Ge för att få upp fosfor??

M

Maxmax

Jag håller på och räknar på foderstat till min häst. Men hela tiden blir det för lite fosfor. Det ligger kring 74-80%. Vad kan man ge för att få upp det??
Jag har ett bra hösilage som han kommer få 10 kg av, sen har jag inte bestämt mig om jag ska ge groov 90 eller 125 eller grund. (Finns många anledningar till att jag inte bestämt mig än.) Sen kommer han få miner blå, salt, kalk.

Sv: Ge för att få upp fosfor??

Det finns fosforbalans att köpa för att få upp detta värde.

Vad är det och vart köper man det då?? Har aldrig hört talas om det.

Varför inte ge Miner vit istället för blå? Dom vita mineralerna innehåller mer fosfor.

Skulle det inte hjälpa att ta bort den separata kalken och ge lite mer av MinerBlå? Eller välja t.ex. MinerGrön som innehåller lika mycket P som MinerBlå, men mindre Ca.

I vilket fall som helst ser det konstigt ut att ge både MinerBlå - som innehåller mycket Ca- och extra kalk vid sidan om.

Oki då ska jag räkna på miner grön och vit med o se om det blir skillnad. Tack så länge då!

Nu har jag räknat på att ge miner vit istället och det hjälpte!! tack så mycket för hjälpen!!

Nyfiken bara, men vad händer om du tar bort "löskalken" och lägger till lite mer MinerBlå?

Har för mig att MinerVit är ett dyrare mineralfoder, så du kanske kan komma undan billigare?;)

Vad händer om du inte er mineraler alls?
Grov är ju ett fullfoder som innehåller mineraler?..

Jag använder fosforbalans som jag köpte på Granngården. Det är ju det enda som BARA innehåller fosfor och så får man dosera efter behov. Tycker jag funkar super iaf :)

Det går inte. Då måste jag öka högivan så mycket då sticker energin i topp. Så jag måste ge några mineraler. Tror det blir miner vit eller blå.

okej men då är det ju inga problem då är du helt inne på rätt väg med miner vit tex, har själv gett det till våra hästar de mumsar i sig det oxå ..
Lycka till

Oki det låter bra.
Pinky sa att hon trodde att miner vit är dyrare, är det någon som vet det?? Skilljer det mycket i pris på tex. blå o vit??

Jag förstår inte varför du tänker ge ren kalk? Utöver macro mineraler behövs ju bl.a vitaminer och spårämnen som du får om du ger t.ex. Blå. Varför krångla när det inte behövs?

Utöver macro mineraler behövs ju bl.a vitaminer och spårämnen som du får om du ger t.ex. Blå.

Men Miner VIT innehåller samma mineraler och vitaminer som Miner BLÅ. Bara en annan Ca/P-kvot.

Eller missförstod jag ditt syfte med ovanstående mening?

Jag tror att Madick syftar på att TS ger sin häst foderkalk utöver MinerBlå.

Jag har alltid använt miner vit, och har inte uppfattat dem som dyrare. Något kanske, men absolut inte mycket.

Jag tror att Madick syftar på att TS ger sin häst foderkalk utöver MinerBlå.

Jag vet varför TS gör det - för att hon ger sin häst ALGER (pga eksemet han har) och när man ger alger sägs det att man ska ge extra kalk (antagligen för att algerna "äter upp" kalcium).
MEn om det nu redan är ett överskott på kalcium borde INTE nåt extra kalk behövas ges!!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
729
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 068
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka