Går på tå - hovproblem

Asa_S

Trådstartare
Blev utringd till en häst i grannskapet i em av två ungdomar som var där men ej fick tag i ägaren. Hästen i fråga ville ej gå, men med milt tvång tog den sig framåt, men utan att sätta ner mer än tån på ena bakbenet. Hittade ingen svullnad eller värme, rörelsen uppe på kors/länd såg helt normal ut från sidan, ingen reaktion vid böjning av benet, ingen palpationsömhet runt has/skenben/kota, helt ren runt kronan, möjligtvis reaktion när jag klämde runt bakknät, men inte mer än att det kan vara kittlighet. Lindrig värme nedanför kronranden runt om, men inte onormalt varmt, resten av hoven kall både utanpå och under. Hittade inget som tyder på perforation undertill, kall stråle. Böjde kot/kronled både framåt och bakåt utan reaktion, möjligtvis stel "framåt", men jag tror inte hästen är van att stretchas och den är rätt gammal. Klämde ihop ballarna med handkraft utan reaktion. Gick mest ovilligt första stegen, med klar förbättring utanför hagen i mjuksnö men fortfarande på tå. Lyfter hoven rakt uppåt själv utan problem, böjer alltså spontant i alla leder. Tillbaka i hagen där det var trampat på marken hoppade den på 3 ben en bit innan den återgick till att sätta i tån.

För mig ser det ut som att man kan misstänka fraktur i hoven, men borde inte hoven varit varm då? Och borde hon inte reagera på att bli hopklämd i ballarna? Vi lade stödbandage på andra bakbenet och hänvisade till veterinär, men för min egen vetgirighets skull vill jag gärna veta vad andra drar för slutsatser av detta, liksom vad mer jag kunnat titta efter samt hur man dessutom använder visitertång för att lokalisera skador i hoven som inte sitter under sulan.

Kan de reagera så här kraftigt på hovböld?

Sv: Går på tå - hovproblem

Ja, min erfarenhet av hovbölder är att de kan vara så här kraftiga. Hoppas hästen friskar på sig!

Precis så vart min häst när hon hade en kraftig hovböld i ena fram. Jag trodde helt klart att hon sett sin sista dag, så dåligt gick hon och hon hade så ont! Hovbölden visade sig ordentligt och kunde verkas bort en vecka efter vi hittade henne så här. Hennes hovböld växte innefrån så att säga, fanns inget "sår" utåt utan allt satt under sulen.

Tack för svar, allihopa!

Skönt att höra att det ändå kan vara hovböld, det såg inte trevligt ut :cry: .

bara påmina att enligt lagen får du som "vanlig" person inte använda visitertång.

bara påmina att enligt lagen får du som "vanlig" person inte använda visitertång.

Och vart står den lagen?
Vi hovslagare använder visitertänger och är i lagens mening "vanliga" personer eftersom det inte finns någon legitimering av hovslagare.

Det låter väldigt mycket hovböld men man ska ha i åtanke att korsdiagnosen till hovböld är just hovbensfraktur.

Skönt att höra att det ändå kan vara hovböld, det såg inte trevligt ut :cry: .

Hej visst kan det vara hovböld i hovens bakre del. Man bör dock ha i åtanke att det även kan vara fraktur på hovben,strålben,trauma i hovens ligament,senskada eller gaffelbandsskada,kot eller hovledsvrickning,stengalla,perforerad sulkropp i sulans bakre region,muskelbristning eller akut trauma i strålbens börsan eller i kotsenskidorna.

Hoppas det är hovböld.

Har man akut trauma i strålbensbursan så får hästen en febertopp som heter duga.....
41 i temp

AM

Jag tror att det kan vara en kraftig inflamation i kötthoven.Har upplevt precis det du beskriver. Fick fel diagnos av atg-kliniken dom trodde på hovböld å skar sönder halva hoven ända ner i kötthoven utan bedövning.dom sökte även efter spricka i hov och strålbenet utan att hitta något fick endast Butta utskrivet det hjälpe ej mot smärtan. Sökte annan vet efter en veckas ut å in på kliniken. En titt ett konstaterande Quadrisol! det var lösningen på allt hästen kunde stödja på hoven efter 1dag smärtan borta på3dagar.
mvh Tail

Det låter väldigt mycket hovböld men man ska ha i åtanke att korsdiagnosen till hovböld är just hovbensfraktur.

Jepp... ibland åt rätt håll som tur är.... Åkte in akut med min häst till klinik med av gårdsveterinären misstänkt hovbensfraktur.... Väl där konstaterades hovböld..

De kan bli jättehalta av hovböld men hoven brukar ju bli varm och de får en kraftig digitalpuls. Vid hovbensfraktur behöver det inte bli så har jag för mig.

Senast ändrad:

Djurskyddslag (1988:534)

Citat:
11 § För operativa ingrepp på eller injektioner till djur skall
en veterinär anlitas. Detsamma gäller vid annan behandling i
syfte att förebygga, påvisa, lindra eller bota sjukdom eller
skada hos ett djur, om behandlingen kan orsaka lidande som inte
är obetydligt.
Slut citat.
Taget från:
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/th...ASE}=SFST&${FREETEXT}=&BET=1988:534&RUB=&ORG=

Och så vitt jag förstår så används visitertången för att påvisa skada hos ett djur och och behandlingen ger mer smärta än vad som kan kallas "obetydlig".

Citat:
är obetydligt.
Slut citat.
Taget från:
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/th...ASE}=SFST&${FREETEXT}=&BET=1988:534&RUB=&ORG=

Och så vitt jag förstår så används visitertången för att påvisa skada hos ett djur och och behandlingen ger mer smärta än vad som kan kallas "obetydlig".

Ehhh ????? Hur tror du att man använder visitertången?
Hur hemsk den än kan se ut så så använder vi den bara för att söka efter indikationer på smärta. Vi börjar alltså där vi minst misstänker att hästen har ont och visiterar oss fram tills vi får en ev. reaktion.
Reaktionen består oftast i att hästen lyfter huvudet eller lätt drar åt sig benet. Om hästen får ont så använder man den på fel sätt och får bara en massa felindikationer.

Jepp... ibland åt rätt håll som tur är.... Åkte in akut med min häst till klinik med av gårdsveterinären misstänkt hovbensfraktur.... Väl där konstaterades hovböld..

Tack och lov så är det oftast det.

Citat:
är obetydligt.
Slut citat.
Taget från:

Självklart får hovslagare använda sig av visitertång! De verkar ju upp minst lika många hovbölder som vi veterinärer (säkert många fler) och hur skulle de kunna göra det utan att få en indikation på var det gör ont och även var sulan sviktar.

Däremot säger nog inte en visitertångsreaktion särskilt mycket för en som inte vet hur man ska tolka reaktionerna eller som vet hur man använder den.

Ja, de kan reagera så kraftigt på hovböld, men det kan även vara en stengalla eller tex hovbensfraktur.
Hur har det gått? Har veterinären varit ute och kunnat diagnostisera vad det var?

Kan vara bra att inte bara stödbandagera det andra benet utan även lägga ett ordentligt stadigt banadage på det skadade om man misstänker nån spricka eller dyligt. Nu verkade ju detta vara en skada långt ner i hoven, men ibland kan det sitta högre upp än man tror.

Liknande trådar

Hästvård Har som säkert många läst hållt på med en segdragen hovböldshistoria på min hingst. Om vi tar det från början så hade vi först en dag en...
Svar
9
· Visningar
1 859
Senast: flashlight
·
Hästvård Fick för några dagar sedan en förfrågan om jag kunde komma och ta av en framsko på en kompis häst, då han för någon vecka sedan tappat...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: skjootan
·
Hästvård I onsdags förra veckan opererades min häst, och när jag hämtade henne nästa dag gick hon inte riktigt bra, korta steg, speciellt neråt...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: snofflan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka