Gaskolik-Foderjäst?

I

iowa

:laug

Hej!

Jag har ett sto som ofta har mkt gaser i magen och ligger i gaskolik 1-2 ggr om året. Jag funderar på att börja ge henne foderjäst men är rädd för att hon då får ännu mer gaser i magen då. Hon får örter "magbalsam" som är bra för hennes mage. Är det ngn som vet om gaskoliken blir värre av foderjäst eller om det blir tvärtom... mindre gaser?

Sv: Gaskolik-Foderjäst?

Mitt hösilage har i år varit ojämnt i torrsubstanshänseende och innehåller samtidigt så bra värden att jag inte behöver ge kraftfoder till dem som inte rids/har föl vid sidan. Det enda som unghästarna behövde som kompliment var fosfor. Men av de lite blötare balarna som det är klöver i blir hästarna lösa och lite gasiga i magen. Dem ger jag foderjäst och fosfortillskott ihop med lite betfor och svarthavre. Det ger balans i foderstaten och verkar fungera hyfsat bra så här långt. Fick tips om just foderjäst mot fismagar, därav det valet.

Mitt hösilage har i år varit ojämnt i torrsubstanshänseende och innehåller samtidigt så bra värden att jag inte behöver ge kraftfoder till dem som inte rids/har föl vid sidan. Det enda som unghästarna behövde som kompliment var fosfor. Men av de lite blötare balarna som det är klöver i blir hästarna lösa och lite gasiga i magen. Dem ger jag foderjäst och fosfortillskott ihop med lite betfor och svarthavre. Det ger balans i foderstaten och verkar fungera hyfsat bra så här långt. Fick tips om just foderjäst mot fismagar, därav det valet.

Tack snälla! :bow:Då kanske foderjäst är en bra ide att pröva. Jag ger henne torrt hö av mkt god kvalite som jag alltid blöter för hon får hosta annars. Sen får hon lite betfor, mineraler och örter som är bra för henne.

:laug

Hej!

Jag har ett sto som ofta har mkt gaser i magen och ligger i gaskolik 1-2 ggr om året. Jag funderar på att börja ge henne foderjäst men är rädd för att hon då får ännu mer gaser i magen då. Hon får örter "magbalsam" som är bra för hennes mage. Är det ngn som vet om gaskoliken blir värre av foderjäst eller om det blir tvärtom... mindre gaser?

Hade samma problem som du med gaskolik på hästen titt som tätt. Helt borta sedan jag började med foderjäst för 1 1/2 år sedan, inte hänt en gång sedan dess. Funkar bra på många hästar enl vår veterinär.

*kl*

Var får man tag på foderjäst?

I vilka sammanhang är det bra att ge foderjäst?

Lite info till en okunnig ,tack:angel::D

Hade samma problem som du med gaskolik på hästen titt som tätt. Helt borta sedan jag började med foderjäst för 1 1/2 år sedan, inte hänt en gång sedan dess. Funkar bra på många hästar enl vår veterinär.

Tack snälla Muffe! Ska kila iväg och köpa foderjäst genast.....hoppas att det funkar lika bra på min fis madonna.:bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 752
Senast: Honey07
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 263
Senast: malumbub
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 967
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar