Gått utan sko på ena benet i 4 veckor????

J

jollin

Hej, det finns en häst i stallet där min sköt häst står. Denna hästen tappade en sko på ena frambenet för ca 4 veckor sedan. Men ägaren har fortfarande inte satt på skon. Ägaren säger att det måste vänta då det är lite knapert med pengar just nu men att den snart ska sättas på.

Själv tycker jag att detta låter lite konstigt, jag visste i alla fall inte att man kunde vänta så länge. Hästen är ju skodd på alla andra benen. :confused:

Skulle vilja veta om det är jag som är tänker över beskyddande eller om det är ägaren som har slarvat lite. Skadar detta hästen på något sätt, hon rider som vanligt. Men nästan bara i manegen.

Tack för svar :)

Sv: Gått utan sko på ena benet i 4 veckor????

Det där är ju väldigt individuellt, vissa hästar klarar sig fint medans andra knappt tar sig fram när de tappat en sko för att de blir så ömma.

Rider hon nästan uteslutande i manegen är det nog ingen större fara men man bör ju ta i beaktande att hästen blir sned, den är ju plötsligt en cm lägre på ena benet (om det räcker med en cm nu i vintertid, den kanske har snösula och brodd också?) och den hoven väger ju plötsligt mkt mindre också. Detta kan ju ställa till det.

Dessutom brukar inte hovis vara så jätteglad när han/hon väl kommer eftersom hoven slits så att det kan vara svårt att få dit en ny sko. Men det är ju också väldigt individuellt, vissa hästar klarar sig bra medans andra inte gör det.

Fyra veckor låter lite väl länge....

Tack så jätte mycket för svaret :)

Min häst Vilgot fick en tappsko i lördags, tyvärr har hovslagaren semester och börjar jobba imorgon. Jag kan inte rida honom nu när han har tappsko men han verkar inte vara speciellt besvärad av det iövrigt. Skulle absolut aldrig låta mina hästar gå med tappsko 4 veckor men det beror ju mest på hästen, Vilgot har redan varit skadad så det räcker så jag reskerar inget...

min häst tappade skon ,jag vet inte vad dem nya stl heter och får inte tag på hovslagare men jag rider INTE min häst när hon ahr tappat en sko :S:O :eek: varför rider man när hästen tappat en sko?

Min häst går att rida på mjukt underlag om han tappat en sko dvs paddock eller gräsbana, även asfalt om man tar det lungt.
Givetvis ringer jag min hovslagare direkt men om han inte kan komma på ett par dagar eller om jag ska iväg på en tävling så tar jag bara av den andra skon så att han inte blir snedbelastad, måste ju kännas konstigt för hästen att bara gå med en sko.

Fyra veckor är absolut för lång tid, då får man minsann lösa det på något sätt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: animalasia
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 876
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar