Gårdshund önskas

Sv: Gårdshund önskas

Finsk lapphund eller lapsk vallhund skulle nog passa dig finfint :)

Ja, de låter onekligen bra på rasbeskrivningen, men jag blir lite osäker på om de verkligen inte behöver få utlopp för sin vallinstinkt? Jag vet ju att många hundraser har haft vallning som huvuduppgift, men att flera av dem har blivit avlade så att det inte ligger för dem lika mycket. Av någon anledning så får jag får mig att ovanstående raser är mer arbetshundar?

Jag vill passa på att tacka alla som svarat i tråden. Här är många raser som jag överhuvudtaget inte skulle övervägt, så jag surfar och spanar på bilder och försöker läsa in mig på det jag hittar :-)

Ja, de låter onekligen bra på rasbeskrivningen, men jag blir lite osäker på om de verkligen inte behöver få utlopp för sin vallinstinkt? Jag vet ju att många hundraser har haft vallning som huvuduppgift, men att flera av dem har blivit avlade så att det inte ligger för dem lika mycket. Av någon anledning så får jag får mig att ovanstående raser är mer arbetshundar?

Vare sig de finska eller de lapska har behov av att valla för att må bra och de båda raserna lämpar sig väl till de sktiviteter du tänker dig.

Kul att du vill titta mer. Jo både de raserna är hårda, men Eurasiern är väldigt mjuk i temperamentet, underbara :love:

Någon skrev shiba, oh om du vill ha hunden med lös mycket är det inte något bra alternativ. De har MYCKET av urhund i sig, är väldigt självständiga och svåra just med inkallningen. En kompis har en och har precis de problemen + att hon i sin tur känner till en hel del om rasen o har berättat atthennes hund, som inte går att ha lös i princip alls, är som shibor är mest.

Har inga förslag direkt. Har cocker o springer själv, men de har ju oxå en del jakt i sig, ffa springern. Cockern är ju ofta mindre jaktavlad än springern, o glad, go o söt med sprall o bus i benen.

Du hade ju haft softis, något du kan tänkt dig igen ?

Annars kommer jag som vanligt dragande med schnauzer.
Sedan finns det ju en hel del andra terrier, ex Kerry Blue, Aredaile (stavning?)

Den Shiba-uppfödare jag känner går dagligen promenader med alla sina Shibor lösa. Visst är rasen speciell av sig men kanske att hon har bra grundlydnad på sina då?

Jag håller på dansk-svensk gårdshund eller jack russel:love:

De skulle trivas alldeles utmärkt med det du har tänkt dig:)

Den Shiba-uppfödare jag känner går dagligen promenader med alla sina Shibor lösa. Visst är rasen speciell av sig men kanske att hon har bra grundlydnad på sina då?

Kul :)! Hon har säkert en kanonbra grundlydnad på dem, och självfallet GÅR det för en duktig "hundmänniska" att ha även shibor lösa. Reagerade mest på att hon fick tips om rasen när hon uttryckligen skrev att hunden skulle vara lätt att ha lös o inte gå från gården.

Hej!
Har betat mig igenom ett antal raser under mitt liv hittills, och nu hittat en hundras som stämmer in på följande:
Stannar på gården
Följer med överallt när man är ute och jobbar
Följer med på ridturer utan problem
Går lös överallt, på långa skogspromenader varje dag
Ingen pälsvård utöver den som man ger alla hundar
Oerhört lyhörd och flockkär
Vänligt inställd till alla levande varelser, men säger ifrån när det kommer någon
Funkar med alla andra hundar
Liten

Och detta är en västgötaspets! Den perfekta gårdshunden! Har visserligen vallanlag, men måste inte valla aktivt för att vara nöjd med livet. En fantastiskt lättlärd och intelligent ras, som har urgamla anor och är väldigt sund. Kan inte nog rekommendera den!!

Jack russeln är ju en skarp terrier som inte direkt är känd för sitt föriga sätt dessutom har den starka jaktinstinkter, så jag kan inte låta bli att undra hur du tänker när du rekomenderar den?

Vet inte en enda dansk/svensk gårdshund som kan gå lös på promenader utan att dra efter vilt. Inkluderar även de som tävlat lydnad högt upp i klasserna. Deras rasklubb vet jag har anordnat löshundsträning, så problemet lär väl inte vara okänt. Ni med rasen vad anser ni vara deras aktionsradie?

Namnet vetdu ;) Gårdshund

Jag har också fått uppfattningen att de har stor jaktinstinkt, var de inte råttjägare? I övrigt har jag uppfattat det som att de är mildare i temperamentet än Jack Russeln, som de för övrigt inte är släkt med mer än att det är hundar i strl small som påminner om arandra utseendemässigt. Lustigt tycker jag när folk rekomenderar hundar och rekomenderar dessa två raser till samma person.

Vet inte en enda dansk/svensk gårdshund som kan gå lös på promenader utan att dra efter vilt. Inkluderar även de som tävlat lydnad högt upp i klasserna. Deras rasklubb vet jag har anordnat löshundsträning, så problemet lär väl inte vara okänt. Ni med rasen vad anser ni vara deras aktionsradie?

Oj och jag har bara hört tvärsom:)

Min lille omplacering är jack russel/dansk-svensk gårdshund och han är lös alltid här hemma, han är med mig i stallet och annars när jag är ute, jag kan släppa ut honom själv i trädgården och han lämnar inte tomten.

Drar efter vilt gör han inte. Min andra hund drar gärna efter råddjur och harar om han får medans lillen inte bryr sig om dem alls.

Däremot behöver man inte fundera på råttor och möss, för de är de väldigt bra på att ta.

När vi åker bort och det är ok för dem vi gästar så är han lös då med.

Vad gäller promenader så har vi precis börjat träna på att gå i stan, han var en sönderstressad kille när jag köpte honom för tre månader sedan (då var han sex månader) och han har behövt lite tid med att förstå att allt inte handlar om att undgå att få stryk:crazy: människor har varit stressande för honom:( han vågade inte ens komma fram till mig den första veckan.

När jag letade hund var det just att den skulle kunna vara lös som var viktigt då tanken är att han ska kunna vara med på ridturer sedan. Och just dansk-svensk gårdshund och jack russel har enligt de som kan dessa egenskaper.

Så våra uppfattningar skiljer sig dramatiskt åt, dansk-svensk gårdshund är för mig just en gårdshund som inte lämnar gården.

Jag förlorade min jycke för snart 2 månader sen och saknaden är stor :cry: Han var till hälften släthårig foxterrier och hälften okänd.
Men nu för att döva sorgen efter honom har jag börjat fundera på ny hund. Tidigare hundar jag haft har varit Flat coated retriever och Soft Wheaten terrier, men ingen ras som känns klockren nu.

Här kommer några av mina önskemål och om ni känner igen en ras i detta så snälla hojta :)

Max 50 cm i mankhöjd
Vilja stanna lös på gården - min senaste hund hade så mycket jaktinstinkt
Fungera med barn & i stallet
Vilja hänga med mig - med hästar, promenad, till stan, men måste även kunna vara hemma ensam åtminstone halvdagar
Inte väldigt tuff för även om jag är hundvan så uppskattar jag inte alltför skarpa hundar
Helst inga mängder pälsvård- Softisen jag hade kortklippte jag så att hon lätt kunde var med på skogspromenader & i stallet, det är helt ok med sådan slags päls
Den ska gärna gillar klurigheter - jag jobbar gärna med hjärngympa och tricks än med timmeslånga promenader
Frisk ras
Familjehund/sällskapshund är väl det jag söker helt enkelt?

Jag blir jätteglad om ni kommer med lite förslag, för då kan jag sysselsätta mig med att leta uppfödare och träffa individer av rasen och inte fortsätta vara så himla ledsen i hjärtat över min vovve som gick bort.

Tycker det låter som en klockren beskrivning av en dalmatiner.

Läs mer på:

http://www.dalmatiner.nu/ och klicka på rasinformation.

Min sambo och jag bor på en gård med hästar och vi hade liknade kriterier som du när vi valde ras. Nu har vi två prickar och funderar lite löst på att skaffa en tredje.

Mvh

Tora

TinyWiny din hund är bara 9 månader om jag har förstått rätt? Det kanske förklarar varför den fortfarande fungerar så bra och inte har utvecklat sitt viltintresse. Plus att just din hund verkar osäker? Undantag finns naturligtvis alltid.

Oj och jag har bara hört tvärsom:)
Vem har du hört tvärtom utav? Jag tycker att DSG är en jättetrevlig hund, och till de som vill ha en jack russel pga utseendet brukar jag rekomendera att de tittar på dsg just eftersom de inte är så skarpa men nog är de generellt svåra att ha lösa

Min lille omplacering är jack russel/dansk-svensk gårdshund och han är lös alltid här hemma, han är med mig i stallet och annars när jag är ute, jag kan släppa ut honom själv i trädgården och han lämnar inte tomten.
Din är en korsning du kan aldrig utgå ifrån den för att berätta hur någon av raserna är i lynnet.

Drar efter vilt gör han inte. Min andra hund drar gärna efter råddjur och harar om han får medans lillen inte bryr sig om dem alls.

Däremot behöver man inte fundera på råttor och möss, för de är de väldigt bra på att ta.

När vi åker bort och det är ok för dem vi gästar så är han lös då med.

Vad gäller promenader så har vi precis börjat träna på att gå i stan, han var en sönderstressad kille när jag köpte honom för tre månader sedan (då var han sex månader) och han har behövt lite tid med att förstå att allt inte handlar om att undgå att få stryk:crazy: människor har varit stressande för honom:( han vågade inte ens komma fram till mig den första veckan.
Antagligen ligger svaret till varför din kille kan vara lös här. Dels är ha ung och dels är han osäker på sin omgivning. Det naturliga för honom blir då att hålla sig när dig som är hans trygga punkt i livet.

När jag letade hund var det just att den skulle kunna vara lös som var viktigt då tanken är att han ska kunna vara med på ridturer sedan. Och just dansk-svensk gårdshund och jack russel har enligt de som kan dessa egenskaper.
Enligt vilka som kan? De som kan hund eller de som kan raserna? För de som kan jack russel har knappast sagt att det är en hund som är lätt att ha lös, tvärtom. Jag känner många som har sina jack russels lösa, en det ligger oerhört mycket jobb bakom. Det är en hund med jaktinstinkt och viltintresse, och det försvårar träningen när det gäller att ha dem lösa.

Så våra uppfattningar skiljer sig dramatiskt åt, dansk-svensk gårdshund är för mig just en gårdshund som inte lämnar gården.
När dsg:n gick lösa på gårdarna sprang de runt och dödade råttor men de visste alltid vart maten fanns. Det var ingen större fara om de tog ett extra varv för de kom hem igen lagom tills maten serverades idag är det hela världen om hunden tar ett extravarv samhället ser annorluda ut för att inte tala om alla vägarna.

Jag är också nyfiken på varför du jämför Dsg med jack russel? Anser du att raserna är same-same?

Du hade ju haft softis, något du kan tänkt dig igen ?

Annars kommer jag som vanligt dragande med schnauzer.
Sedan finns det ju en hel del andra terrier, ex Kerry Blue, Aredaile (stavning?)

Jag tycker att softisarna har blivit så mycket sjukdomar med. Min hund dog av njurfel och det var tydligen inte ovanligt hos softisar enligt veterinären. Sedan hudproblem och annat så jag tror att man kanske avlat på inte bara bra avelsmaterial när rasen exposionsartat blev populär. Jag har väl inte riktigt fallit för de där andra terrierna faktiskt. Övertala mig gärna om du tycker jag har fel ;)

Schnauzer är kanske åt det skarpaste hållet för mig och de jag har träffat har haft väldigt stort rörelsebehov. Men det har mest varit dvärgvarianten faktiskt. Och de drog efter vilt hela tiden faktiskt, kanske en uppfostringssak, men det var markant och flera individer.

Tycker det låter som en klockren beskrivning av en dalmatiner.

Läs mer på:

http://www.dalmatiner.nu/ och klicka på rasinformation.

Min sambo och jag bor på en gård med hästar och vi hade liknade kriterier som du när vi valde ras. Nu har vi två prickar och funderar lite löst på att skaffa en tredje.

Mvh

Tora

När filmerna har varit populära tycker att man skrivit mycket tidningarna om att de inte är jättebra barnhundar och att de kräver mycket aktivering. Men det är kanske lite överdrivet?
Sen är de tyvärr lite för stora för mig. Hanarna kan vara riktigt biffiga trots att de är en ganska elegant typ av hund.

Hej!
Har betat mig igenom ett antal raser under mitt liv hittills, och nu hittat en hundras som stämmer in på följande:
Stannar på gården
Följer med överallt när man är ute och jobbar
Följer med på ridturer utan problem
Går lös överallt, på långa skogspromenader varje dag
Ingen pälsvård utöver den som man ger alla hundar
Oerhört lyhörd och flockkär
Vänligt inställd till alla levande varelser, men säger ifrån när det kommer någon
Funkar med alla andra hundar
Liten

Och detta är en västgötaspets! Den perfekta gårdshunden! Har visserligen vallanlag, men måste inte valla aktivt för att vara nöjd med livet. En fantastiskt lättlärd och intelligent ras, som har urgamla anor och är väldigt sund. Kan inte nog rekommendera den!!

Den skall jag titta på! De verkar vara i samma kategori som Welsh corgin och Lancashire heelern. Ganska kul med en svensk ras.
Men hur är det med skällandet, är de inte väldigt bjäbbiga? Och används de inte till jakt också, så att det där drivandet efter vilt ligger väldigt nära för dem? Jag har bara träffat 2 individer för ganska många år sen och de var två "seniorer" så de gjorde inte mycket väsen av sig utan jag tror att min syster och jag släpade runt dem i dockvagn och borstade dem nästa oavbrutet. Tåliga iallafall för barn var dessa två herrar :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka