Ge annat till fölet än grovfoder?

karamelldrottningen

Trådstartare
har ju tyvärr ingen analys på hösilaget och det har varit struligt med att få från samma skörd. Eftersom att hon går med en flock som får hösilage så blir det lite konstigt om hon skulle få hö istället. Men jag funderar på att börja med hö till henne ändå, eftersom det finns en analys på det, men kanske ska göra det från och med hösten istälet? Eller blanda? Hon delar box med två andra föl, fanns det en box över så skulle man kunna börja sära dem. Höet är väldigt näringsriklt med mkt. energi, en hel del protein.

nu till själva frågan: Förutom hösilaget så får de en tredjedels musli morgon och kväll. Vad tror ni om det? Funderar på att även börja ge ett mineraltilskott och b-vitamin, samt selen. Ger ni era föl betfor? isåfall hur mycket?

Detta skulle isåfall bara gälla fram till sommarbetet och sen på hösten dådå.

Sv: Ge annat till fölet än grovfoder?

det är åring? föl från 2009?

Jag kan bara säga vad min får och inte, Fritillgång hösilage ute och inne. Morgon 1½ kilo havre, kväll 1½ kilo ur någon av den gröna familjen på krafft. Sen även miner. Jag är mkt mkt mer nogrann med hennes foderstat än gammel gubben även om den är oxå är uträknad. När de växer oxh är så små så måste de ju få i sig tillräkligt för att växa rätt och så.

Det jag harfått lära mig av grovfoder är ju att det inte är så bra att blanda hur mkt som helst utan man ska helst hålla sig till samma men om det inte går att ordna så får måste man ju lösa det på något sett men vet inte vad som händer i magen om man ger olika hö/hösilage.

Sen kan man ju inte säga mkt när man inte vet analys och jag vet ju inte heller vad det är för häst/ponny

Ja det är trist att analysen fattas. Men försöker se till att hon får så mkt. grovfoder som möjligt, 4 ggr/dag. Öser in, väger inte det och eftersom de är tre som delar på det så kan det knappast bli för mycket.

Jag fortsätter nog att ge en tredjedelsliter müsli, sen blir det nog extra B-vitamin och ska rota fram mineralhinken som mina hästar får dela på.

Hon är född förra sommaren.
ang. betfor, ger ni det till fölen eller inte?

tycker det låter som att du ger på tok för lite foder. En fölis behöver ha i sig lika mycket energi som en stor häst och mer protein. Det får den inte i sig av att enbart äta hö. Fölis hos oss får ungefär lika mycket krafft foder som föregående skrev.

Jag skulle också vilja påstå att den foderstaten är för fattig,1 åringar ska ha mycket protein,så du bör nog öka ganska rejält på kraftfodret.
Betfor är socker och fibrer så nej det finns ingen anledning att ge det.

Föl har ju lite högre behov då de växer.

Min uppfödare ger sina föl fölmix, finns säkert liknande foder innom alla stora fodermärken. Och han har sett en avsevärd skillnad i växt o muskler på de föl som fått det och inte.

Jag gav även mitt föl detta och stoppar även i gamlingen i mellanåt då han är svår att hålla i hull.

våra föl och unghästar får kraft 125, det funkar bra på dom, och fri tillgång på grovfoder och slick sten:laugh:.

Jag tycker att du är ute på hal is. Du har ju ingen aning om vad hon egentligen får i sig. Är det verkligen helt omöjligt att få till en analys på hösilaget? Och vad innehåller müslin? Täcker den hennes behov av selen?

Det är ju nu det verkligen är som viktigast att de får en bra foderstat, det påverkar hållbarheten.

Det nästa bästa skulle väl vara att ge det analyserade höet på natten om det nu inte går att ge det även dagtid.

Lite uppdatering: Ville bara säga att hon har vuxit till sig massor. En riktigt lång och ståtlig ung dam :D! Jag anser att jag gjort rätt i att ge henne så mkt. grovfoder som möjligt och inget havre, men lite krafft grön. Hon har hållt sig bra på den foderstaten. Mycket har varit tur att det varit så pass bra grovfoder. Vill ju undvika kraftfoder så mkt. som möjligt framförallt till unga hästar och ser det bästa som att grovfodret täcket behovet.

Tyvärr kan du inte se enbart på hästen som den ser ut idag om du täcker behoven... En unghäst har inte bara behov av energi och protein, utan mineralerna är superviktiga och det ser du helt enkelt inte på hästen.

Det är väldigt få grovfoder som täcker alla behov hos en växande unghäst och särskilt inte en ettåring.
Hade jág inte haft analys hade jag definitivt gett fri tillgång på lucern samt ett mineraltillskott och eventuellt selen.

Jag har själv ett enormt kraftigt grovfoder som faktiskt täcker behov för avelsston och unghästar -med den mängd dom får i sig (viktigt) men inget grovfoder i Sverige täcker selenbehovet.

Lägg gärna ut en bild på din häst!

Jag skulle också vilja påstå att den foderstaten är för fattig,1 åringar ska ha mycket protein,så du bör nog öka ganska rejält på kraftfodret.
Betfor är socker och fibrer så nej det finns ingen anledning att ge det.

Vadå betfor är socker och fibrer. Sockret utvinns ju ur betorna INNAN det blir betfor. Det som är sockret du pratar om är ju melassen dom hällt på EFETERÅT. Fibrer är väl alldeles utmärkt att ge en unghäst.

Det går alldeles utmärkt att ge en unghäst betfor. Det som avgör är ju hur foderstaten ser ut i sin helhet, men å andra sidan är det ingenting som säjer att betfor trots en bra foderstat är dåligt att ge.

Mineralbehovet är bara ngt. större hos en häst under 1 år än vuxna odräktiga. Har gett henne vit- och mineraltillskott ink. selen såklart. Sen har hon fått müsli morgon + kväll och massor med hösilage. 4 ggr/dag. För mig är det oxå viktigt med en normal tillväxtfart och därför ogillar jag även att man ger för mkt. kraftfoder utan att öka grovfodret först. Men ananlys är ju egentligen ett måste för att kunna veta säkert.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 013
Senast: Egonson_
·
Hästvård Som rubriken nämner, är det någon som har testat/har något annat strö än halm i sin ligghall (vi har snarare liggskjul med en öppen...
2
Svar
20
· Visningar
4 924
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka