arabia

Trådstartare
Vi har tagit hand om ett gäng med gäss o har konstaterat att det är nog ganska många hanar eftersom de bråkas en hel del. Jo honor är det oxå för vi har fått en jäkla massa ägg.
Hur ser man skillnaden på honor o hanar egentligen för de ser ju precis likadana ut?

Sv: Gäss

Vilken sorts gäss är det?
Hur gamla är dom?
På mina Skånegäss så är honan rundare i kroppen och får med tiden liksom en påse under magen. Men jag vet sedan vi hade Canadagäss att det inte var lika lätt att se skillnad på hane och hona.
Ett tips är att hanen brukar vara lite ilskanare i sitt sätt än en hona.

Ja vad är det för sort på dom? det vet jag inte, bara att de är vita. ca 1,5 år gamla. Jo vissa kan vara riktigt ilskna men inte mot mig o inakoderingen men kommer det in nån som inte har där o göra så visst går de till anfall

Om du lugnar dig lite, några veckor eller nån månad kommer du att kunna se vilka som ligger på ägg. Dom är honor. Kanske inte alla honor kommer att ruva och ibland kan flera honor dela på samma rede. Men hanar kommer garanterat inte att ligga på några ägg. Det är nog det enklaste sättet att se det på. Annars blir det till att vända upp och ner på dom och jämför hur dom ser ut i baken.

Är det lika svårt som att se skillnad på emusar, hovis är fortfarande lite mobbad av bönderna runt om för sina homofilemusar som aldrig la ägg fast det skulle vara en av vart....
det var två präktiga hannar konstaterades det efter några år...

Gäss lägger en massa ägg först innan dom börjar ruva. Så om du låter äggen ligga så kommer honorna snart att lägga sig på dom. Skulle tro att det kan lite betydelse också hur vädret är. Mina här nere brukar inte lägga sig att ruva innan snön är helt borta någon gång i början/mitten på april. Gässlingarna brukar komma ut och promenera vid fint väder i maj.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 638
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 831
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV