Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Det bästa med att köra buss är just att någon annan kör linjerna om inte jag är där.
De ligger liksom inte kvar åt mig att göra när jag kommer tillbaka.
Så ledigt är verkligen ledigt.
En linje som missas och inte blir körd är borta-borta och kommer aldrig mera igen.
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Helt sant att man omfattas av kollektivavtal även om man inte är ansluten. Jag skulle dock tro att arbetsgivaren är skyldig att tillhandahålla dem om man begär det (hur kan man annars skriva på ett anställningsavtal - det skulle ju bli som att tekna avtal du inte får läsa...). Man kan dessutom söka på nätet efter sitt kollektivavtal, om man vet vilket fack respektive arbetsgivarorganisation ens företag har tecknat med.

Det jag tror många misstar sig på är att mycket av det som skrivs om här har bara delvis med kollektiv avtalet att göra men ytterst är det arbetslagstiftningen som gäller.

Ur Arbetstidslagen (http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel03.aspx)
8 §

När det finns särskilt behov av ökad arbetstid, får övertid tas ut med högst 48 timmar under en tid av fyra veckor eller 50 timmar under en kalendermånad, dock med högst 200 timmar under ett kalenderår (allmän övertid).

Utöver detta finns lite fler regler:
Företaget kan ex söka dispens för mer ö-tid.
Vid kompledighet kvittas timmarna.
Kollektivavtalen kan i vissa undantag överrida lagen, vilket också är reglerat i lagen.

Sist men inte minst är jag också omgiven med folk som känner att de måste jobba övertid och att ingen annan kan hoppa in, det inte går att rekrytera in fler och så vidare. Himla trist verkar det vara, själv skulle jag nog bli väldigt stressad om jag hamnade i den sitsen...
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Men du verkar inte förstå??

Har man över en viss månadslön har man ingen "övertid".

Man måste helt enkelt som Inte_Ung säger byta jobb helt och hållet för att kunna jobba mindre.

Men även med så kallad avlöst övertid så har man ändå fortfarande en angiven veckoarbetstid i sitt kontrakt med arbetsgivaren. Arbetstidsreglerna (ATL och EU-direktiv samt avtal) gäller också fortfarande.

Så; i princip innebär INTE avlöst övertid att man är livegen och undantagen från alla regler kring arbetstid. Även om jag är fullt medveten om att det är så verkligheten ser ut för många.
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

För den informationen "ägs" av facket.
Och arbetsgivaren brukar inte vilja berätta.

:confused:
Det är inte alls min erfarenhet. Jag har aldrig haft problem att få tag i kollektivavtal trots att jag ej är fackligt ansluten.
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Helt rätt - arbetstidslagstiftningen gäller lika mycket oavsett om man får betalt för övertiden per timme eller om man fått den utlöst.

Har själv inte fått betalt för övertid de sista tio åren.
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Vi har ju vår övertid som flextid och som arbetad tid under jour. Teoretiskt ska det alltså tas ut i ledighet. Men inte ens jag som ofta bara jobbar halvdagar hinner det.

I helgen har jag tex jobbat över 50 timmar, det är inte bara att gå hem tidigare idag för att bli av med det :p

Mängden arbete på dagtid försvinner ju inte för att man jobbar på kvällar eller på jouren, så det är svårt att ta ut allt ledigt. Vi går ändå alltid kort på dagarna.

Sedan smyger jag ibland in och rensar på helgerna "gratis" för att det inte ska bli överjävligt på måndagarna.

Egentligen klagar jag inte för jag gillar att jobba och är en av få som verkligen bara jobbar en "normal heltid" i min branch - vilket jag allstå uppnår genom att kalla det halvtid :idea:

Men det belyser problemet. Man måste hitta någon att dela jobbet med om man ska kunna gå ner från en "över heltidstjänst" och jobba deltid som småbarnsförälder.
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Hur lyckas man jobba över 50 timmar på en helg, när ett dygn har 24 timmar? *tänker febrilt*
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Men det belyser problemet. Man måste hitta någon att dela jobbet med om man ska kunna gå ner från en "över heltidstjänst" och jobba deltid som småbarnsförälder.

Det stora problemet är att så länge folk accepterar (i din bransch och andra) att jobba "gratis" och ställa upp på ett system där de jobbar mer än vad de egentligen är anställda för att göra så kommer det att fortsätta vara såhär. Jag begriper att det är supersvårt i vissa yrken; speciellt när det handlar om människor. Men... det enda som skulle kunna göras åt det är om de som jobbar inom yrkesgruppen slutar ställa upp på villkor som till och med bryter mot lagar och avtal.
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Jag förstår problemet! Det är jättesvårt för oss som inte har prestationen knuten till arbetstiden utan till arbetsuppgifter så som Silverkedjan beskriver. Jag hade som störst problem med detta under den månad när jag var sjukskriven på halvtid för sammandragningar under graviditeten, då satte jag mig ändå ner med chefen och ville få svart på vitt på vad jag skulle prioritera - och prioritera bort. Det gick sådär. Och då hade jag ju ändå skälet att jag var sjukskriven och hade svart på vitt på att jag riskerade min och bebisens hälsa genom att jobba heltid. Vet inte hur det skulle funka om jag jobbade halvtid för att jag "bara" ville vara mamma, ett sånt skäl kan man ju alltid schackra lite med. :crazy:

Det enda råd jag kan ge utifrån min arbetsplats är att vill man effektivisera så ska man försöka jobba hemma så mycket som möjligt. Du har väl också den typen av kontorsjobb som det funkar med? Dels slipper man en massa pendlingstid (för egen del ca 1,5 timme om dagen) och dels slipper man störas i onödan. Ett annat tips om ni har det som vi har det med 1000 olika administrativa möten är att sticka en stund in på mötet. Det ser bättre ut att ha varit där en kort stund och sen varit "tvungen" att gå än att inte komma alls.

Vi är på jakt efter hus nu för att komma mer mitt emellan våra jobb och få ner pendlingstiden. Ingen av oss har planer på att gå ner i arbetstid eftersom det inte kommer funka, vi kommer att jobba, som du skriver 100% men få betalt för 75%. Då tappas ju hela vitsen. Men jag har jättesvårt att se hur det ska kännas bra, kul för den som inte hämtar på dagis att träffa dottern typ en timme om dagen. :crazy:
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Finns det någon specialitet där man faktiskt kan få jobba någorlunda "normalt"?

/Marvin som framtidsplanerar
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Hur lyckas man jobba över 50 timmar på en helg, när ett dygn har 24 timmar? *tänker febrilt*

Helge kanske sträcker sig till måndag såhär; fredag till lördag = 24 timmar, lördag till söndag = 24 timmar. söndag till måndag = 24 timmar, total 72 timmar?
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Jag vet fack som har hållit på informationen och arbetsgivare som varit ovilliga att hjälpa till med att få fram den.
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Jag vet fack som har hållit på informationen och arbetsgivare som varit ovilliga att hjälpa till med att få fram den.

Men det är ju som någon skrev jätteunderligt. Hur ska man kunna skriva på ett anställningsavtal när man inte får veta villkoren för anställningen? Villkoren är ju de kollektivavtal som gäller (om såna finns).
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Finns det någon specialitet där man faktiskt kan få jobba någorlunda "normalt"?

/Marvin som framtidsplanerar

Ja fast jag tycker vi gör det i min :D

Ta radiologi och anestesi som exempel:

På ett litet ställe med få i jourlinjen blir man fast med en knapp helgjour i månaden och en vardagsjour i veckan.

Fast däremellan kan de FLESTA jobba hur lite eller mycket de vill eftersom vi inte har egna öronmärkta patienter.

Våra narkosläkare har laget ett rullande schema med jättemycket ledigt, typ två veckor på och två veckor av.

När jag inte jobbade med just magnetkameran (där vi ofta är ensamma läkare med ansvar för alla svar) kunde jag också lämna över till den som hade jour och dra (till dagistiden eller hästarna)

De flesta kliniska specialiteter är uppbundna av mottagning och ibland operationer med patienter som är bokade för just DIG. Drar något ut på tiden eller något akut kommer emellan (det gör det ALLTID) så måste du ändå göra färdigt det som är bokat för DIG den dagen.

Så vill man kunna vara friare i sitt ledighetsuttag och lätt kunna frilansa och hoppa in en vecka här eller där är just röntgen och narkos bra specialiteter.

Jag avundas verkligen inte kirurgjouren på mitt sjukhus som hade samma jourpass som jag men dessutom stod på operation halva nätterna :crazy:

Jag har det superbra på jouren, det kommer nästan bara spännade fall och jag kan ha med mig barnen bakom kulisserna.

2-åringen satt vid datorn bredvid och tittade på bolibompa ett tag i söndags och 5-åringen tjatar hål i huvet om att få följa med mig till jobbet för att man kan se på tv, spela på datorn och det finns SAFT i kylskåpet :angel:

När du är färdig kommer också jourgranskningen mm kunna ske hemifrån. Suveränt ! Tekniken finns och är i bruk på flera platser, men landstingen är kanske inte så där supereffektiva med att få saker och ting i drift :cool:


Annars - om jobba normalt är raka veckor så får man se sig om efter en jourfri specialitet. Typ ögon, öron, barn, psyk, geriatrik på en liten mottagning, inte på sjukhusen där man har vårdplatser och jour.
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Tack för svaret!

Tänkte väl att just radiologi måste vara lite speciellt iom att det kommer patienter utan att man själv är där så att säga.

Jag har inget emot att jobba helger, tycker snarare det är bra att få vara ledig på vardagarna emellanåt. Låter bra det där med anestesin, det är nämligen mitt förstahandsval i nuläget! :D

Smidigt att kunna ha med barnen! (Tänker dock inte ta med det i min beräkning, är väldigt osäker på om det blir några för mig.)

Men häst, det SKA jag ha. Nu har jag snart väntat i 30 år på att få en egen häst!
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Men vänta lite nu...

Jour är inte samma sak som övertid enligt de avtal jag läst oavsett om du har utlöst eller betald övertid.

Vid jour är det väl normalt med både jourtillägg och generellt kortare arbetstider än normal hel/halvtid eller vad man nu jobbar.

I vårt kollektivavtal om jag kommer ihåg rätt så kortas arbetstiden med 10% för de som går rullande 3 skift och de som har jour har riktigt bra kompensationer för att vara med på jourlista och då rycker de bara in när något händer.

När du säger 50 timmar övertid på en helg menar du att du behövde jobba så många timmar under en jourhelg? I sådana fall önskar jag att du har riktigt förmånliga jourtillägg.
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Sitter lite i samma sits även jag fast vårt barn inte är fött än och jag jobbar heltid. Som läget är nu hinner jag med mitt eget jobb men får jobba över då och då. Pressen är att min chef även vill att när jag har tid över så ska jag gå in och hjälpa de andra. Vilket jag aldrig hinner. Min chef har även bett mig att komma överens med mina kollegor om tid som jag ska avsätta för deras jobb men eftersom mina arbetsuppgifter är helt andra än deras och upplagt på ett helt annat sätt kan jag inte göra det. Jag vet aldrig i förväg att jag kommer få det stressigt eller lite lugnare. Så det jag tycker är mest frustrerande är att höra mina kollegor klaga över att de inte hinner sitt jobb och veta att det är meningen att jag ska hjälpa till vilket jag aldrig hinner. Usch!

Sen får man dåligt samvete när man som jag nu t ex är hemma och är sjuk. Helt galet!. Jag kom inte upp ur sängen på hela dagen igår men innan min man fått mig att förstå att jag skulle ta livet av mig om jag gick till jobbet så var jag halvt påklädd.
 
Senast ändrad:
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Vid jour är det väl normalt med både jourtillägg och generellt kortare arbetstider än normal hel/halvtid eller vad man nu jobbar.

..de som har jour har riktigt bra kompensationer för att vara med på jourlista och då rycker de bara in när något händer.

Hohoho, det där gäller INTE sjukvård.

Jag har en tiondels timlön för att vara i beredskap och bara "lön" för den arbetade tiden.

Vi går inte skift. Vi går vanlig heltid PLUS jour, och får i mån av möjlighet ta ut den tid som arbetet på jouren genererar som kompledigt. De flesta tar hellediga veckor - där de åker och jobbar någon annanstans för bättre lön :p (var tror alla att stafett-läkare kommer från...)

Ofta så rasslar det ut i pengar en gång i halvåret istället.

Men jag brukar kunna ta ut allt i ledighet - vilket som Marvin antyder ger stor frihet att vara ledig på dagtid och tex rida eller pussa barn :love:

Jag ser jouren som en FÖRMÅN även om den inte är så superbra betald. Vi jobbar ju så MÅNGA timmar att det blir mycket ändå. Det är roligt att jobba med den och man får en "timbank" att nalla från i de perioder det går att ta ledigt från jobbet.
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

När du säger 50 timmar övertid på en helg menar du att du behövde jobba så många timmar under en jourhelg? I sådana fall önskar jag att du har riktigt förmånliga jourtillägg.

Har jag sagt "övertid" ? För mig är det bara "tid". När jag formulerade mig "jobbat över 50 timmar" menade jag "jobbat > 50 timmar" inte 50 timmar ÖVERTID.

Övertiden är det man gör efter ordinarie arbetstid de dagar man INTE har jour. Men eftersom vi har flexklocka så "finns" den liksom inte. Vi har samma timlön timme för timme vare sig det är dag eller kväll oavsett om vi jobbar över eller jobbar på jouren.

Men det är SKITBRA med flexen för annars skulle alla läkare jobba gratis OSYNLIG övertid :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 927
Senast: Manji
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 725
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 551
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp