Gäspande hingst, varför?

pinky

Trådstartare
En vuxen hingst i en väl fungerande, "naturligt sammansatt" flock bestående av 2 vuxna ston, ett stoföl och två yngre hingstar.

Den här äldre hingsten gäspar en hel del, både i närkontakt med övriga i flocken, men även annars.

Varför?
Betyder det något eller kan man misstänka att han har dålig tandstatus eller något annat fysiskt problem?
 
Sv: Gäspande hingst, varför?

Jag har faktiskt inget bra svar men min ena hingst gör lika dant ibland, speciellt när jag släpper ut honom i hagen efter arbete och dyligt, jag har funderat på om det är ett sätt att släppa spänningar eller kommer vid avslappning. han gör det oftast i hagen ibland i boxen men aldrig när han hanteras eller jobbas :) jag har inte heller sett det innan...
 
Sv: Gäspande hingst, varför?

Jag frågade vet idag, hon trodde iaf i mitt fall att det berodde på att han var avslappnad eller trött
 
Sv: Gäspande hingst, varför?

Många tror att en häst som gäspar är uttråkad. (säger inte att någon sagt det här). Riktigt så är det inte.

En häst som gäspar är oftast antingen morgontrött eller är avslappnad. Båda dessa situationer är gäspningen ett sätt att släppa spänningar (som freddy skrev). Om det hänt något precis innan kan det också vara ett tecken på att hästen tänker igenom det som hände innan. Det säger inget om Vad hästen tänker, positivt eller negativt, utan bara Att den tänker. Den kan alltså lika gärna tänka att människan är en idiot som att den är en trygg person som den kan lita på.
Hästar har precis som människor olika omedvetna signaler som de göra när de tänker, det är inte så att de aktivt visar "se jag gäspar, alltså tänker jag!" utan det är frågan om ett beteende som görs per automatik.
Vi människor har som sagt också olika kroppsignaler när vi tänker, vi kan titta snett upp (beroende på om vi tittar till vänster eller höger så använder vi olika delar av hjärnan, minne eller hitta på), vi kan tugga på pennan, stirra rakt fram, dra ner ögonbrynen eller som jag som har den otroligt fula ovanan att säga Ööööh när jag pratar och behöver tänka samtidigt... :p


Även om hästar vs människor har sina egna karaktäristiska kroppsignaler när vi tänker så har varje individ sitt eget sätt att se ut när vi tänker. Vi är inte gjorda i en och samma form.
Jag har en elev som ser rent av sur och grinig ut, den första gången det hände mig blev jag förvånad och orolig att jag sagt något som gjort henne ledsen, sekunden senare sken hon upp och sa "aaah men då kanske det är såhär..."


Det är förstås omöjligt att säga varför hingsten gäspar i just ditt fall eftersom vi inte sett honom IRL och sett vad som händer innan men generellt sett kan man utgå ifrån att den är avslappnad och släpper spänningar, framför allt i bogen/halsen och under magen. Även människor släpper spänningar när vi gäspar. Vi stretchar ut musklerna, speciellt i käke och hals (prova själv att gäspa och känna var det stretchar).

En häst som gäspar är också generellt sett nöjd med sin tillvaro (dock inte alltid) och som hästägare får man ta det som positivt att hästen är avslappnad och nöjd.
 
Senast ändrad:
Sv: Gäspande hingst, varför?

Jag har även sett hästar gäspa som en signal att "jag är avslappnad och ofarlig" :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 378
Senast: mars
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 557
Senast: Stereo
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp