gåstol redan?

H

Hopphopp

min dotter är snart 4 månader och hon har börjat med att vilja stå upp hela tiden.. jag brukar ligga på rygg så sitter hon på min mage och när man lyfter lite så tar hon i med benen sen står hon så ett tag, sen sätter hon sej ner, och efter en liten stund vill hon stå igen..

kan jag köpa en gåstol till henne så hon får träna lite eller är det för tidigt än?

Sv: gåstol redan?

Jag har inga vetenskapliga belägg för detta, men jag har hört från flera håll att man inte ska ha gåstol. Hoppgunga fine men inte gåstol. Låt henne ligga på golvet och träna själv. Man ska inte belasta benen innan de är starka nog att stå på dem själv.

Sam älskade att ligga på mage och skjuta ifrån med benen.

Elivia började små korta stunder dagen innan julafton, men då var hon nästan 5 mån. De protesterar oftast om de inte är bekvämt eller för jobbigt.
Hoppgunga började hon med vid 4 mån men hon tyckte aldrig den var riktigt rolig.

Gåstol ger väl ingen gåträning ? En gåstol ger ju endast en stimulerande upplevelse genom att barnet kan förflytta sig snabbare. Det sägs att den motoriska utvecklingen försenas med gåstol. Sen inte tala om skaderisken. Men det är ju upp till var och en att välja.

Arvid fick sin gåstol när han var 7 månader, jag ville inte att han skulle ha någon alls, men hans gammelfarmor hade varit snäll och köpt en så han har den ibland.

Jag tycker det är tidigt med 4 månader, de får upp hyfsad fart och pangar rakt in i saker, och tänkt då hur stort huvudet är jämfört med kroppen. Det blir svårt att parera. Men det är bara min åsikt

hon tycker inte om att ligga på mage.. bara en liten stund..sen börjar hon skrika..

men hur kan hon träna benen utan att jag behöver hålla henne varje gång? hon vill göra det heeela tiden:P

Om du har badkar, testa håll henne som i simställning med ganska mycket vatten i, kanske 30 cm. Sam ÄLSKADE det och plaskade runt i evigheter. När han lärde sig sitta ordentligt bytte vi tillbaka till vasken igen.

Låt henne ligga på mage tills hon säger ifrån, håll det till korta stunder. Sen är det ju upp till var och en om man vill ha en gåstol såklart men det känns som om den stjälper mer än hjälper, det är rätt skönt när de håller sej till en plats :D Tycker hon om babysittern förresten?

nej jag har inget badkar:( ja ibland kan hon sitta i baby sittern ett tag men ibland börjar hon gnälla så fort man sätter i henne..

men en sån hoppgunga är dióm inte heller bra?

Vi köpte en gåstol till vår tjej, 4 månader gammal. En aktivitet en eller flera stunder varje dag. Hon hade leksaker som satt fast i snören att äta på. Hon nådde inte ned med benen, tog några månader till. Nån fart har hon aldrig fått utan har använt den till att ta sig framåt. Självklart plockar man bort den om man märker att det börjar att gå lite fort.

Att det skulle hindra utvecklingen på något sätt har jag svårt att se. Den snarare hjälpte henne att stärka benen, att kunna ta sig fram "att gå" dit hon ville. Krypa vägrade hon. Hon lärde sig gå innan (10 månader), vilket alla mina barn gjort och alla har inte använt gåstol.

Så det är mina erfarenheter.;)

Jag säger som andra här, det är lite tidigt ännu. Man ska tänka på att bebis rygg inte är färdig att belastas på det viset som den gör i gåstol än på länge, och att det är väldigt tröttande för henne att vara i den. Hoppgunga vet jag inte om det är bättre, du belastar iofs inte ben och rygg på samma sätt i den som i stolen, så det kanske kan vara ett alternativ ett tag. Tänk bara på att verkligen lyssna på bebis signaler när hon börjar bli trött.

Att den hindrar utvecklingen vet jag inget om, min egen erfarenhet är att den inte gör det, men det är ju bara ett barn jag pratar om då. Han har använt en sådan ett tag, började gå innan 10 månaders ålder och är väldigt framåt i sin motoriska utveckling över huvud taget.

Kl
Minns inte när vår förste son fick gåstol men tror inte det var så tidigt. Han kröp vid 7 månader och gick vid 9 så det hämmade inte honom särskilt. Å andra sidan blev lillebror 5 månader den 18/8 och kryper redan så man vet ju aldrig...

Rasmus har velat stå upp sen han föddes, skulle snarare behövt en lära sitta stol ;)

Han börja använda hoppgunga när han var 3½ månad och sen gåstol när han var 6 månader, då var det precis så han nådde ner i den minsta stolen de hade.

min lillebror använde gåstol redan som 8 veckor.

och för er som vill träna barnens ben så är det inte det de ska träna för att gå, det är hjärnan som ska mogna! Muskler har inget med saker att göra.

Du kan väl knappast påstå att det är bra för en 8 veckors som knappt orkar hålla upp huvudet att gå i en gåstol?

Gå kan alla barn göra, där emot diagonala rörelser är svåra. Som att ta fram höger arm och vänster ben och tvärt om för att krypa och ta sig framåt. Det är träning för hjärnan då de måste använda båda hjärnhalvorna lika mycket.

När ett barn är 8 veckor så är inte ens synen fullt utvecklad men de börjar kunna se skuggor och tittar åt det håll ljuset kommer ifrån.

Skulle gåstol vara så himla bra för hjärnan skulle de rekommendera gåstolen, nu påstås de att gåstolen försenar utvecklingen med 3 månader. Just för man låter barnet springa runt i stolen istället för att lära sig krypa, resa sig och sen hitta sin egen balans.

kan jag köpa en gåstol till henne så hon får träna lite eller är det för tidigt än?

Om du ändå har tänkt att köpa en gåstol är det väl lika bra att köpa den nu. Testa. Men ransonera tiden i den, även om hon blir överförtjust.

Vår son var fyra månader när vi började med gåstol. I början åkte han inte runt, men han satt hellre i den än i babysittern, för han fick bättre överblick. Han fick sitta korta stunder, och vi pallrade upp med kuddar runt honom.

Det har Isak också.
Han vill sitta mer än ligga och ska stå hela tiden.
Har en hoppgunga åt honom som han älskar.
Tänkt att han ska få en gåstl också.
Han är 5 mån nu

*kl*

På de gåstolar vi säljer i "min" butik så är rekommendationen på alla: 6 månader och/eller barnet ska kunna sitta upprätt.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Bufera
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
626
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 018
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 308
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024