gäspande häst

mariajonsson

Trådstartare
Har nyss köpt ett nytt sto :love: som har fått gå i lugn å ro i hagen i en vecka för att aklimatisera sig. Den hantering jag har gjort är att leda till å från hagen, byta täcken i boxen morron å kväll. Jag har inte satt några krav på henne alls utan jag vill bara att hon ska bli hemmastadd. I kväll gick jag ut å skulle ha lite "samvaro" med henne, tog fram rycktborsten å gick in boxen. Hon stog helt stilla men gjorde nåt som jag inte sett förr. När jag började borsta henne på halsen så sänkte hon ner skallen till golvet och gäspade, och gäspade, och gäspade samtidigt som hon skakade skallen. Jag fick borsta hela henne (såg sur ut när jag var under magen) men hon gäspade och skakade huvudet med jämna mellanrum hela tiden. Varför? :confused:
Någon som kan upplysa mig?

Maria

Sv: gäspande häst

Hästar gäspar när dom är avslappnade:). När hästen gäspar släpper den dessutom spänningar i halsen ner mot bogen så det är därför hon sänker huvudet. Hon tycker helt enkelt det är skönt att bli ryktad av dig! Att hon surar när du ryktar under magen beror nog på att hon är kittlig.

vad är det för ras??

Även stressade hästar han gäspa gång på gång på gång
som på travet om det var tävling så började ju endel hästar ladda redan när man selar ut det och det förstår vad som är på G.
Vissa gäspar och gäspar, så det kan även vara ett sätt för dem att bli av med spänningar, som det ju kan vara en skön gäsp på en helt avspänd och nöjd häst.

min pålle gäspar väldigt mycke på tävlingsplatser, i transporten innan vi tränsar så gäspar han hysteriskt..till tränset är på...han blir väldigt laddad på tävlingar..också kan han gäspa efter träningspassen hemma med.

och givetvis när ja rytar o så, då kommer han in i gäspattacker.

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 446
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 318
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 445
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar