Sv: Gärds

*knapp*

Buhu... :(
Upptäckte att jag inte hade någon tur med startordningen alls... Startar dressyren bland de första på morgonen så jag hinner inte besiktiga innan och sen kommer det säkert vara kö så jag blir stressad att jag inte ska hinna med hoppningen. Hinner inte bli klar så jag kan vara med på banvisningen 9 pga det heller (hade kanske blivit tight ändå?) utan måste åka dit på fredag vilket jag inte alls har tid med egentligen men får väl lösa det på något sätt antar jag.

Det är min första tävling och jag skulle gärna få lite peppning nu!

Om du säger till vid veterinärbesiktningen att du måste skynda till hoppningen så brukar man kunna få smita förbi:) Sedan är det oftast inte hela världen om man är ngn minut sen.
Du har ingen med dej som kan ta hand om hästen efter hoppningen så du kan kila iväg på banvisning? Nu vet jag ju inte hur dags du startar...
Annars brukar man kunna springa ifatt och vara med även om man missar de allra första hindrena:idea:
Sen är det bara att dra tag i någon som har gått hela banan, många går ett varv till direkt efter visningen:idea: (eller fråga banvisaren)
Lycka till och glöm inte att andas så ska du se att det löser sig!:)

Det var precios ett sådant svar jag behövde! :laugh: :bow:

Jag tänkte om... Om jag börjar värma upp till dressyren innan vet bes, sadlar av och besiktigtar vid 8, sadlar igen och värmer klart, rider dressyren (08.26), på med skydd och martingal (får man förresten rida dressyren med magplattegjord?) och bort till hoppningen, då borde jag väl hinna till 9?

Det beror på vilken medhjälpare jag får med mig... Sambon reder inte ut att sadla av henne själv, och hon drar dessutom lite pennor med honom när han leder :angel: Men jag ska försöka få med en kompis eller min dyre far.

Ca hur lång tid tar det att gå ett varv i terrängen?

Det är så det är att rida fälttävlan! Det blir lite pyssel för att få ihop alla delar:) Tänk dej sen hur det är om man har med sig mer än en häst:angel:;)

Ja du får rida med magplattan, och ja det hinner du antagligen. Hästen är ju uppvärmd så det är ju bara att skutta något språng och sedan ge sig in på hoppbanan. Tänk bara på att kolla med insläppet till banan om det är kö. Det slipper du nog med tanke på att du rider så tidigt, men lika bra att kolla.

Hur lång tid det tar beror på vem som är banvisare:angel: En del springer runt banan och andra kryper baklänges:D
Men på ett ungefär 20-30 minuter.

Jag tänkte tanken på att ta med en häst till på nästa tävling, men den är släppt nu :D Jag behöver nog bli lite varm i kläderna först...

Nej precis, framhoppingen går ju fort! Hon är ju som du säger redan varm och hindren är ju låga så. Vi klarar oss utan framhoppning om det kniper.
Ja, jag hoppas att det inte hinner bli kö :)

Supertacksåmycket för hjälpen!! :bow:

DU måste bli lite ego. Ta för dej. Rid fram i lugn och ro till dressyren. Gå efter dressyren till vet.bes. Be tjejen att fixa så du kan gå före om det behövs. Ha passet med dej.. (bry dej inte om alla andra som "måste"/ "ska också"). Sadla mm och stäm av med tjejen i insläppet så du får starta när du är klar med framhoppningen. Var inte stressad! Det löser sej!
Och OM du missar bangången kl 9 så kom till sekretariatet så ska vi ta hand om dej. :laugh:. Någon ska jag hitta som kan visa dej runt! Lovar :)

PS! Kö blir det. 4 banor samtidigt ger kö. ;)

Inte lätt att vara ego när det är första tävlingen :)

Min älskade pappa följer iaf med som hästsköntare (kul att kunna utnyttja den resursen även när man är "vuxen" :bow:) och han kan ta hand om hästen ifall jag inte hinner lasta innan banvisningen, annars kommer jag in till dig mammaBerg och ser lite bortkommen ut :)

Tusen tack för hjälp och pepp! :bow:

Hade jag visat banan hade jag gladeligen gått banan ett varv till med en vilsen ryttare som inte hann :D Och hade jag haft andra uppdrag så hade jag sett till att någon kunde visat ryttaren runt i lugn o ro, precis som mammaBerg säger så löser det sig alltid. Alla brukar vara väldigt hjläpsamma på fälttävlan, helt annorlunda mot dressyr/hopp tycker jag (eller tyckte, jag har ju inte tävlat på 7 år!!).

Kort Gärdsrapport: Brun Ryttarinna slog till med en fjärde plats i 2*-iga klassen idag! Betti flöt över hindren som en fullfjädrad terrängmaskin och uppladdningen är nu maximal inför *-iga starten med Grå imorgon!:bump:

Å det började väldigt bra med en 2:a plats efter dressyr o hopp. Terrängen gick fint ända fram till smalhindret innan vattnet, där tog bensinen tillfälligt slut o ryttaren fick göra en volt. Men vad gör det? Jag är så himla nöjd med dom båda för sin fina 2:a start i *-ig klass!

http://www.youtube.com/watch?v=4NxJ5N9p6dU

Ett stort tack till alla funktionärer för en mycket trevlig o välorganiserad tävling! Trots dåligt väder o många klasser flöt allt på som en väloljad maskin....:)

*kl*

Nu är dottern och häst kvalade till 1*igt :D

Dom hade "äran" att få rida dressyren för den tyske fälttävlansdomaren Kurt Carstensen och han gillade minsann vad han såg :) Ekipaget gjorde sin bästa dressyr EVER och kamera h*****et la av så det finns inte dokumenterat GRRRR. Fina 45,7 straff i dressyren, (sänkte sig nästan 10 straff från Plönninge). Tyvärr blev häst lite stark mellan två hinder och petade en bom i hoppningen. I terrängen gick det som hejsan och de var felfria på hinder och klarade nedre gränsen för tiden prick :o.

En fjärde plats och ett stooort leende senare åkte vi hem från, som vanligt, ett fantastiskt välorganiserat Gärds med otroligt duktiga funktionärer :love:

Nu blir det lätt klass i Dagstorp, sen ska ryttaren åka till Irland (till Dermott Lennon :angel:) och göra praktik i 5 veckor. Efter det debuterar dom 1*ig i Mantorp.

//Sita, stolt mamma!:D

Senast ändrad:

Grattis igen! Såg som vanligt jättefint ut både i hopp o terräng.

Till sush o flash:

Tack! Vi är jättenöjda med honom både Brun Ryttarinna o jag men vi hade ju inte varit vi om vi inte redan ruvat på revansch...den ska vi ta i Hofors om några veckor!

Grattis!! :)

Själv e jag väldigt nöjd med min bäbis, skötte sig super i dressyren och jag RED hela programmet :) Travprogrammet gick super, blev dock något låg och lång i galoppen, 61,4 straff men typ 15 straff bättre än tranemo :) Hoppningen har vi haft lite problem med mkt stark häst det sista, han var stark denna runda med men betydligt bättre än plönninge å tranemo, drog iväg på första hindret å rev det :( sen gick han som en klocka men fick dock ett nedslag till på hindret efter kombinationen som jag får ta på mig då jag visst glömde att vi skulle svänga vänster till oxern direkt efter kombinationen :angel: I terrängen gick han som en klocka och inom tiden, men tyvärr blev han som en myrslok å blev stark å lååg igen, han som funkat så bra på nya bettet innan, men nu blir det till att prova sig fram till något nytt tills nästa tävling igen...Men men jag e super nöjd och en klar förbättring från tranemo...Men nu e vi iaf kvalade till enstjärnigt! :)

*kl*

Nu är dottern och häst kvalade till 1*igt :D

Dom hade "äran" att få rida dressyren för den tyske fälttävlansdomaren Kurt Carstensen och han gillade minsann vad han såg :) Ekipaget gjorde sin bästa dressyr EVER och kamera h*****et la av så det finns inte dokumenterat GRRRR. Fina 45,7 straff i dressyren, (sänkte sig nästan 10 straff från Plönninge). Tyvärr blev häst lite stark mellan två hinder och petade en bom i hoppningen. I terrängen gick det som hejsan och de var felfria på hinder och klarade nedre gränsen för tiden prick :o.

En fjärde plats och ett stooort leende senare åkte vi hem från, som vanligt, ett fantastiskt välorganiserat Gärds med otroligt duktiga funktionärer :love:

Nu blir det lätt klass i Dagstorp, sen ska ryttaren åka till Irland (till Dermott Lennon :angel:) och göra praktik i 5 veckor. Efter det debuterar dom 1*ig i Mantorp.

//Sita, stolt mamma!

Jaha var det en tysk domare ?? Då fattar jag nu vad Olgaklara yrade om :rofl: Hon pratar så fort ibland att man inte hinner med :p Men det var ju bra för Hille och Junioren låg tvåa efter dressyren på 42.1 straff

Men det hjälpte inte när junioren tror att man glida runt i hoppningen på Gärds :cool:

Efter en felfri terräng med lite tidsfel för att det gick för fort så blev det till slut en 9 placering för dom och nu är dom oxå kvalade till * klass.

Jag och Pärlan har mest stått på bakbenen hela helgen :angel: Men förutom det så gick det väl ganska ok. Lite spänd dressyr men helt rättvist bedömt 57 straff, 2 ner i hoppningen + tidsfel eller jag skall inte ens kalla det hoppning det vi gjorde :D Forcerat race är väl ett bättre ord, det var det eller stå på bakbenen som gällde...

Efter att vi kom ut i terrängen efter säkert 40 sekunder på bakbenen i starten + 2ggr till på olika ställen så var vi allafall felfri på hinder i terrängen :cool:

Jag vill oxå rikta ett stort tack till arrangören för en fantastiskt fint genomförd tävling där allt bara flyter på, :bow::bow:

Än en gång så kan man lita på sina "bukevänner" att dom finns till hands med kameran :)

Några fina kort på Pärlan, dock inte på bakbenen ;)

20100515004.jpg

20100515007.jpg

20100515373.jpg

20100515395.jpg

20100515406.jpg

20100515409.jpg

Hoppar du en grav bakom trippeln eller hoppar du rakt igenom sista bommen på den? Tycker den ser lite maffig ut för debutant? :angel:

Hur som helst är han otroligt söt:love: (även om han verkar ha synpunkter också :laugh:)

Men vad är det för jättehinder på fjärde bilden:eek:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter För tredje året i rad står Gärds RF och Kristianstad International Eventing som värd för Folksam Svenskt mästerskap i fälttävlan för...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Gunnar
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Amatör-touren i Falsterbo har fått en vinnare: Emelie Gärde med sin Topaz Princess. Gärde som bara skulle ha häst för att mysa och rida...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 272
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod