Gårdshund önskas

Sv: Gårdshund önskas

Vet inte en enda dansk/svensk gårdshund som kan gå lös på promenader utan att dra efter vilt. Inkluderar även de som tävlat lydnad högt upp i klasserna. Deras rasklubb vet jag har anordnat löshundsträning, så problemet lär väl inte vara okänt. Ni med rasen vad anser ni vara deras aktionsradie?

Min tjej är snart 10 månader o hon kan gå lös på promenaderna. Hennes naturliga radie är ca 20 meter även om hon kan dra iväg lite längre. Men hon har alltid koll på mig o kommer tillbaka om hon hamnar för lång bort.

Däremot sticker hon efter vilt, jagade älgar igår bl.a. Nu har hon inte kommit inpå dem utan hittat spår o då drar hon som en avlöning om jag inte ser henne. Efter ca 5 min är hon tillbaka.. saknar matte.. :D

Om jag däremot ser när hon börjar spåra kan jag hålla henne tillbaka utan problem.

Jag har uppfattat det som så att många dsg är som min, dvs vill spåra (jaga) men är lätta att hålla tillbaka. De är ju inte lika jaktgalna som en renodlad jakthund typ jämthund, beagle eller jack russell.

Framför allt tror jag att man kan lära dem när det är tillåtet o inte genom att träna person- eller viltspår. Det finns även flertalet av denna ras som är helt ointresserad av vilt, så man kan ju välja vilka linjer man vill ha i sin hund. Är mamma o pappa inte intresserade av jakt så är ju chansen i alla fall störrre att inte avkomman är det.. även om det inte är någon garanti.

Senast ändrad:

Tycker det låter som en klockren beskrivning av en dalmatiner.

Läs mer på:

http://www.dalmatiner.nu/ och klicka på rasinformation.

Min sambo och jag bor på en gård med hästar och vi hade liknade kriterier som du när vi valde ras. Nu har vi två prickar och funderar lite löst på att skaffa en tredje.

Mvh

Tora

Kikade lite på hemsidan och det verkar ju vara en vettig hund men sen tittade jag i en hundbok här hemma. där beskrivs dalmatinern helt annorlunda. Hur är dom egentligen?

Jag vet inte om denna stämmer med alla dina önskemål men Berner Sennen är jättebra som gårdshund!!:D
vi har en och han är världens goaste och bästa! han skulle absolut inte ens tänka på att sticka från gårn', han e ute hela dagarna och följer med på uteritter och är i stallet...:)
Underbar gårdshund och stämmer med de flesta önskemål iaf!!:D Värd att tänka på!!
pälsen är lång men vi borstar inte så ofta och tvättar bara när det behövs... han kan ju behöva sköljas av ibland men annars är det lugnt! å sen är dom ju så mysiga!! riktiga knähundar fast lite för stora dock...;)

1151.jpg

Hemma025.jpg

Hemma024.jpg

Frstabesken003.jpg

Synd att ni ratat pudel,som också min mamma gämt gjort,tills brorsan blev allergisk,och vi fick lov att omplacera våran golden,var utan hund i flera år,men efter kanske 3-4 år så var längtnaden för stark,och vi hade hört talas om att pudlarna var allergivänliga,så vi tjatade,och tjatade brorsan och jag,och tillslut så hittade vi på en kennel i närheten,och fick med oss mamma dit.

Kan bara säga att hon vart såld! :love:

Det vart en liten pudelkille,och nu fyller han snart 7! :eek: shit vad tiden går snabbt!

Iaf,det är en hund som älskar att vara ute,väldigt barnvänlig,snäll mot andra hundarkan vara ute på promenad hur länge som helst ena dagen,och andra dagen nöja sig med en kortis.
Väldigt lättlärd hund,som barnen kan ha mycket kul med!

Vi har aldrig klippt han i pudelklippning,utan en sk valpklippning,och bara rakat ansiktet,och det gör så att han inte ser så "pudelaktig" ut,ifall det är därför din karl tvekar menar jag! ;)

Kan verkligen rekomendera denna ras!

Men det var det sötaste lilla pyret jag sett! :love:

(valpbilden)¨

TACK;TACK SÅ MYCKET! nu gjorde nu mig valpsjuk! :mad:
Hur ska jag kunna motstå denna frestelse? :love:

Till barajag. Själv så anser jag att 5 minuter är 5 minuter förmycket. Kan hända mycket på den tiden. Tycket inte det är att ha koll på sin hund.

Håller med dig..hände första gången på annandagen då det varit älgar på svärmors gård o sambon inte hade koll. Hade jag varit med hade det inte hänt, litar inte på en unghund.

Tyvärr är det ju så att nu har hon lyckats en gång så det lär ju kunna hända igen. :crazy:

Ska självklart jobba på det.. men poängen var att längre än så törs hon inte vara borta. Många andra raser med jakt i är borta mycket längre än så, så jag tycker att gårdshundens jaktinstinkt är relativt liten :angel::)

haha jaaa dom är för goa när dom e små!! fast dom är rätt söta som vuxna också, små mjuka björnar...:):D

Berner Senner är alldeles för stor för mig tyvärr.

Instämmer i Ahhhhh-kören gällande din valpbild :love:

Dvärgpinscher kanske man skulle kolla på. Jag har antagit att de är lika tuffa som Dobermann pincher, men jag har kanske helt fel. Har nog aldrig träffat en dvärgpincher.

Funderade faktiskt på rasen tidigare eftersom jag träffat två riktiga kelgrisar :). Men de krävde att få springa ordentligt på stora fält och kunde glatt ta upp jakten på harar och jag vill inte ha massa jakt. Dessutom var de så väldigt frusna så även om de hade täcke i stallet så frös de.
Jag vill kunna ta promenader i skogen och stoppa hunden om den får upp ett spår och det verkar vara ganska mycket sådan jakt i whippetar.

Tycker inte schnauzer passar in eftersom ts vill ha en hund utan pälsvård. Det fungerar definitivt inte på en schnauzer, oavsett storlek!

När filmerna har varit populära tycker att man skrivit mycket tidningarna om att de inte är jättebra barnhundar och att de kräver mycket aktivering. Men det är kanske lite överdrivet?
Sen är de tyvärr lite för stora för mig. Hanarna kan vara riktigt biffiga trots att de är en ganska elegant typ av hund.

När filmerna kom så fick det tyvärr den effekten att mindre seriösa personer började avla på dalmatinern. Då det föds ganska så få dalmatinervalpar per år (tror att det som mest rör sig om 300 st) så blir det tyvärr så att de "dåliga" kullarna syns väldigt mycket.

Mina dalmatiner älskar att busa med mina brorsbarn, speciellt den yngre hanen busar gärna med dem.

Tiken är en riktig soffhund. Det bästa hon vet är att ligga i soffan och titta på tv tillsammans med mig.

Hanen är lite mer aktiv, men han är också bara två år.

Kan inte påstå att jag aktiverar mina hundar speciellt mycket (vilket jag har mycket dåligt samvete för) just nu. Men dagarna är så korta och man skall hinna med de andra djuren också. Men de verkar så nöjda ändå bara de får hänga med oss så mycket som möjligt, borstett från tiken då som helst ligger och snusar på soffan när det är mörk och blött ute.

Tyvärr verkar det gå ett lite mode i att dalmatinern och då framför allt hanarna skall vara biffiga. Men en dalmatiner skall igentligen inte se ut som en råttis med prickar. Min tik väger 25kg och hanen 29kg. Så jag skulle nog säga att mina är ungefär lika stora som en labbis fast mycket smäckrare i typen.

Mvh

Tora

Kikade lite på hemsidan och det verkar ju vara en vettig hund men sen tittade jag i en hundbok här hemma. där beskrivs dalmatinern helt annorlunda. Hur är dom egentligen?

Nu vet jag inte hur de beskrivs i din bok men vi valde dalmatiner utifrån det som står på dalmatinerns hemsida och vi är så pass nöjda så att vi har två + att vi som sagt funderar på att skaffa en tredje.

Mvh

Tora

Lägger in lite bilder på våra hundar.

Dessa är tagna igår (30/12 -07) på Stråvalla strand:

Häst och hund:
DSC_0453.jpg

Qalle (hanen) som funderar om han vågar gå ut och hämta pinnen i havet:
DSC_0395.jpg

Lizzy (tiken) i full fart:
DSC_0342.jpg

Lizzy och Qalle busar:
DSC_0319.jpg

Från agillityträningen tidigare i höstas (Qalle):
DSC_0283.jpg

DSC_0218.jpg

DSC_0106.jpg

DSC_0306.jpg

Mvh

Tora

Ja, de låter onekligen bra på rasbeskrivningen, men jag blir lite osäker på om de verkligen inte behöver få utlopp för sin vallinstinkt? Jag vet ju att många hundraser har haft vallning som huvuduppgift, men att flera av dem har blivit avlade så att det inte ligger för dem lika mycket. Av någon anledning så får jag får mig att ovanstående raser är mer arbetshundar?

Jag har en finsk lapphund. Han kan möjligtvis valla katterna (leker), annars är han inte så intresserad av att springa efter andra djur.. numera är de ju mest avlade för sällskap. Min är iaf helnöjd med att va ute på gården och att få springa i skogen, har försökt att spåra med honom oxå, men tror inte det är hans grej riktigt.. han är helt enkelt mer nöjd när man bara strosar omkring i skogen.. Sjävklart gillar han när man leker med honom och så, men han har aldrig förstått sig på det där med att springa efter pinnar och bollar, utan det är "jaga mig-lekar" som gäller ;) Jag har även häst och han har fått följt med dit sen han va valp. Inga problem förutom att han möjligtvis är lite för orädd :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka