Ge hästen vitlök?

S

Spider84

Ni som ger era hästar vitlök; hur mycket ger ni dem per dag?

Jag tänkte ge min häst vitlök, bara för att det är bra för henne, sen ska det ju hjälpa mot mask och gör hästen lite osmakligare också.

Jag har tänkte ge henne "färsk" vitlök, inget pulver alltså.

Ger ni en, eller kanske två klyftor?

Det är lite olika beroende på hur stora de är, men 1-2. är det någon gång jag ser att det ligger kvar en bit vitlök i krubban ger jag bara 1 klyfta...

:o

Tänkte inte på att skriva det. Hon är 157cm (halvblod) och väger ca 550kg.

Jo man får väl börja lite försiktigt och se om de lämnar något kvar och anpassa det efter det.

jag lägger i så mycket som de behagar käka ;-). Blir väl 4-5 klyftor. Vissa dar slinker det ner och vissa inte.

Vitlökspulver är ju dock billigare och lite mer "säkert" i sitt innehåll. Finns på storsäck hos wiromin.se (vet inte närmsta återförsäljare) tex.

Bandit vrider sej väl i graven över att matte fått för sej att ge hela klyftor i maten, han avskydde vitlök...

ett tips är att hacka ner rejält i betfor i början och vänja in sakta, sakta.
Jag har fått höra att vänjer man in det sakta så kan de lära sej att käka klyftorna direkt ur handen. Stella tuggar i sej halva klyftor ur handen, men Trollfuxa är mer tveksam (konstigt godis).

Jaså det trodde jag skulle vara mycket dyrare. :eek:

Aminette åt ju vitlöks klyftor i somras i ett (misslyckat) försök att hålla insekterna lite mer borta.

Hon äter det utan att rynka på näsan...dock ej rätt ur handen. :angel:

Jag köper torkade vitlöksflarn/flingor i 20 kg säck, betalar 800 + moms.
Alla pållarna äter med glädje flarnen direkt ur handen. :)

20kg känns som lite mycket till en enda häst...

Har de mindre säckar också? Har du någon koll på vad de kostar i så fall?

jag ger 2 stora klyfter i början sen blir det ung 4 men jag har läst att man måste ge upp mot 6 st om det ska ge resultat.. men det vågar jag inte riktigt det är ju gasnka starkt..

Ja frågan är ju hur deras magar tar det...

4 stycken känns ju lugnt, 6 känns kanske lite mycket. Skulle vara lärorikt att ta del av forskning (om det finns) angående detta.

I hästägarens örtabok står det att man ska ge typ 6-7 klyftor om dagen :eek:
Jag gav min häst 2 -3 klyftor om dagen när hon fick färsk, men nu ger jag granulat istället, mkt billigare och enklare att ge.

det står i böcker ...kommer tyvärr inte ihåg vad de heter ..men jag tror det var alternativa behandlingar ..håll hästen frisk ..och så kan man ju säkert söka på internet.. ..min äter hela klyfter nu direkt ur handen ..men så ger jag henne inte ofta det måste ju verkligen vara bättre för magen att få mat tillsammans..

Jag vet inte men borde inte hästarna klara vitlök minst lika bra som vi eftersom att de ändå är större än vi...

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka