Går rak över mej

L

Love_energy

Hej!

Min 1 1/2 åriga fullblodshingst kom hem för några veckor sen från hingstbete då han betedde sig precis som innan sommarbete, alltså uppförde sig exemplariskt. Men nu när det inte passar honom går har bara över mej eller svänger åt vänster och drar och drar så man till sist springer bredvis honom med hälarna i marken.

Gör försöker gör tag-och-släpp med honom, vilken fungerar till en början , sen tröttnar han på detta och bara drar iväg.

Innan han börjar jäklas tränade jag lite Parelli lekar med honom vilken gick bra,(skrivet en annan tråd hur bra det gick; nu skäms man:cry: ) iallafall de två första sen gick det inte mer och vi gick tillbaka några steg, men det hjälpte inte, så jag gick lämgre tillbaka i lekarna men ingen fungerar.

Själv tror jag att problemet ligger i att han inte accepterar mitt personliga område(vilket jag läst mej till i boken: Lär känna din häst; Träning från marken)
Nåt jag bör nämna är att vi fick avliva hans mamma vid födslen, så han är uppväxt på Kraft milk ur spann, och uppfostrad av den gamla valacken hemma då det inte fast nån tillgång på fostermammor. Han har en jäkla respekt för denna häst än i dag, men ingen för mej.

Vad skulle ni rekommendera att jag ska göra, för de jag frågar(som inte håller alls på med NH tycker jag ska använda ett hingstgrimmskaft medan jag själv inte tycker att man kommer till grunden i beteendet med våld.
Ska jag göra nån typ av Join-up eller försöka forsätta med Parelli.
Ska även tillägga att han är inte rädd för nåt, så jag tror han lita på mej ändå. Jag är ju ändå han mamma.
 
Sv: Går rak över mej

Hej!
Du måste helt enkelt få din häst att lyssna på dig oavsett vad som krävs. Att göra en join-up hjälper dig inte med ledövningar utan träna just på ledövningarna. Om jag var du skulle jag börja i t.ex en paddock eller ridhus med att leda honom. Se till att han håller sig på avstånd och bli stor på honom om han går på dig, men glöm inte att ge eftergift när han gör rätt. Han är trots allt bara en bebis :)
Skulle han dra så sätt emot allt du har och se till att få runt bakdelen så att han vänder upp emot dig. Antingen med rep eller spö. Visa att det inte är ok. Allt handlar om att lägga upp regler för hästen så den vet vad som är ok eller inte.
Lycka till
Niklas


Hej!

Min 1 1/2 åriga fullblodshingst kom hem för några veckor sen från hingstbete då han betedde sig precis som innan sommarbete, alltså uppförde sig exemplariskt. Men nu när det inte passar honom går har bara över mej eller svänger åt vänster och drar och drar så man till sist springer bredvis honom med hälarna i marken.

Gör försöker gör tag-och-släpp med honom, vilken fungerar till en början , sen tröttnar han på detta och bara drar iväg.

Innan han börjar jäklas tränade jag lite Parelli lekar med honom vilken gick bra,(skrivet en annan tråd hur bra det gick; nu skäms man:cry: ) iallafall de två första sen gick det inte mer och vi gick tillbaka några steg, men det hjälpte inte, så jag gick lämgre tillbaka i lekarna men ingen fungerar.

Själv tror jag att problemet ligger i att han inte accepterar mitt personliga område(vilket jag läst mej till i boken: Lär känna din häst; Träning från marken)
Nåt jag bör nämna är att vi fick avliva hans mamma vid födslen, så han är uppväxt på Kraft milk ur spann, och uppfostrad av den gamla valacken hemma då det inte fast nån tillgång på fostermammor. Han har en jäkla respekt för denna häst än i dag, men ingen för mej.

Vad skulle ni rekommendera att jag ska göra, för de jag frågar(som inte håller alls på med NH tycker jag ska använda ett hingstgrimmskaft medan jag själv inte tycker att man kommer till grunden i beteendet med våld.
Ska jag göra nån typ av Join-up eller försöka forsätta med Parelli.
Ska även tillägga att han är inte rädd för nåt, så jag tror han lita på mej ändå. Jag är ju ändå han mamma.
 
Sv: Går rak över mej

Men nu när det inte passar honom går har bara över mej eller svänger åt vänster och drar och drar så man till sist springer bredvis honom med hälarna i marken.

Dra inte, då drar hästen bara emot. Det är helt normalt. Lyft huvudet istället, det ger stannasignal för hästar. Du kan prova att gå på andra sidan, hästens högra sida, för att kanske bryta ett mönster.

Och så timingen förstås, du får försöka känna av sekunden före han går över dig, och hitta på något i det läget. Allt i lugn takt, ingen stress.

Korta pass, det kan räcka med några minuter, det är en ung häst. Han tröttnar antagligen rätt snabbt, det är kanske det som sker?
 
Sv: Går rak över mej

Här är en tanke som kanske kan vara till hjälp:
Gå ut i hagen och pyssla om och kela med någon av de andra hästarna (exempelvis valacken som uppfostrade unghingsten). När filuren till unghingst vill komma till dig, så tillåter du att han kommer nära enbart om han uppför sig väl. Hittar han på något ofog, så kör du helt enkelt iväg honom och fortsätter ägna dig åt någon annan häst istället. Efter att ha blivit ivägkörd vill han antagligen komma tillbaka och i så fall har du chansen att kräva lite mer respekt för att släppa fram honom. Ge honom uppmärksamhet och ompyssling som belöning när han visar att han respekterar dig.

Om ledarskapet fungerar i hagen, så tror jag att det går lättare utanför hagen. Dessutom är det tänkbart att någon av de andra hästarna hjälper dig att säga till honom.
 
Sv: Går rak över mej

Här är en tanke som kanske kan vara till hjälp:
Gå ut i hagen och pyssla om och kela med någon av de andra hästarna (exempelvis valacken som uppfostrade unghingsten). När filuren till unghingst vill komma till dig, så tillåter du att han kommer nära enbart om han uppför sig väl. Hittar han på något ofog, så kör du helt enkelt iväg honom och fortsätter ägna dig åt någon annan häst istället. Efter att ha blivit ivägkörd vill han antagligen komma tillbaka och i så fall har du chansen att kräva lite mer respekt för att släppa fram honom. Ge honom uppmärksamhet och ompyssling som belöning när han visar att han respekterar dig.

Om ledarskapet fungerar i hagen, så tror jag att det går lättare utanför hagen. Dessutom är det tänkbart att någon av de andra hästarna hjälper dig att säga till honom.

det där var ett bra tips tycker jag!

något jag vill tillägga är att, gå en NH kurs eller att läs "dansa med hästar" (haha jag kan inte släppa den hah). det har hjälpt mig med mitt arbete med min häst :).

(man får väl ge tips om böcker eller kurser?)
 
Sv: Går rak över mej

kan nog helt ärligt säga att min häst hade nog varit ett monster ifall jag inte hade tagit nh kursen och läst boken. han stegrar sig och bråkar med andra som inte vet hur man ska hantera honom.
 
Ledarskapsträning inkl ledövningar

Grundläggande ledarskapsträning är vad du behöver göra med hästen (och dig själv), inklusive ledövningar. Det finns ju bra böcker: Boken om Horsemanship, och Forsströns bok Horsemanship i praktiken. Sen har du ju hemsidan Horsemanship och Naturligt ledarskap som jag sköter: www.ridharmoni.se
mvh Olle
 
Sv: Går rak över mej

försök det här med att göra mej stort för honom, och hans reaktion blir att han slänger upp huvudet men står blixtstilla med benen i marken och sen får man en blick utöver denna värld och sen springer han över en.
Självklart måste jag ställa honom då och jag inte vill asa efter honom(då vi är i en paddock) oh när jag fått tag på honom igen, då han är villig att fångas(oftast) backar jag honom och sen framåt igen och fortsätter med övningarna.

det är mest i början har är istadig sen mot slutet av träningen är han snäll som ett lamm och backar jag bara pekar åt det håll han ska backa.
Men hur ska jag få bort hans överskottsenergi? eller det är bara att fortsatta att kämpa?
 
Sv: Går rak över mej

mm få nog prova det.
Ska väl inte säga nåt innan jag provat din teori men när jag visar mej i närheten av hagen kommer han sprinande och gnäggar.
är det ett positiv tecken eller negativt? Vill han bara ha mat och komma in eller vill han umgås med mej?
 
Sv: Går rak över mej

Ska väl inte säga nåt innan jag provat din teori men när jag visar mej i närheten av hagen kommer han sprinande och gnäggar.
är det ett positiv tecken eller negativt?
Det är nog positivt förutsatt att han inte försöker springa över dig. Om han springer rakt mot dig, så bör du få honom att sakta av eller vika åt sidan innan han är obehagligt nära. Helst bör du få honom att stanna innan du släpper honom ända fram till dig. I sådana här sammanhang har jag använt ett ganska kort rep för att förstärka mitt kroppsspråk. Jag har hållt en hand i vardera repände och viftat med repets mitt samtidigt som jag lyft armarna allt mer utåt och sträckt på mig. Det har varit betydligt enklare för mig att hålla hästar på avstånd när jag har haft något att vifta med jämfört med när jag har varit tomhänt.

Om du är rädd för att han ska springa över dig, så kan du dra nytta av staketet ifall han kommer rusande när du är på andra sidan staketet.

Vill han bara ha mat och komma in eller vill han umgås med mej?
Ingen aning.

Jag känner två hästar som har kommit travande mot mig och som har varit väldigt keliga när de kommit fram. Den ena hästen är ett sto som går med flera andra hästar. Den andra är en hingst som går ensam i en hage utan att aktiveras (stackaren). (Jag saknar dem nu eftersom jag befinner mig i USA och de är i Sverige.) När stoet var lite väl ivrigt med att komma fram till mig, så brukade hon vika undan för svaga signaler. Hingsten brukade bli väldigt ivrig när någon kom till honom och han verkade följa någon form av ketchupeffekt när jag sade ifrån -- först ingen reaktion, sedan ingen reaktion och sedan en ganska stor vända bort från mig. Även hingsten kunde reagera på små signaler, men det verkade som att han var lite fördröjd i reaktionen och han reagerade olika mycket olika gånger. Båda hästarna är för övrigt trevliga ryggkliare -- de gnuggar en med mulen om man kliar dem på rätt ställen. Stoet brukade dessutom fatta precis var på ryggen eller nacken jag ville bli kliad/masserad.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: lilstar
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 535
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp