Ge hunden rå fisk?

Sv: Ge hunden rå fisk?

Då är det nog inte så bra.

Fiskben är ju väldigt små och vassa och sätter sig lätt på tvären i strupen.

Här har vi nästan inga matrester!

Först äter jag och sambon.
Sedan äter sambon det jag inte äter.

Sedan äter hunden det vi inte äter.

Det hunden inte äter får (tam)råttorna och hönorna dela på :D
Hönorna äter verkligen allt :D

Måste vara benfritt och kokt. Råfisk innehåller enzymer som förstör B-vitaminet tiamin.

Måste vara benfritt och kokt. Råfisk innehåller enzymer som förstör B-vitaminet tiamin.

Man kan ge fisken rå för det, bara man inte gör det dagligen. Det förstör inte, det förhindrar upptaget av det.
Däremot kan det vara klokt att koka för att minska risken för ev. parasiter och annat gött.

TS. Min hund skulle inte få det, jag kan alltför väl föreställa mig fisarna efteråt... :crazy:

Rådi har fått rå strömming ibland....som omväxling till annat rått kött.

Rå fisk kan förutom då alla bakterier som snabbt förökar sig på rå fisk innehålla dynt (sötvattenfiskar ex. gädda, abborre, men även lax) och rundmaskar (vissa saltvattenfiskar som ex. sill, makrill)= jag ger inte mina hundar rå fisk.

när jag jobbade på sushirestaurang tog jag ibland med mig rå lax (skinn och fulare köttdelar) hem. efter att den har varit fryst går det bra att äta den rå. hundarna älskade det och var finfina i magen. ingen risk för sura fisar!

kokt, då flisar sig ju benen..

Jag skrev inget om fiskben utan fisk överlag. Benen får man göra en egen bedömning av om man vågar att ge eller inte.

Finns egentligen ingen anledning att ge rått kött istället för tillagat. Smältbarheten förbättras snarare om köttet tillagas först plus att risken för bakterier, salmonella m.m. försvinner.

Har en kompis som satt och ryckte strömming vid en kajkant. Hon slängde ner strömmingarna i en hink som stod snett bakom henne. När hon suttit ett tag och skulle se hur mycket fisk det blivit fanns inte en enda fisk i hinken. Hennes schäfer som satt bakom hinken såg riktigt nöjd ut däremot! Efter det så fick den hunden några strömmingar då och då. Det var aldrig några problem med fiskbenen eller magen för hennes del.

Jag har dessutom en jycke som fått smak på diverse exotiska urhoppade arter på jobbet. Bäst i världen att hitta en halvt intorkad fisk med smörjigt innanmäte under en hylla tycker Rådi. Sen pussar folk henne i ansiktet....:crazy:

Hade en terrier tidigare som älskade fisk, han brukade få laxhuvuden och åt tills han var fyrkantig, inget som var fryst eller kokt, bara rakt av. Han blev 14 år och dog av helt andra orsaker.
En pudeltik som jag kände brukade samla in aborrar som isfiskats, på isen, och äta upp dem på isen. Ingen idé att matte försökte med någon inkallning i dessa lägen! Hon blev 14,5 år.

Hade en terrier tidigare som älskade fisk, han brukade få laxhuvuden och åt tills han var fyrkantig, inget som var fryst eller kokt, bara rakt av. Han blev 14 år och dog av helt andra orsaker.
En pudeltik som jag kände brukade samla in aborrar som isfiskats, på isen, och äta upp dem på isen. Ingen idé att matte försökte med någon inkallning i dessa lägen! Hon blev 14,5 år.
Tråden är 9 år gammal ...

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: MML
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg