gaser/luft i magen

Koltinna

Trådstartare
Min lilla tjej verkar ha väldigt mycket gaser/luft i magen som kommer ut från båda ändarna. Hon kurar ihop sig, vrider sig och ser ut som att hon tar i för att försöka att få ut luften. Man hör och känner att det bubblar i magen och man märker att det gör ont för hon skriker och är ledsen/arg.

finns det något man kan göra för att motverka detta?

Sv: gaser/luft i magen

Små bebisar har ofta problem med gaser innan själva tarmsystemet blivit fullt utvecklat. Jag läste om ett tips som jag körde på sonen och det var att när du märker att hon "kniper" så hjälper du henne genom att böja benen/knäna mot magen o trycka till (inte för hårt förstås, men heller inte för löst). Då brukade sonen släppa några rejäla fisar. :D

Sen fungerar tydligen massage av magen ganska bra.

Att rapa barnet efter varje mål är också ett bra knep för barn som har problem med luft/gaser.

Min tjej har likadant.
Här rapas & fiser det så fönsterrutorna vibrerar i huset :D

Drar upp benen på henne & låter henne ligga mage mot mage, kan även lägge henne så magen är över nyckelbenet så man får tryck på magen, är effektivt på svårrapade bebbar.

Evelina var grymt svår att rapa redan som nyfödd, barnmorskan på bb visade oss att man kunde rapa dem hängandes över axeln.

Nu har min kvällskolik, men hon får minifom & sempers magdroppar dagligen & gaserna har blivit bättre plus koliken :love:

Det fungerar jätte bra på min lilla skrutta också :)

Pruttar som bara den när man pressar Lår/knä mot magen.

Koltinna:

Googla på kolikmassage

Min är likadan!
Jag är noga med att få honom att rapa efter varje gång han släpper bröstet + att jag gör magknipsmassage 2 ggr om dan efter BVC:s råd.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 402
Senast: Blyger
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 923
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 663
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka