ge hästen jäst?!

Eliseeh

Trådstartare
Min tränare sa till mig idag om att vi skall ge min häst soja protein och jäst så hon har lättare att ta upp proteinerna! Är det verkligen en bra idé att ge hästen jäst? Då menar jag färsk jäst som man enligt henne skulle smula ner i maten morgon & kväll! Sväller inte hästen upp i magen av det? :confused:

Sv: ge hästen jäst?!

Ger mina ett, eller 1/2 paket vanlig bakjäst varje dag. Den blågula förpackningen. Alla blir väldigt blanka och fina, sen är det bra för magen också!

Det jäser alltid i magen på hästar, i grovtarmen. Där finns jästsvampar, samma som i bakjäst.
Det ökar inte smältbarheten på proteintillskott, men det är bra för magen.

Här kostar det 1,30 per paket och det blir billigare än vad alla sådana där övriga magtillskott kostar, per kilo.

Jag ger bakjäst för att hästarna ska må bra i magen under hösten när de lätt blir dåliga i magen, samt vid ev. foderbyten och liknande. Det är också bra för att förebygga mugg om man har en känslig häst, då mugg kommer av problem inifrån och inte enbart pga lera.

Jag ger ett halvt paket om dagen, och ett paket kostar 2 kr.
Så runt 30 kr i månaden kostar det och jag kan inte påstå att det är jättedyrt...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix