Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

U

ulda

Är det fler än jag som inte får livet att gå ihop med barn och karriär? Jag har gått ner till 85% (jag hämtar på dagis; min man lämnar) men just nu har jag 140% arbetsuppgifter. Vi är bara 3 på min avdelning och de andra två jobbar ju redan mer än jag så om jag säger ifrån och kräver minskade arbetsuppgifter så får ju de andra två mer. Ja, jag vet, det är inte mitt problem utan min chefs problem men det enda sättet skulle vara att anställa en extra person men det går inte hennes chef med på.

Jag mår verkligen inte bra av det här. Tänker hela tiden på jobbet och kommer försent till dagis och får dåligt samvete för det. Det känns väldigt märkligt att ha hysteriskt mycket att göra på jobbet och sedan gå vid tre och ha hela eftermiddagarna lediga, vetandes att jag egentligen borde jobba för att hinna med (jobbar mot deadlines).


Nån som varit i min situation och tagit sig ur den? Eller är det så här för alla?
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Vi är bara 3 på min avdelning och de andra två jobbar ju redan mer än jag så om jag säger ifrån och kräver minskade arbetsuppgifter så får ju de andra två mer. Ja, jag vet, det är inte mitt problem utan min chefs problem men det enda sättet skulle vara att anställa en extra person men det går inte hennes chef med på.

Då får hon övertala sin chef. Inget företag kan bygga sin verksamhet på gratis arbetskraft, oavsett småbarn. Jobba de timmar du ska och skit i resten! Lär din arbetsgivare att du inte accepterar att bli behandlad på det viset. I förlängningen låter det som om du borde söka ett annat arbete.
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Det är så där man gör när man går in i väggen...

//got the t-shirt.
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Välkommen i "Visst får du jobba deltid men ingen annan gör ditt jobb-klubben" !

Jag jobbar halvtid vilket blir 35-40 timmar/v (jo det är hälften av vad jag jobbade förut) men det är FLER patienter som strömmar igenom avdelningen varje dag än förut.

Det går verkligen inte att gå i förtid de veckor man är ensam för då har man tusen trådar hängande i luften och en akut patient på bordet.

Jag gör så att jag tar ut min ledighet på MORGONEN oftast. (lämnar på dagis 9.30-10.30) Visst, jag får jobba igen på lunchen och kommer inte alltid hem i tid (sambon som pluggar hämtar) men det är i allafall enklare än att försöka jobba ikapp i förväg :crazy:
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Det är sådär det är för småbarnsföräldrar idag.
Och det är sådär det går till när kvinnor går in i väggen.

Det finns några lösningar på problemet.
Man kan göra så att man satsar på jobbet i skift.
Du jobbar full tid och allt som behövs och får betalt för det under ett halvår och sedan så gör barnets pappa likadant under ett halvår.
Den som inte satsar går på halvtid och maskar sig genom sitt halvår.

Man byter jobb till något som inte innehåller projekt och deadlines.

Man separerar och jobbar ikapp varannan vecka när man inte har barnen.

I övrigt så finns det många T-shirts i ämnet.
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Denna tråd ska jag följa med intresse, jag kan se precis det här problemet i min framtid. Det är kanske dumt att oroa sig i föritd, vårt barn är ju inte ens fött, men jag kan verkligen se hur det skulle kunna hända oss.

Min arbetsgivare är förstående, jag har en bra chef o s v men jag märker också att de som jobbar deltid idag inte direkt får sin budget justerad. Om man inte gör chef m fl uppmärksam så förväntar man prestera lika bra som vi heltidare!

Dt som kanske kan rädda oss är att min sambo flea lite mer än mig, jag har vissa ramar att hålla mig inom. Å andra sidan så krävs det ofta övertid på hans jobb.... Nåja, ska väl inte oroa mig ni det är ju mer än 2 månaderna kvar till bebisen kommer.
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Detta känns igen! Så var det för mig, jag jobbade 75% på pappret men varje gång min sambo hämtade så ansågs jag tvungen att jobba över! Mina arbetsuppgifter var fortfarande lika stora som när jag jobbade 100% och arbetsgivaren försatt inte en chans att förklara att det var mitt fel att alla andra fick jobba undan det jag inte hann ( då jobbade jag alltid även på luncherna för att kunna sluta i tid!).


Helt värdelöst med andra ord!

Kulmen kom när jag hasade mig till jobbet med halsfluss eftersom min käre chef hade talat om för mig att enda anledningen till frånvaro var ens egna död och möttes av förolämpningar från nämnde chef.

Då lade jag ner verksamheten, blev sjukskriven och sade sedemera upp mig!

Jag kommer ALDRIG att ta skit igen från en arbetsgivare, min familj är mer värd än så - karriären är inte värd att stressa sönder sig själv för!!

Efter jag lämnat in min uppsägan fick jag en ursäkt och ett erbjudande om att komma tillbaka men jag är inte intresserad :mad:

blää...jag kan skriva en hel roman om denna arbetsplats men jag blir arg bara jag tänker på det...

Så har illa behöver det väl inte gå men jag skulle ta det som en varningssignal!
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Det här är egentligen ingen föräldrafråga - jag har exakt samma problem trots att jag är barnlös. Enda skillnaden är att jag enbart har dåligt privat-samvete gentemot mina katter, inte gentemot barn och partner.

Jobbar 100% på papperet men är belagd 170% med projektarbete, och då är ändå inte underhållsarbete, fackligt arbete samt teamledararbetet inräknat...

Jag kan tyvärr inte ge något råd, jag ska precis försöka ordna nån slags terapi så att jag kan sluta vara duktig flicka och låta allt rasa nån gång. Även om det självklara rådet är: sluta lös arbetsgivarens problem, gör dina timmar, gå hem, ha inte dåligt samvete. Lättare sagt än gjort...
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Detta känns igen! Så var det för mig, jag jobbade 75% på pappret men varje gång min sambo hämtade så ansågs jag tvungen att jobba över! Mina arbetsuppgifter var fortfarande lika stora som när jag jobbade 100% och arbetsgivaren försatt inte en chans att förklara att det var mitt fel att alla andra fick jobba undan det jag inte hann ( då jobbade jag alltid även på luncherna för att kunna sluta i tid!).


Helt värdelöst med andra ord!

Kulmen kom när jag hasade mig till jobbet med halsfluss eftersom min käre chef hade talat om för mig att enda anledningen till frånvaro var ens egna död och möttes av förolämpningar från nämnde chef.

Då lade jag ner verksamheten, blev sjukskriven och sade sedemera upp mig!

Jag kommer ALDRIG att ta skit igen från en arbetsgivare, min familj är mer värd än så - karriären är inte värd att stressa sönder sig själv för!!

Efter jag lämnat in min uppsägan fick jag en ursäkt och ett erbjudande om att komma tillbaka men jag är inte intresserad :mad:

blää...jag kan skriva en hel roman om denna arbetsplats men jag blir arg bara jag tänker på det...

Så har illa behöver det väl inte gå men jag skulle ta det som en varningssignal!

:bow: :bow: Hoppas flera läser och lär av dig! Jobb är bara jobb, familjen är livet.
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Det hela handlar om att prioritera.
Och då också om att välja bort.
Det finns kurser i sådant där.
Chefer brukar gå på sådana.
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Jag är i din situation och har inte tagit mig ur den, men jag vet att det inte funkar att fortsätta så här. Jag har alla möjliga stressymptom. Man måste säga ifrån och inte ta på sig mer jobb än vad man klarar av. Det är tyvärr lättare sagt än gjort, men gör man inte det så kommer det inte ske någon förändring heller.

Det finns ingen person på mitt jobb heller som jag kan lämna över jobb till, alla har mkt att göra, men det är egentligen inte min sak att presentera en lösning för chefen, det är upp till honom att hitta en lösning på problemet, jag har talat om att det inte fungerar och kommer försöka stå emot när det blir tal om nya uppdrag. Jag är teknisk konsult i en bransch som går på högvarv och det är lätt att firman tar på sig för mkt vilket går ut över de anställda.
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Man separerar och jobbar ikapp varannan vecka när man inte har barnen.


Den lösningen valde mitt barns far. Och därmed indirekt är det också den modellen jag själv för närvarande jobbar enligt.
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Nu har det gått ett par veckor och jag mår lite bättre. Jag jobbade över en lördag (6 timmar) och jobbade ett par halva kvällar när mamma tog hand om dottern. Så jag kom ikapp. Har nu väldigt mycket att göra men jag ligger hyfsat till. Men problemet kvarstår ju ändå. Jag gick ner till 85% för att minska min arbetstid, inte för att flytta arbetstiden till helgen. Det här kommer ju inte funka i längden.

Jag har tänkt väldigt mycket på att prata med min chef om detta men hon jobbar också extremt mycket och när hon satt och hysteriskt fnittrade en hel lunch och började skoja om att ringa psykakuten kändes det inte riktigt som att det var aktuellt just nu.

Dessutom har jag nyligen haft lönesamtal men får inte veta lönen förrän i september (facket tar god tid på sig) så jag har ju inte direkt nån lust att tåga in till chefen och säga att jag tänkte prioritera familjelivet framför jobbet (för det är ju faktiskt exakt det jag kommit fram till att jag vill göra, åtminstone ett par år framöver). Typiskt va! Jag jobbade som en häst i höstas (när mannen var pappaledig; då var det ju inte så svårt) och detta vill jag naturligtvis belönas för.

Att byta jobb känns inte riktigt som något alternativ. Jag tror det är svårt att hitta jobb inom min nisch som dels är på heltid men jag måste ju ändå vara ärlig och säga att jag vill jobba deltid i början, och jobb som känns tillräckligt motiverande. Jag har ju gjort en viss karriär hittills och har ju inte lust att gå tillbaka nåt steg, bara jobba mindre tid. Dessutom har jag bytt jobb flera gånger tidigare och har nu äntligen hittat ett trevligt företag med bra kollegor och bra chef (vi känner varann jättebra, var kollegor förut) och arbetsuppgifter jag gillar (fast de är för mycket). Om jag skulle byta jobb skulle jag förmodligen söka någon chefstjänst men vilka såna jobb skulle jag få som stressad småbarnsmamma som inte har nån lust att satsa på jobbet...?
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

En liten fråga:

Hur har ni tänkt att chefen som är över er chef ska fås att inse att det behövs en till anställd om ni fyra kastar stekta sparvar i gapet på honom hela tiden? Hur ska chefen förstå att ni inte hinner göra jobbet om jobbet hela tiden blir gjort?

En till liten fråga:

Tar ni ut ordentligt med övertidsersättning? Skriver ni upp varenda liten påbörjad halvtimme? Det måste ju bli jättedyrt för företaget att betala ut så mycket övertidsersättning och mer ekonomiskt att anställa någon annan i slutändan.

Ett litet råd:

Det lönar sig ytterst sällan att vara så lojal mot sitt jobb som du och dina kollegor är. Är de för snåla för att sätta in extrapersonal när det behövs, så brukar den snålheten i regel också visa sig i löneförhandlingarna. Och då blir man bara ledsen och bitter för att "hästjobbet" inte har lönat sig.
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Om jag skulle byta jobb skulle jag förmodligen söka någon chefstjänst men vilka såna jobb skulle jag få som stressad småbarnsmamma som inte har nån lust att satsa på jobbet...?

Jag förstår precis ditt dilemma :crazy:

Blev nyligen "headhuntad" till ett jättespännande chefsjobb i en storstad med möjlighet till sex-siffrig månadslön.

Hur jag än vände och vred på det gick det inte att få ihop med ett vettigt familjeliv utan stress och TID för barn, på barnens villkor.

Det finns en gräns för vad pengar kan köpa. Man kan ju köpa ett dyrt boende nära jobbet så man förlorar minimalt med tid på pendling tex, men man kan inte köpa sina barn en säker skolväg på samma gång. Man kan köpa barnpassning men inte den EGNA tiden med barnen.

Ansvaret som är ett slags BETING eller ackord går också väldigt dåligt ihop med barns nyckfulla behov av föräldrar tex vid sjukdom eller mammig utvecklingsfas.

Det enda sättet det jobbet skulle funkat på var om sambon var hemma på minst halvtid.

Precis så som män tidigare ordnat det för sig :p

Men det skulle inte ge MIG tillräcklig tid för mina barn ändå.

Barnen skulle klara sig men inte JAG.

Att det inte finns deltidsjobb för sambon och att han redan varit hemmapappa i 4 år och behöver få komma ut på arbetsmarknaden är en annan sida av saken, men det oaktat så skulle chefsjobbet inte tillfredsställa MINA behov av att slippa barnbristen :eek:
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

kl.

Vad jag förundras över hela tiden är att folk ställer upp in absurdum.

Ett litet tips kan vara att kolla LAS om övertid för då kan man snabbt konstatera att många troligt även bryter mot lagen när de jobbar på som de gör. Kanske kan vara skönt att ha i ryggen den dag man väljer att säga stopp till för mycket övertid.

Lycka till och tänk efter - äger du företaget?

Jag äger inte företaget jag jobbar på även om jag jobbar på bra, är uppskattad och har "hög" lön.
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Jag kan styra mina arbetstider ganska mycket.

Men jobbar jag mindre gör ingen ANNAN mitt jobb.

Många jobb är svåra att jobba deltid på.

I sjukvården där jag jobbar kommer det precis lika många patienter ändå, tex.
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

Är det fler än jag som inte får livet att gå ihop med barn och karriär? Jag har gått ner till 85% (jag hämtar på dagis; min man lämnar) men just nu har jag 140% arbetsuppgifter. Vi är bara 3 på min avdelning och de andra två jobbar ju redan mer än jag så om jag säger ifrån och kräver minskade arbetsuppgifter så får ju de andra två mer. Ja, jag vet, det är inte mitt problem utan min chefs problem men det enda sättet skulle vara att anställa en extra person men det går inte hennes chef med på.

Jag mår verkligen inte bra av det här. Tänker hela tiden på jobbet och kommer försent till dagis och får dåligt samvete för det. Det känns väldigt märkligt att ha hysteriskt mycket att göra på jobbet och sedan gå vid tre och ha hela eftermiddagarna lediga, vetandes att jag egentligen borde jobba för att hinna med (jobbar mot deadlines).


Nån som varit i min situation och tagit sig ur den? Eller är det så här för alla?

Kan inte din man gå ner i tid istället då? Så slipper du ha dåligt samvete?
 
Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid

En till liten fråga:

Tar ni ut ordentligt med övertidsersättning? Skriver ni upp varenda liten påbörjad halvtimme? Det måste ju bli jättedyrt för företaget att betala ut så mycket övertidsersättning och mer ekonomiskt att anställa någon annan i slutändan.

Åh, det är lättfixat ur arbetsgivarens synvinkel. :smirk: Skriv bort övertidsersättning i kontrakten, så har jag och många andra i min bransch det. Känner flera som har dendär T-shirten. Själv fick jag inte en hel T-shirt eftersom jag dealade till mig att inte jobba heltid ett tag efter ett stort projekt som höll på att knäcka mig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 927
Senast: Manji
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 725
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 551
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp