Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

Onecorner

Trådstartare
Många i dressyren i Skandinavium har fårskinn under sadeln.... Har alla hästar ont i ryggen? Eller hittar de ingen sadel som passar??
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

Många i dressyren i Skandinavium har fårskinn under sadeln.... Har alla hästar ont i ryggen? Eller hittar de ingen sadel som passar??

Jag visste inte att man hade fårskinn för att sadeln inte passar eller för att dom har ont i ryggen...

Men är det så enkelt att lösa som ett fårskinn så är det ju lysande!
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

Jovisst finns det flera användnings-områden/tänk. Men en bra inpassad sadel borde kunna fördela tryck osv så bra att paddar inte behövs. Det är väll alltid målet med en väl sittande sadel, eller har jag fel?
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

Min gissning är att det är på väg upp på modet igen, helt enkelt.
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

Jovisst finns det flera användnings-områden/tänk. Men en bra inpassad sadel borde kunna fördela tryck osv så bra att paddar inte behövs. Det är väll alltid målet med en väl sittande sadel, eller har jag fel?

Men tror du på allvar att dom skulle rida på hästarna om dom hade ont i ryggen? En padd löser liksom inte problemet även om det kan underlättar för hästens rygg.

Det är en modegrej. Var likadant för några år sedan.
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

*kl* Jag har en måttanpassad sadel till mig och hästen, men har börjat använda min pad nu igen för att jag hamnar bättre i sadeln och hästen har lite spänningar i länd om behöver avlastas. Många måttar ju sadlar med pad just för att den extra komforten ska finnas där.
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

*kl* Jag har en måttanpassad sadel till mig och hästen, men har börjat använda min pad nu igen för att jag hamnar bättre i sadeln och hästen har lite spänningar i länd om behöver avlastas. Många måttar ju sadlar med pad just för att den extra komforten ska finnas där.

Tack, det var det svaret jag var ute efter.

Jag har lite svårt att tro att ryttare på elitnivå har utrustning på hästen för att det är "fint och på mode"....
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

Fast om sadeln är måttanpassad till hästen så får du inte plats med ett fårskinn för då kommer sadeln att bli för trång.
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

:bow: Det är min uppfattning också.

Att elitryttarna använder fårskinnspaddar beror troligen på att de ofta har en och samma sadel till flera hästar.
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

Elitryttare har ju oftast inte en sadel till varje häst, därav kan fårskinn behövas i vissa fall. Andra har det för att de "tror" på funktionen sas.

Sen tycker jag det är självklart att vissa ryttare använder utrustning endast för att de är på modet, de sponsras ju ofta av div företag och dessa vill ju att deras senaste prylar ska synas på proffsen.
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

Fast nog är det mycket mode även på elitnivå. Tittar man på många ekipage så har dom liknande utrustning.
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

Jag har renskinn under sadeln, bättre än syntetiskt och tar upp ev.stötar bättre och andas än andra material. Har inte ett dugg med ryggproblem att göra, sadeln är rätt modell i övrigt. Är westernryttare...
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

KL

Jag förstår inte hur man ens kan lägga en sadel på en hästrygg utan en padd under.
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

KL

Jag förstår inte hur man ens kan lägga en sadel på en hästrygg utan en padd under.

Men hur ska man göra då om det inte får plats en under sadeln tycker du?

Tex jag hade skitsvårt (!!) att hitta en sadel till min häst. Det föll på en prestige golden star och jag fick vidja den till det yttersta (38). Inte fasiken kommer jag lyckas knöka under en padd där också. Jag hade tur som ens hittade en sadel som passar honom. För tillfället har jag dock ett lite tjockare schabrak. Det jag kan göra isf är ju att ta ett tunt schabrak och testa med en padd under. För själv så gillar jag att rida med en fårskinnspadd just för ryggens skull!
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

... och jag har aldrig någonsin använt någon padd under någon sadel...
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

... och jag har aldrig någonsin använt någon padd under någon sadel...

Jag har gjort både ock och ingen av mina hästar har någonsin haft ont i ryggen. Hade det varit en dåligt anpassad sadel så lär ju hästen känna obehag av det och kan få ont i ryggen pga det, och då spelar det mindre roll om man har en padd under.
Nu passar min hästs sadel och han behöver ingen padd. Däremot har jag sett folk som lägger på en padd för att sadeln inte passar och verkar tro att padden löser problemet :crazy:
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

Det beror på. Min ponny är som en knubbsäl utan manke så padda upp och du har sadeln under magen. Men med en välanpassad sadel (tillräckligt vid) och en tunn antiglidpad fungerar det jättebra. Aldrig några ryggproblem på den damen.
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

Däremot har jag sett folk som lägger på en padd för att sadeln inte passar och verkar tro att padden löser problemet :crazy:

Särskilt om sadeln är för smal:banghead: Det är ungefär som att ta på sig ett par raggsockar om skorna är för trånga ...

Jag har också välpassande sadlar. En är måttbeställd, de andra tycks vara gjorda för hästar som mina :D
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

Särskilt om sadeln är för smal:banghead: Det är ungefär som att ta på sig ett par raggsockar om skorna är för trånga ...

Jag har också välpassande sadlar. En är måttbeställd, de andra tycks vara gjorda för hästar som mina :D

Ja precis. Och någon padd får det inte plats med under min sadel. Då blir det för trångt.

Har sett många som kör med kilpadd när sadeln inte passar. Det finns liksom en anledning till varför sadeln går i bakvikt...
 
Sv: Gbg horseshow: Fårskinn under sadeln???

Det kan man om man har en rätt tillpassad sadel med ordentlig fin stoppning. Annars kan man ju dölja vissa problem med en padd - tror man....
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
713
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
845
Senast: Sassy
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
972
Senast: Barret
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
833
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp