Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

Jag har lite svårt att tro att ryttare på elitnivå har utrustning på hästen för att det är "fint och på mode"....

Fast det har de väl? Jag har sett både blingade pannband och färgade (röda och blåa) stigbyglar när jag satt och tittade idag. Det kan väl inte finnas någon annan vits med det än att det är "fint och på mode"??
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

Jag tror det ingår i sponsoravtalen för många - visa upp utrustning som alla "måste ha" ;)
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

KL

Jag har aldrig någonsin ridit i en sadel utan padd under och ingen häst har någonsin haft ont i ryggen.

Hur tror ni alla vid med flera hästar eller de som jobbar med att rida olika hästar löser det med sadlar? Oftast har man en sadel som man använder till alla hästarna.
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

Fårskinn är ett av de material som fördelar tryck allra bäst, det är mjukt och behagligt och gör en bekväm sadel ännu mer bekväm. De som vill rida med fårskinn har ofta vett att tala om det för sin sadelmakare, och så provar man ut sadeln utifrån den förutsättningen.

Varför skulle man skippa något som är skönt för hästen? Man vill ju göra det inbjudande för hästen att komma upp med ryggen och möta sadeln. Hur väl stoppad en bossa är kan den aldrig bli lika mjuk och fluffig som ett fårskinn.

Däremot är det ju lite märkligt att lägga fårskinnet mellan sadeln och vojlocken. Lite känsligare hästar gillar ofta den varma känslan av fårskinn direkt mot pälsen. Den effekten missar man med en pad som ligger emellan.
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

En väl inpassad sadel med en bra stoppning behöver man ingen padd under. Det kan dock vara väl motiverat under en hoppsadel med tunna, permanentstoppade bossor för att fixa till stötdämpningen.

Att de som har ett tiotal hästar i träning paddar istället för att prova in sadlar till alla hästarna betyder inte att det är optimalt att göra så. Vissa saker, som att minska sadeln en bomvidd, går att fixa med en padd men en för smal sadel (t.ex.) är en för smal sadel - punkt. Det finns en gräns för hur mycket man kan fixa till med att lägga under en padd, precis som det finns en gräns för hur mycket man kan fixa till genom att stoppa om sadeln. Har man ett gäng hästar med liknande ryggar kan det funka, men är hästen känslig i ryggen finns det alltid en risk att den reagerar/får spänningar och har man en häst med spikrak rygg och en med svängd är det rätt körigt..
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

KL

Jag har aldrig någonsin ridit i en sadel utan padd under och ingen häst har någonsin haft ont i ryggen.

Hur tror ni alla vid med flera hästar eller de som jobbar med att rida olika hästar löser det med sadlar? Oftast har man en sadel som man använder till alla hästarna.

Och jag har bara använt padd till en av mina hästar och har aldrig haft problem med några av mina hästars ryggar. Inte heller dom andra hästarna som jag ridit regelbundet.
Passar sadeln behövs ingen padd.
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

Tro mig där är plats just nu eftersom att hästen tappade mycket massa under sin kolik och magsårs episod i vintras. Jag har koll;) När han fyllt upp igen så kommer där inte finnas någon padd. Han kollas regelbundet av kompetent massör för att hålla koll på ev nya spänningar som dyker upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

Jag har aldrig någonsin ridit i en sadel utan padd under och ingen häst har någonsin haft ont i ryggen.

Och jag, som aldrig använder padd, men har väl tillpassade sadlar, har aldrig haft en häst med ryggont.

Hur tror ni alla vid med flera hästar eller de som jobbar med att rida olika hästar löser det med sadlar? Oftast har man en sadel som man använder till alla hästarna.

Se inlägg #9
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

Kl

Det finns nog fler anledningar, dessa hästar hoppar 160, trycket i landningen kan inte jämföras med hobbyridning. Nu är det dessutom pälsfällnkngsperiod, vilket ksn göra hästarna ännu känsligare i ryggen.
Det ni kan vara säkra på är att dessa hästar inte har utrustning som utan effekt, det handlar om att optimera prestationen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
713
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
845
Senast: Sassy
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
972
Senast: Barret
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
833
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp