Gardintråden!

nyponros

Trådstartare
Kan inte ni berätta och visa bilder på vad ni har för gardiner i era hem?
Köket, vardagsrummet, sovrummet?
Jag är nyinflyttad och har inga gardiner uppe alls som det är nu, skulle gärna vilja ha lite inspiration! Har högt i tak och höga smala fönster, köksfönstret är 230 cm brett, de andra fönstrena är 145 cm breda. Jag är förtjust i hissgardiner, är det snyggast i ett köksfönster tro?

På ett sätt känns det helt surrealistiskt att jag startar en sånhär tråd, nu är jag vuxen på riktigt:D

Sv: Gardintråden!

Jag har inga hissgardiner själv men kan tycka att det är snyggt ibland. Beroende på modell.

Själv har jag mest kappor eller olika typer av längder. Det enda jag undviker är panelgardiner som jag verkligen inte gillar.

Mitt kök:
image-4.jpeg

bild-1.jpg

Hall:
image-3.jpeg

Vardagsrum (tre fönster med likadan kappa):
image-2.jpeg

Hall uppe (ursäkta röran):
image.jpeg

Sovrum:
image-1.jpeg

Tycker gardiner är en typisk grej som man lätt tröttnar på och som är roliga att byta ut. Just nu är jag rätt trött på de blommiga gardinerna i köket och ska nog byta till vita..

Lämnar ett märke i denna tråd så jag lätt hittar tillbaka.

just nu har jag väldigt enkla kappa, som är helt oveckade i mitt kök det är detta mönster
01.jpg

Sen har jag en sorts sjuklig vurm för julgardiner och det blir såna kappor
85-3391.jpg

Åh, jag behöver också inspiration!

I sovrummet har vi en enkel hissgardin:
19_2_12_4.jpg

I ena matsalen har jag skiftat några gånger men just nu ser det ut såhär:
6_1_12_4.jpg

I köket har jag hissgardiner som jag sytt av mina föräldrars bröllopslakan :) Dålig bild, men ändå.
kitchen2.jpg

Vardagsrummet har jag jätteproblem med. Ett tag såg det ut såhär:
9_1_11_1.jpg

Men sen bytte vi soffa och ville ha det lite mer mysigt så jag hängde upp mörklila längder, men det passar inte med längder eftersom soffan står vi fönstret... Åååh, superjobbigt :D Klurar på hur jag ska göra... Hade gärna satt upp hissgardiner inne i fönstret, men eftersom vi öppnar fönstren inåt blir det knöligt...

Åh ditt hem alltså, så otrooligt fint!
Skulle gärna ha varje detalj i mitt hem;)

Nu har jag iaf gardiner i "alla" mina tre rum.
en mörklila enkel kappa i köket som syddes för att det fanns tyg som inte skulle användas i princip. Egentligen vill jag ha något ljusare, men det är jättesvårt att hitta kappor som är tillräckligt långa till mitt köksfönster, det är både väldigt brett och väldigt högt.

Kassa bilder som inte var avsedda för just gardinfotning, men man ser lite iaf

IMG_5638.jpg

IMG_5646.jpg

IMG_5527.jpg

Har samma problem som dig med mitt fönster i köket. Är nyinflyttad och satte in gardinerna som satt i köket i förra lägenheten, en enkel kappa med stålöglor på. Men den är ju för kort, typ jämförbart med någon som skulle ha klippt en alldeles för kort lugg.

Funderar på att fixa någon hissgardin annars, verkar svårt att hitta kappa i bra längd.
I vardagrummet har jag en mönstrad variant från Ikea, inte alls min stil med det livar upp lite.

Behöver gardiner till sovrummet och gästrummet också, funderar på något ljust enkelt bara. Lutar åt vita enfärgade längder, gärna med stålöglor. Har ett par sen förra lägenheten men dom blir nog för korta dom med. Ser ju inte snyggt ut när dom inte går helt ner i golvet.

Hittade precis gardiner nu som jag vill ha såklart :D
Älskar ju kronor!

Till köket:
85-1686gs.jpg

Till sovrummet:
ells_1387789_M.jpg

Gillar inte färgen så jättemycket, så jag är inte helt 100 på dom. Kan ju kanske bli lite för mycket av det goda också, har kronor överallt. Hmm :)

Tack, vad söta ni är :love:
Vi tycker själva att vi har problem med att få det just "hemtrevligt", men vi jobbar på't :D

De lila du hade i vardagsrummet var jättefina! Jag håller på och letar lila gardiner själv. :D Var är de ifrån?

Nu har jag gått en runda och fotograferat våra gardiner :D Först kommer de rum som är "klara".

Köket

dsc_0088.jpg

dsc_0096.jpg

Sovrummet

dsc_0153.jpg

dsc_0080.jpg

Vardagsrummet

dsc_0083.jpg

Därefter har vi övervåningen, där jag behöver lite hjälp... Färgen på väggarna ser ut ungefär såhär:

dsc_0105.jpg

dsc_0106.jpg

Inte så snyggt, tycker jag. Dessvärre hyr vi bara huset, så att måla om är inget vi vill lägga pengar på om det kan undvikas.

Just nu har vi dessa gardiner som jag tycker är förskräckliga (eller ja, de vita är ju helt okej). Detta är alltså inte mina gardiner utan ägarens.

Vad kan jag ha istället? Tips på färger som kan passa?

dsc_0100.jpg

dsc_0104.jpg

dsc_0102.jpg

dsc_0110.jpg

Du har ju sånna där grymt snygga fönster - de gömmer man inte med fula gardiner! :eek: :p :D

Jag är en sån där som tänker att "gardiner har man bara för att gömma fula fönster". Fina fönster behöver inga gardiner!
Den i köket hade jag faktiskt plockat bort. Det är ett rum man inte behöver mörklägga på något sätt. Vardagsrummet ska ju vara lite mysigt och det är det med gardiner, dina funkar, ser lite osymmetriskt ut men det är svårt när fönsterna är placerade sådär. Helst hade man velat ha en i mitten också, men det kan också se konstigt ut.
Hissgardinen i sovrummet passar där, låt den vara! ;)

jag har en gardinfråga.

OM man ska ha rejält mönstrade gardiner - två längder - tror ni man blir galen om man inte "mönstermatchar" dvs gör så att mönstret stämmer i höjdled på bägge längderna eller kan de vara lite hursom ? (jag har preciis börjat klippa och inser att jag kanske måste tänka på detta med matchning)

Det beror på hur tydliga mönstren är, tycker jag. T ex småblommigt tyg skulle jag inte bry mig om att mönstermatcha. Men i övriga fall skulle jag reta ihjäl mig på om det såg ut som två olika gardiner.

Det är ganska stort mönster och jag gjorde så att jag klippte om. Jag hade retat ihjäl mig insåg jag. Även om jag fick lappa lite, men hellre det

Liknande trådar

Hemmet Då var det dags att skaffa gardiner och idag får vi hjälp att sätta upp dubbla takskenor i båda rummen. Tanken är att ha en transparent...
2
Svar
21
· Visningar
1 852
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar