Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Det är nog olika från häst till häst också.. Vi hade en häst i stallet, stod på fr tillgång silage som övriga hästar och jäklar i mig vilka gaser hon hade! Jag har inte hört något liknande varken innan eller efter. Övriga hästar, som hade samma rutiner och åt samma foder hade normala gaser.
Orsaken till gaser kan vara att de får för lite grovfoder eller att de har ätit något olämpligt t.ex att det finns ett äppelträd vars äpplen de kommer åt i hagen eller att de gräver upp gammalt gräs ur snön. Det är inte bra att låta en häst gå och vara gasig eftersom det kan bli kolik.
I första hand ska du kontrollera så att hästen får tillräckligt med grovfoder och att den inte kan komma åt något olämpligt och när du har åtgärdat det så kan du prova att ge ett paket bakjäst om dagen för att hjälpa mage och tarmar att skapa en bra balans. Jästen kan du smula över fodret precis innan servering eller ge den som den är i handen. Jästen får inte ligga i blött foder eller i vatten mer än några minuter innan servering eftersom fodret då börjar jäsa och blir otjänligt.
Om inte bakjästen har gett resultat på tre-fyra veckor så köp yea-sacc och ge 1 msk/dag. Det finns att köpa hos svenska foder.
Hjälper inte detta eller om hästen verkar ha ont av gaserna så ska du kontakta veterinär. Gaskolik kan vara mycket allvarligt så du ska inte ignorera problemet.
Hon får hösilage, lucern och mineraler, men var även väldigt gasig när hon fick hö. Hon har alltid hetsätit sin mat så jag trodde det berodde på det. Nu har jag slowfeedingnät som gör att ättiden har förlängts. Hon har aldrig visat tecken på kolik eller att hon skulle vara besvärad över sina gaser.
Jag gav henne jäst i säkert 2 år i rad, uppehåll ca 2 månader men har börjat nu igen då jag tycker hon började med fisningarna igen.
Nu är det lugnt igen och ätit jästen i 14 dar.
Jag ger 1/2 paket morgon och kväll.
Skall tilläga att jag började med att ge jäst då jag fått tips här eftersom hon fick fång för 3.5 år sen. Hennes mage har nog alltid varit lite känslig.
Min systers nordsvenska sto fiser också jämt och ständigt. Så har hon varit senaste 8 åren, året om. Hon äter hö, halm samt mineraler.
Vet inte om det kan vara någon brist eller obalans i tarmen?
Foder & Strö
Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.