Går snett

Nevermind

Trådstartare
Vet inte riktigt var denna tråden hör hemma egentligen, men jag provar att lägga den här :)

Idag var jag ute och red i skogen, och sedan gick jag på samma väg. Jag märkte att hovspåren såg lite konstiga ut. På ena sidan sattes fram- och bakben rakt framför varandra, dvs som det "ska" se ut. På den andra sidan sattes däremot frambenet ca 5-10 cm utanför bakbenet:eek:

Det var inte alltid så, men de allra flesta stegen såg ut såhär. Vad kan detta bero på? Det är inte min häst, och det enda jag vet är att han är lite stel i bakbenen (gammal omusklad travare :p), men detta ska vara kollat av veterinär.

Tack för tips!

Sitter du själv rakt i sadeln?
Ligger sadeln mitt över hästen?
Skjuter hästen över sadeln åt ena eller andra hållet när den rör sig?
Och - det finns inget som hindrar att man har lite friskvård med hästen man rider, oavsett dess ålder, ras eller ursprung. Något så enkelt som en massage (helst utförd av någon som "kan") kan göra underverk.
Kom ihåg att travhästar springer fort enbart i vänstervarv, så att de är lite sneda är nog mer regel än undantag om man inte håller efter det.

Sitter du själv rakt i sadeln?
Ligger sadeln mitt över hästen?
Skjuter hästen över sadeln åt ena eller andra hållet när den rör sig?
Och - det finns inget som hindrar att man har lite friskvård med hästen man rider, oavsett dess ålder, ras eller ursprung. Något så enkelt som en massage (helst utförd av någon som "kan") kan göra underverk.
Kom ihåg att travhästar springer fort enbart i vänstervarv, så att de är lite sneda är nog mer regel än undantag om man inte håller efter det.

Jag sitter väl inte 100% rakt, men vem gör det? Jag är nog ändå hyfsat rak eftersom att min tränare inte anmärker på det :) Jag ska kolla sadeln efter jag ridit nästa gång!

Jag ber om ursäkt ifall mitt inlägg lät nedlåtande mot travare. Det var absolut inte så jag menade! Det jag menade var att han är stel i bakbenen och det beror antagligen på att han har lite lätt utslitna leder från sin travträning. Han höll inte för att springa fort helt enkelt. Sedan är han gammal och just nu omusklad, vilket vi jobbar på ;)

Han tycker det är jätteskönt när jag masserar rumpan/korset, så det gör jag (jag har gör det som jag fått visat av massör på en annan häst). Jag stretchar honom också :) Jag kan fråga ägaren om hon skulle kunna ta ut massör, som sagt är det inte min häst.

Har en kompis med en ridtravare som också sätter vänster bakben i ett eget spår längre ut. Det blir bättre av kontinuerlig dressyrträning och sämre igen om det slarvas med det. Den hästen skjuter även sadeln åt ena hållet, kommer inte säkert ihåg vilket men tror åt vänster. Och det är ett himla mek att rida den hästen rak! Men hästen är nöjd och glad och rids endast på hobbynivå, och den verkar inte ha några problem utav det.

Har en kompis med en ridtravare som också sätter vänster bakben i ett eget spår längre ut. Det blir bättre av kontinuerlig dressyrträning och sämre igen om det slarvas med det. Den hästen skjuter även sadeln åt ena hållet, kommer inte säkert ihåg vilket men tror åt vänster. Och det är ett himla mek att rida den hästen rak! Men hästen är nöjd och glad och rids endast på hobbynivå, och den verkar inte ha några problem utav det.

Tack för ditt svar! Jag tror också att det är något som kommer bli bättre med mer styrka, ville bara höra om någon annan haft samma "problem" med sin häst :)

Jag sitter väl inte 100% rakt, men vem gör det? Jag är nog ändå hyfsat rak eftersom att min tränare inte anmärker på det :) Jag ska kolla sadeln efter jag ridit nästa gång!
Det krävs inte särskilt mycket snedbelastning för att det ska påverka hästens balans och därmed hur den sätter fötterna när den går. Om du bara lägger en aning mer tyngd i vänstra sittbenet i sadeln, så får du hästen att sätta höger bak lite längre åt höger. Det är så vikthjälper fungerar, oavsett om man använder dem medvetet eller omedvetet.
Om det är höger bak hästen sätter utanför sig, prova att sitta bara en aning mer på höger sittben, så hjälper du hästen att rakrikta sig.

Sen har jag ingen aning om vem din tränare är, men min erfarenhet är att inte alla tränare lägger vikt vid hur rakt ryttaren sitter.

Sist - travare avlas för att bredda sig bak när de springer fort, för att sätta bakbenen utanför frambenen utan att slå ihop. Detta gör att det är ganska sannolikt att du aldrig kommer få den här hästen att spåra helt, utan bakbenen kommer förmodligen alltid gå utanför frambenens spår i någon mån.

Det krävs inte särskilt mycket snedbelastning för att det ska påverka hästens balans och därmed hur den sätter fötterna när den går. Om du bara lägger en aning mer tyngd i vänstra sittbenet i sadeln, så får du hästen att sätta höger bak lite längre åt höger. Det är så vikthjälper fungerar, oavsett om man använder dem medvetet eller omedvetet.
Om det är höger bak hästen sätter utanför sig, prova att sitta bara en aning mer på höger sittben, så hjälper du hästen att rakrikta sig.

Sen har jag ingen aning om vem din tränare är, men min erfarenhet är att inte alla tränare lägger vikt vid hur rakt ryttaren sitter.

Sist - travare avlas för att bredda sig bak när de springer fort, för att sätta bakbenen utanför frambenen utan att slå ihop. Detta gör att det är ganska sannolikt att du aldrig kommer få den här hästen att spåra helt, utan bakbenen kommer förmodligen alltid gå utanför frambenens spår i någon mån.

Tusen tack för ditt svar! Jag får fundera vidare på det här känner jag :) Dock har jag nu märkt att han går så även utan ryttare, men det är ju bra om det går att få bättre, eller iallafall inte värre.

Liknande trådar

Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 251
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.