Asa_S
Trådstartare
Blev utringd till en häst i grannskapet i em av två ungdomar som var där men ej fick tag i ägaren. Hästen i fråga ville ej gå, men med milt tvång tog den sig framåt, men utan att sätta ner mer än tån på ena bakbenet. Hittade ingen svullnad eller värme, rörelsen uppe på kors/länd såg helt normal ut från sidan, ingen reaktion vid böjning av benet, ingen palpationsömhet runt has/skenben/kota, helt ren runt kronan, möjligtvis reaktion när jag klämde runt bakknät, men inte mer än att det kan vara kittlighet. Lindrig värme nedanför kronranden runt om, men inte onormalt varmt, resten av hoven kall både utanpå och under. Hittade inget som tyder på perforation undertill, kall stråle. Böjde kot/kronled både framåt och bakåt utan reaktion, möjligtvis stel "framåt", men jag tror inte hästen är van att stretchas och den är rätt gammal. Klämde ihop ballarna med handkraft utan reaktion. Gick mest ovilligt första stegen, med klar förbättring utanför hagen i mjuksnö men fortfarande på tå. Lyfter hoven rakt uppåt själv utan problem, böjer alltså spontant i alla leder. Tillbaka i hagen där det var trampat på marken hoppade den på 3 ben en bit innan den återgick till att sätta i tån.
För mig ser det ut som att man kan misstänka fraktur i hoven, men borde inte hoven varit varm då? Och borde hon inte reagera på att bli hopklämd i ballarna? Vi lade stödbandage på andra bakbenet och hänvisade till veterinär, men för min egen vetgirighets skull vill jag gärna veta vad andra drar för slutsatser av detta, liksom vad mer jag kunnat titta efter samt hur man dessutom använder visitertång för att lokalisera skador i hoven som inte sitter under sulan.
Kan de reagera så här kraftigt på hovböld?
För mig ser det ut som att man kan misstänka fraktur i hoven, men borde inte hoven varit varm då? Och borde hon inte reagera på att bli hopklämd i ballarna? Vi lade stödbandage på andra bakbenet och hänvisade till veterinär, men för min egen vetgirighets skull vill jag gärna veta vad andra drar för slutsatser av detta, liksom vad mer jag kunnat titta efter samt hur man dessutom använder visitertång för att lokalisera skador i hoven som inte sitter under sulan.
Kan de reagera så här kraftigt på hovböld?