Går undan människor

Elin_B

Trådstartare
Min ponny, 7 årig arabkorsning, har en liten egenhet.

När man ryktar/fixar och han står på gången/spolspiltan/skötspiltan (uppbunden) så går han bort från en. Dvs om jag står på höger sida och ryktar så flyttar han sig åt vänster tills han står tryckt mot väggen.

Han har inte blivit slagen eller liknande tidigare, och han ser inte rädd ut när han gör så. Jag bara fortsätter rykta honom som han står, men jag undrar, varför gör han så?
Är han rädd för mig?

Samma sak händer när hovslagaren kommer och ska sko. Jag måste då stå på andra sidan så att han står rakt.

Han är i övrig lite smånervös och ranglåg, men inte människoskygg på några sätt.

Sv: Går undan människor

Jag undrar också! Min medryttarhäst gör samma sak. Fast han ser i och för sig väldigt rädd ut mest hela tiden...

Min teori, men vet inte om det stämmer eller inte. Om han inte ser ut att vara rädd för dig, så tror jag att han respekterar och accepterar dig som hans ledare. Hästar flyttar sig nämligen för ledaren, sedan kanske man inte vill att han ska flytta sig när man ryktar och sånt precis.

Elin_B skrev:
Min ponny, 7 årig arabkorsning, har en liten egenhet.

När man ryktar/fixar och han står på gången/spolspiltan/skötspiltan (uppbunden) så går han bort från en. Dvs om jag står på höger sida och ryktar så flyttar han sig åt vänster tills han står tryckt mot väggen.

Han har inte blivit slagen eller liknande tidigare, och han ser inte rädd ut när han gör så. Jag bara fortsätter rykta honom som han står, men jag undrar, varför gör han så?
Är han rädd för mig?

Samma sak händer när hovslagaren kommer och ska sko. Jag måste då stå på andra sidan så att han står rakt.

Han är i övrig lite smånervös och ranglåg, men inte människoskygg på några sätt.

Om han står lös, vad händer då?

Tex om du tar ut honom i paddock eller liknande och börjar borsta. Går han bort från dig? Med vilken attityd?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 306
Senast: TinyWiny
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar