Gärds - årets sista svenska fälttävlan, vem??

Sv: Gärds - årets sista svenska fälttävlan, vem??

Jag är nog inte den som kan ge bäst svar, men om ingen annan kikar in ikväll;

Dressyren går på grus, det finns fyra parallella banor. Hoppningen borde gå på gräs, de har iaf. en stor fin hoppbana på gräs, med framhoppning på grus vid sidan om.

Terrängbanans start/mål ligger i sin tur "precis" brevid framhoppningsbanan.
Utgår du från banskissen och går åt vänster från start/mål så har du framhoppning, hoppbana, väg, och sedan fyra dressyrbanor, allt i prydlig rad. :)

Här hittar du banskisserna för terrängen - http://www.gardsrf.com/host/

och slipers visste jag inte ens var ett hinder, min enda association är de slipers vi hade runt ridbanan för att hålla den på plats. :o

Tack så mycket! :)

Tycker det är så jobbigt när dressyren och hoppningen går på olika underlag! Man hinner ju inte brodda om emellan och vill ju hellst inte ha gräsbrodd på dressyren.. vet du om hoppbanan är stum eller mjuk?

Jo jag har kollat på den och ngra hinder har jag inte alls koll på vad det är :p kan det möjligtvis vara trappa neråt? ren gissning från mig haha

Hemma efter en blåsig dag på Gärds. Dottern red deb på en äldre dam som tidigare startat 1* men eftersom det var några år sen fick de bara starta debutant. De gjorde en mkt bra dressyr med klart gdk 51,5 straff. I hoppningen blev hästen lite väl stark och drog iväg med det att två bommar ramlade ner. Vi betslade upp till terrängen och nu kom de gamla takterna fram och vid backen där vi stod och tittade så skrek vi lite snyggt att "-DET GÅR FÖR FOOORT" I mål kom de med 0 fel på hinder och 4 sekunder före optimaltiden. Nöjd ryttare, häst och hästägare!!

Kanon arrangemang som vanligt och MammaBerg mfl har gjort det igen :bow::bow:

Hemma igen efter årets bästa och sämsta tävling. Dressyren gick kanon och domaren höll med, 73,5% och 39,75 straff, det bästa vi gjort. 10 st 8or, 9 st 7or och en retlig 4 för han bytte i andra förvända galoppen.
Men där slutade ju allt roligt! Jag tyckte framhoppningen kändes bra, vilket den såhär i efterhand inte kan ha varit. Sen kom hopprovet och vi kom till hinder två, väl där blev det två stopp, sen kändes trean bra, anridningen mot fyran ok men icke, där kom tredje stoppet och vi blev uteslutna. Jag och iaf en annan tyckte inte det var så dåligt så det motiverade tre stopp men bevisligen hade jag fel...
Trodde jag hade hittat känslan efter Tågarp men mer fel verkar svårt att ha....Någon som har ett chip jag kan köpa som gör dig till en ok hoppryttare? Jag betalar bra :p

Ja arrangemanget var bra!! Dock fanns inte banvisaren som skulle gått 9,30 men efter en stund kom det en iaf.

Ajajaja!! Våra hästar måste ha kokat ihop nåt eller fått nåt virus när de stod nere i tågarp!! Min har inte stannat i hoppprovet någonsin och la en nit i tågarp.

Hoppas han kommer igen, ses nästa år!

kl

Nöjd med dagen även om resultatet inte var det bästa!
Eftersom hon stått i 4 dagar, vi inte ridit programmet innan och inte heller tränat på terränghinder på höjden såg vi det ju bara som en träning! Men dressyren gick långt över förväntan! Fick en grov miss, hon bytte i första förvända(fick 2:a på det :p), i övrigt inga stora missar, fick ihop 57 straff. Sen i hoppningen gick det lite sisådär, fick med tre bommar varav en lägger jag helt på henne då hon slarvade med bak. I terrängen var hon framme och sög tag i de flesta hinder, några fick jag övertyga henne om men hon bara körde på! Jättestolt! Fick ett stopp på 15a, har aldrig hoppat ner i vatten så inte jättedepp över det, styrde på igen och övertygade henne att hoppa i. Gick i mål på 4 min och 20 sek, så hade det inte varit för stoppet hade vi varit felfria både på tid och hinder :)

ftgrds10024.jpg

ftgrds10055.jpg

ftgrds10152.jpg

... och vid backen där vi stod och tittade så skrek vi lite snyggt att "-DET GÅR FÖR FOOORT" I mål kom de med 0 fel på hinder och 4 sekunder före optimaltiden.

Så om man gör det snyggt är det OK att bryta mot Mom 471 punkt 3? :confused:

Varför inte då bara ha en snygg klocka? Effekten blir ju densamma...

Så om man gör det snyggt är det OK att bryta mot Mom 471 punkt 3? :confused:

Varför inte då bara ha en snygg klocka? Effekten blir ju densamma...

Jag räddar mig på följande rad i det ovan nämnda momentet:

"Notera: Hejarop o dyl ska inte betraktas som otillåten hjälp."

Att använda klocka är för mig helt regelvidrigt i deb och lätt klass, oavsett om den är snygg eller ej! :D

//Sita!

Jag räddar mig på följande rad i det ovan nämnda momentet:

"Notera: Hejarop o dyl ska inte betraktas som otillåten hjälp."

Att använda klocka är för mig helt regelvidrigt i deb och lätt klass, oavsett om den är snygg eller ej! :D

//Sita!

Nu blir jag nyfiken på hur du får ihop det här...

"Hejarop och dylikt" är för mig att man hejar på ryttaren och uppmuntrar dem. I detta ingår INTE information om hur man skall rida! Till exempel får man inte upplysa en ryttare som ridit fel väg att den har ridit fel väg eller att den skall rida till höger eller vänster.
Att skrika det går för fort är ju en klar uppmaning till ryttaren att sakta ned och ger ju samma information till ryttaren som om ryttaren hade haft en egen klocka.

Jag håller med dej Hasseklas. Det kan inte tolkas som Sita tolkar det. :o

Jag vet en ryttare som blev utesluten i x förra året för samma sak, mamman stod och ropade att hon skulle bromsa. :p

"Hejarop och dylikt" innebär att man får skrika men inte hjälpa.

Noterar att helgen avlöpte väl. Visst är där saker som måste slipas på men samtidigt så är det ju så att när det är så många starter, så mycket funktionärer så blir det fel ibland. Det är så många länkar i kedjan att det inte kan fungera felfritt. Och man får skaffa ersättare kvällen innan eller samma dag, tufft jobb för den som ansvarar för det.

Jag funderar en del på hur väl insatta en del ryttare/föräldrar är i att ordna tävlingar. Uppenbarligen är det dåligt på vissa håll. ;)

*kl*

Jag har ju varit lite nojig för att åka till Gärds :p Det brukar hända dåliga saker för mig där..... MEN Nova hör och häpna! Förbannelsen är bruten! :bump:

Räpis var jättejättespänd i dressyren men hon pinnar på ändå men det går inte att sätta något tryck... Fick 60% - 4% bättre än förra helgen då vi hade ett mkt bättre program. 60% var helt rimligt för ritten i Gärds.
Rev insprånget i kombinationen, Räpis var helt inne på att ta "boxräcket" som ingick i den *iga och jag var otydlig var vi skulle så anridningen blev lite dålig och fick ett lätt islag och bommen trilla...
Sen var det snabba ryck efter Eves dressyr o hopp till Räpan terräng men vi var klara i tid, Räpan laddad och iväg! Tjo vad det gick! Hon ligger och pullar hela tiden och hade jag släppt iväg det så vete tusan vad klockan stannat på...Nu red vi in 26 sek under tiden... :o

Eve var hemsk när jag red fram till dressyr, sprang och gnägga efter Räpan stegra och levde rövare. Jag beslöt mig för att strunta i henne och skrittade istället runt uppe på gräset i väntan på min tur istället för att bråka en massa. Sen red jag programmet på i princip helt långa tyglar, man får inte höga poäng MEN vi genomförde utan någon istadighet! 60% var resultatet.
Sen hoppade hon :love: när vi hoppade fram - vilken känsla - vi kan inte riva eller göra fel - fantastiskt att få den känslan. Banan var nog rätt väl tilltagen (?) inte många felfria, jag var säker på att vi nolla jag hade en bra känsla hela vägen, kändes busenkelt, men vi hade rivit insprånget i kombinationen (repris)..
Bestämde mig för att betsla ner till pelham till terräng då hon var så fin i hoppning men det skulle jag inte gjort. Hon bet fast i vänstersidan och jag fick kämpa på rätt bra bitvis men lät henne rulla på på transportsträckorna. Red in 7 sek under optimaltiden, "jagade" inte, red på efter sista vattnet men då är det 100 meter kvar. Hästen var väldigt fräsch i mål och sprang runt och skrek och joxa när vi skulle skritta av.
Förvånad att inte fler klarade tiden faktiskt, kändes inte som det skulle vara något problem när banan är så pass flack?

Räpis :D

Rpanhopp1.jpg

Rpanhopp2.jpg

Tack för den här gången. Until next time :D

Kändes lite sorligt att packa ner grejerna idag - för vintern :(

Tack för den här gången. Until next time :D

Kändes lite sorligt att packa ner grejerna idag - för vintern :(

Du får göra mig sällskap på dressyrtävlingarna och på Pärlans hopptävlingar :)

Räpan :love:

Fast när jag såg uppfödarnamnet i Tågarp så blev jag inte så förvånad att hon går såpass bra ;)

Jag ber hundra gånger om ursäkt och har lärt mig något nytt igen. :o

"kryper ner under min sten och läser på TR till nästa år, fast då ska vi antagligen inte rida ft så ni slipper mig då"

Senast ändrad:

Menar du att det GÅR att bryta Gärds Förbannelse???:eek::D Tja, jag har en lång vinter på mig att fundera på det...:angel:

Räpan ser helt Wonderful ut!:love: Men jag vill se banhoppningen med?

Eve....lilla Eve....om livet bestod av oändliga terrängbanor skulle hon dö lycklig...:D

Blågul klädsel? Nåt speciellt du suktar efter???...:devil:

Räpan :love:

Fast när jag såg uppfödarnamnet i Tågarp så blev jag inte så förvånad att hon går såpass bra ;)

Du får göra mig sällskap på dressyrtävlingarna och på Pärlans hopptävlingar

Jag får mycket beröm för Räpan det är jätteroligt :D T o m från tävlingsvet nu i Gärds sådär spontant bara "vilken fin liten proportionerlig häst".
Jag känner inte till uppfödaren (som finns här på västkusten), hästen var såld till Stockholm och hade startat på Täby galopperat dåligt, betäckts och sen köpte jag.

Får väl hänga på er då på lite tävlingar men det är så dryyyyygt med hopptävlingar...

Menar du att det GÅR att bryta Gärds Förbannelse???:eek::D Tja, jag har en lång vinter på mig att fundera på det...:angel:

Räpan ser helt Wonderful ut!:love: Men jag vill se banhoppningen med?

Eve....lilla Eve....om livet bestod av oändliga terrängbanor skulle hon dö lycklig...:D

Blågul klädsel? Nåt speciellt du suktar efter???...:devil:

Det går att bryta förbannelsen!

Kommer mer film! Har inte hunnit fixa än...

Lilla Eve! Jag har en Scania och en Lamborghini du får gissa vilken som är vilken :angel:

Tycker det är skitsnyggt med blågult :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 101
Senast: malumbub
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 548
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
702
Senast: Soapbubble
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar