö är lite för en stor häst, 6 kg hösilage blir ju ännu mindre eftersom det innehåller mer vatten per kg.

En häst behöver minst 1 kg ts (torrsubstans) per 100 kg kroppsvikt.
Ger man hö blir det ca 1,2 kg /100 kg kroppsvikt.
Alltså ska en häst som väger 500 kg ha MINST 6 kg torrt hö. Mer om det är hösilage.
Och det alltså MINSTA rekommenderade givan, allra helst ska man ge mer.
Hästar är gjorda för att äta grovfoder och behöver få tugga ett antal timmar/dygn för att mag och tarmsystemet ska må bra.

Senast ändrad:

Tycker 6 kg låter väldigt lite att ge till en häst..
Så jag håller med stallägaren om att du öka höinslaget. Blir hästen tjock så kanske du får minska på kraften, höinslaget/hö är ju hästen bas mat.

En häst behöver i regel mkt mer grovfoder än 6 kg per dygn, blir hon fet, så dra ner på kraftfodret...

6 kg hösilage låter lite?! Min häst äter uppemot 15 kg HÖ om dagen (varav de lägger ut 5 kg/häst i hagen, svårt att säga hur mkt hon äter där). Dit vi flyttar kommer hon få hösilage, men det är analyserat så då blir det lättare att räkna, hon har fri tillgång i hagen där, och hon kommer få så mkt hon äter hur som helst, men med analyserat är det ju lättare att veta vad man ska lägga till. Men hon är å andra sidan snarare svårfödd, så det är bara bra om hon får i sig mycket.

Men 6 kg låter hur som för lite. Om det inte är en shettis kanske...

1. Vad är det för häst - ras, ålder osv.
2. Hur mycket kraftfoder får den och vad?
3. Hur mycket rids/motioneras den?

Tycker personligen att det låter väldigt lite för en häst. 6 kg hö fick min fodershettis om dagen när jag hade honom - och som tidigare skribenter sagt, ger du hösilage måste du ge mer då det är blötare och alltså väger mer än hö för samma "mängd".

Jag har samma frågor som Nixehen.

Min häst (Nordis, 151 cm hög) får 8-9 kg HÖ per dygn, det tycker jag känns lite ibland faktiskt trots att hon får halm.

Min maxade C-ponny fick 8 kg hösilage förra året.

Jag tycker som de andra att din häst borde få mer hösilage. För att de ska få tillgodosett sitt tuggbehov som de har eftersom de är gräsätare som är bygda för att äta allra största delen av dygnet. Blir hon tjock så dra ner på kraftfodret. Analys är jättebra att ha på höet så man vet exakt hur många kilon man ska ge, det är bra att hon hjälper till för det kan vara lite knepigt när man inte är insatt. Stallägaren har alltså rätt i sina argument. ;)
Men jag tycker inte det är sjyst att hon ändrar fodermängden när hon väger upp! Det är trots allt din häst och du har totalt ansvar för den själv.
Men grejen är att hon försöker hjälpa dig så hästen ska må bra, så bli inte sur. ;)

Mitt halvblodssto får nu 12 kg silage om dagen, men det beror mest på att hon är konvalescent nu men annars får hon 10 kg om dagen och jag har delat upp det:

*2 kg frukost
*2 kg lunch
*6 kg kväll (nu 8 då)

Sen händer det att hon får lite till vid insläpp om det är tidigt på dagen.

Kan tillägga att hon är väldigt liten (152 i mkh) och inte särskilt kraftig men hon håller sig på det här och de hästar som är större än henne äter MYCKET mer. (D-ponnysarna ligger på 1-2 kg mindre)

hästen väger ca 400kg och äter just igen kraftfoder alls bara så att hon får i sig det hon behöver.( ett mûsli foder som innehåller de mineraler osv som hästen behöver. Då ska man ge 1l per dag.) Hon har alltid fått så "lite" höslige... Jag har lite svårt att se att hon får för mycket när hon är fet... har alltid gett henne den mängden dock mer när jag ridit henne ordentligt och när det är riktigt kallt. men men jag får väll lägga mig då...

Om hästen:
arabiskt fullblod
19 år
vikt ca 400kg
allmänt tillstånd: FET
kraftfoder: Musli foder 1l per dag (5dl morgon o kväll) innehåller alla mineraler osv som hästen behöver ha.
står på halm
rids inte då sadeljorden inte passar längre

Hur mycket hösilage du bör ge beror på hur stor hästen är och hur torrt hösilaget är. Spontant låter det som att din stallägare har alldeles rätt, sex kg hösilage (om det är en stor häst - är det en B-ponny är det ju en annan sak) per dygn låter väldigt lite.

Minimibehovet av grovfoder (hö, halm, hösilage) är 1 kg TORRSUBSTANS (TS) per 100 kg kroppsvikt. Hö har en TS på 84% och om man ger vanligt hö blir det alltså MINST 1.2 kg hö/100 kg häst, d v s 6 kg hö till en 500 kg häst. Hösilage är ju blötare och mer av vikten är bara vatten, alltså måste man ge mer hösilage än hö för att komma upp i rätt mängd TS. Hur hög TS hösilaget har får du genom att göra en foderanalys. Kanske har stallägaren en sådan? Den behövs på alla sätt för att räkna ut en foderstat. Noteras bör oxå att den ovan nämnda minimmimängden TS verkligen är en minimimängd, man får alltså absolut inte ge mindre. Hästen är ju gjord för att beta o behöver därför mycket grovfoder. Däremot kan man i väldigt många fall vad gäller vanliga fritidshästar utesluta kraftfodret och bara ge grovfoder o mineraler. Om hästen ändå blir tjock kan man bbyta ut något kg hösilage mot halm, som ju oxå är grovfoder men mycket mindre näringsrikt än hösilaget.

Sammanfattningsvis tycker jag det låter som om din stallägare har bra koll, så lyssna på henne du!

Lycka till!

alltså, du tänker grov foder i kalorier, och alla som svarat dig, går efter hur en hästkropp och en hästmage fungerar, dvs hur mycket grovfoder hästen behöver för att må fysiskt bra, hålla sin mage och tuggebhov tillfredsställt, och någorlunda leva så "naturligt" som det går, dvs tillgång till grovfoder största delen av dagen, kontinuerligt.

din stallägare har rätt, 6 kg är därmed mycket lite för silage.
Om hästen är fet försök aktivera den mera. det andra alternativet om du inte vill ge mer silage, så ge halm. det erbjuder samma funktion som silaget, men med mindre energi.

Jag som har en del otroligt lättfödda kusar, har valt att köpa in ett sent taget hö med mindre näring. Detta för att kunna ge dem en tillfredställande mängd hö utan att de ser ut som fyrbenta sumo's! :rofl: (de får fn. 15kg, 13kg, 13kg och 12kg vardera om dagen. Varmblod, varmblod, Kallblodstravare och Haflinger)
Tror knappast att det är ditt hösilage som är boven i dramat, istället borde du kolla upp vad ditt müsli innehåller och överväga att ge henne något annat/mindre utav detta. :confused:

Iofs vet jag inte hur stor din häst/ponny är osv men 6 kg låter lite oavsett strl, inte om det är en b-ponny men :p Håller med stallägaren om att den ska ha mer..
Det kanske är ngt annat som gör den fet? För mycket krafftfoder , för lite motion osv?
Min stora häst på 165 får 15 kg per dag! Kunde absolut inte få mindre..:p

har inte råd att köpa längre jord :P inte just nu iaf. jag blir irriterad på att hon klagar på mig när hennes häst får lika mycket som min häst och hennes häst är dräktig(fölar i juli) och väger ca 100kg mer än min men hennes får lagom enligt henne...

men men jag får väll ge mig och inse att han behöver mer;) får väll se när analysen kommer. Men hur räknar man ut det sen? per 100 kg

Om hästen:
arabiskt fullblod
19 år
vikt ca 400kg
allmänt tillstånd: FET
kraftfoder: Musli foder 1l per dag (5dl morgon o kväll) innehåller alla mineraler osv som hästen behöver ha.
står på halm
rids inte då sadeljorden inte passar längre

köp ny sadelgjord och börja träna igen då !!!!
och håller med alla föregående skrivare hösilagemängden är i minsta laget

har du råd att ha häst måste du väl ändå ha råd att köpa ny sadelgjord:confused:
denna matematik får inte jag att gå ihop iallafall:devil:

Att hennes häst är dräktig spelar ingen roll, eftersom det är så långt kvar till fölning. Man ökar inte fodergivan alls förrän tre- fyra sista månaderna, då nästan hela fölets tillväxt sker då.

Om du vill läsa mer och få egna kunskaper i foderlära är boken "Hästens utfodring och näringsbehov" att rekommendera.

Lycka till!

PS: Rid barbacka eller köp en begagnad sadelgjord för en hundring!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 894
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 515
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 996
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka