Gaser i magen

I

Isidor

min häst har fått så mycker gaser i magen senaste dagarna. finns det nåt man kan ge dom så det försvinner :confused:

det kanske det är men han har ju haft gräs sen det börja växa. finns det nåt man kan ge så gaserna försvinner

Precis vad jag också undrar över ? Finns det något man kan ge som gör hästar mindre gasiga ? Har ett sto som jag misstänker är mkt uppblåst av gaser alltid. Har börjat att fundera på om hon blir det av hösilaget. Så fort hon tar i eller vänder sig och kliar sig eller dylikt så kommer en jättebrakare. Hon har en väldigt stor uppspänd mage som aldrig blir mindre hur hårt hon än arbetar (ser högdräktig ut är dock inte detta). Så snälla någon som vet något som verkar dämpande på gaser skriv det här !!!

Svårt att säga vad som är normalt, variationen är stor, jäsningen i hästens tarmar producerar normalt stora mängder gas som skall ut.
PL

Om inte MagTarm funkar kan du prova FiberPlex från Eclipse Biofarmab. Det ska vara bra bla. ifall tarmfloran är störd.

Gaser i magen är bra för hästen

Det är jättebra för hästarna att ha (gaser) i magen. Det tyder bara på bra magverksamhet. Skulle hästarna sluta fisa eller om det skulle vara tyst i magen skulle jag oroa mig mer för det.
Sedan förstår jag inte varför detta är ett problem???
Är det pinsamt när hästern fiser eller stör det er?

Fis och var glad :banana:

Re: Gaser i magen är bra för hästen

Problemet kan ju till exempel vara att hästen inte mår bra av gaserna. Det har du inte tänkt på? Jag har en ponny som har mkt känslig mage, som lätt får gaser och oerhört ont i magen i samband med detta.

Självklart kan det bli FÖR mycket gaser, det finns ju gaskolik, men så länge hästen fiser ut gaserna är det inga problem. Då passerar ju bara luften. Men som någon skrev att Hennes häst la av en brakare så fort hon rörde sig, det är inga problem. Eller att någon ville ha hjälp så hästen slutar fisa. Det är inte bra.
Då borde man lära sig lite om hästens mag och tarmkanal.
Så tycker jag :D

Det ÄR inte normalt med hur mycket gaser som helst. Min Tinker hade värdens pruttar, de höll på i evigheter.
Men eftersom hon alltid varit så så tänkte jag inte mer på det.
Sedan var jag på en kurs och där fick jag veta att mag och tarm systemet var stört, vid mycket gaser, och att man skulle tillföra mag och tarm bakterier. Sagt och gjort och pålla fiser nu normalt.

Men här om dagen så började hon fisa låååånga djuuuupa fisar och jag tänke - Rubbad tarmflora - gräs - FÅNG (i de här tiderna), framhovarna var varma och jag ringde efter veterinär. Pålla hade (eventuellt) en liten fångreaktion men definitivt orolig mage, sa veterinären och gav mig en burk med mag och tarm kur och smärtstillande för hovarna.

Såååå, visst ska man vara uppmärksam på hästens fisar, hur dumt det än låter...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: Bison
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: Murray
·
Kropp & Själ Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare...
2
Svar
21
· Visningar
1 802
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård