Går på bogarna, för djup i formen! Hur ska jag rida?

F

Fitness

Jag har nyligen fått hem en ny häst på foder. Det är en stor hopphäst som hoppar väldigt bra men det är lite värre med dressyren och det är där jag behöver hjälp.
Hästen är byggd i nedförsbacke, lågställd med långa bakben. Han går i låg, lång form, på bogarna med all vikt fram. Hur ska jag göra för att han ska komma upp i formen och lägga mer vikt på bakbenen?
Finns det några övningar jag kan göra?
Tacksam för tips!

Sv: Går på bogarna, för djup i formen! Hur ska jag rida?

Driva och göra halvhalter. Ta hjälp av tränare.

Driv driv driv och höj upp handen lite så han inte faller fram och lägger all vikt i handen. Mycket halvhalter, tempoväxlingar och övergångar är alltid bra. ;)
Jättebra är det också att rida ut och klättra, stärka upp bakdelen genom att gå långsamt och göra halt i uppförs och nedförsbackar.

alla typer av övningar som är lösgörande. aktivera bak!

Jag har en vbl travare som är byggd som en dragster... precis som den du beskriver. Jag tränar mycket övergångar vilket jag tycker har hjälpt otroligt mycket

Tempoväxlingar och övergångar. Flytta bakdelen och träna på att inte få skolorna så tvära utan bara en liten flyttning (tre spår och inte bakdelen åt helvete iväg någonstans)

Har också en häst som är byggd lite i nedförsbacke och väldigt lätt kan bli framtung. Jag har dock kommit ur detta nu och det har varit framförallt genom att driva. En ärlig framåtbjudning tycker jag känns som A och O för att kunna lätta hästen i fram och sen är det ju som flera sagt här JÄTTE viktigt med övningar som får hästen att börja jobba ordentligt med bakbenen under sig. För mig uppnår jag det bäst genom övergångar, skänkelvikningar och skolor.

Jag fick lov att rida min häst i "övertempo", dock inte så att han blev springig innan jag kom till rätta med det framtunga.

Kämpa på och lycka till! :bump:

grattis till den nya ponnyn :)
nu till saken :D...
Gör olika övningar som stärker bakbenen, skänkelvikningar, skolor, övergångar och även tempoväxlingar, och när du och gör alla övningar kan du tänka dig att du rider i en uppförsbacke :idea:
testa oxå att trava över bommar, alltid bra å nyttigt (:

jag tycker öpnna är en ganska bra övning, men tänk då på att hästen hellre får gå med för lite tvärning än för mycket. Men det optimala är självklart tre spår. Även att rida skänkelvikning och sen rida ut i fel varv eller vad man ska säga, fatta galopp direkt i första steget som du går ur skänkelvikningen. Men det allra viktigaste är att du inte håller hårt i handen- våga lätta, även om hästen springer iväg eller känns som att den ska störtdyka! så länge du håller det minsta kommer det inte bli bättre. Lycka till:)

hade samma problem med min tjej. 154 och låg som en tok i handen.

Viktigaste är att bära din hand... låt honom i nte sänka sig ... plocka upphonom med din ytter hand. din han måste bli stadig och sedan måste du driva honom framåt uppåt....lättast att tänka i galloppen... men det är nog den gångart som är lättast att många hästar störtar....

det spelar ngen roll hur mycket du rider halter/slutor/övergångar om din ridning tilllåter att han lägger ner sig... det är bra med en häst som kan gå i en låg from .... men han ska bära sig själv först...

ta hjälp av en duktig tränare ... eller bara någon som står på baken och påminner dej om vad du måste tänka på ...LOL:.. hjälper mycket.... men en duktig tränare är ALLTID bäst.. och låt gärna tränaren rida ett pass så att hon får känna på hästen ...blir lättare för henne att hjälpa dej om hon vet vart problemet ligger..

Något som jag också tycker brukar hjälpa är att se till att hästen är snabb på hjälperna, ber du hästen öka ska den göra det NU inte om två steg och likaså om du tar tillbaka hästen ska du få reaktionen direkt. Då blir hästen mer aktiverad och får då igång bakbenen bättre vilket gör att den lättar i fram.:smirk:

Jag hade precis samma problem när jag fick hem min ponny och då hade han ändå gått väldigt höga klasser i dressyren. Det visade sig att det största problemet låg i min hand, att han inte var van med en så "hård" hand. Nu menar jag inte att jag var hård i handen utan mer stadig än han var van med så jag fick lätta jätteofta och följa med överdrivet mycket.
Sen är som många andra sagt övergångar det bästa som finns men även skolor fungerar bra för mig.

Min travare var ungefär dessamma och det som har hjälpt mig är halvhalter, halvhalter, halvhalter och driv, driv, driv det är bara att kämpa på!

Och glöm inte att höja handen, men INTE överdrivet .

Lyfta handen och göra uppresande tygeltag funkar inte i längden för att få hästen att komma upp från bogarna. Utifrån mina erfarenheter hjälper det bara för en kort stund att göra uppresande tygeltag.

Problemet sitter ju någon annanstans än i halsen/huvudet och därför måste det rättas till någon annanstans. Övertempo låter inte heller som en bra idé. Hästen går ju på bogarna av en anledning och driver man framåt till övertempo trillar hästen bara ner på bogarna ännu mer.

Var noga med att aldrig fastna i handen och "erbjuda" hästen att hänga i bettet. Sen övergångar, tempoväxlingar och halvhalter. Driv för att få in bakbenen men inte för att öka tempot.

Nu vet jag inte hur du vanligtvis brukar rida för att få hästen i form, men på mitt sto som jag är skötare på fick jag lära mig att hålla handen en aning högre upp än vanligtvis. Sedan skulle jag korta tyglarna väldigt mkt och samtidigt driva på med skänklarna. bry dig inte om om hästen går som en giraff
(då menar jag inte att du ska dra ihjäl hästen missförstå mig rätt)
Så låter du honnom få sin tid och tänka... håll inte på med att såga eller röra på hänerna för mkt det är väldigt många som gör. Ridning är att man ska få benen(de drivande momenten) att nå fram till hästens munn.

hästen ska alltså lyssna på dig med hjälp av drivande hjälper och då får hästen offtast upp bogen en aning och jobbar med baken,lätt bog.

:)

Skolor, framförallt öppna tycker jag hjälper min häst bäst.

tänk på att sitta rätt i sadeln och att hästen ska bära dig! det ska absolut inte vara tvärtom. sitt emot och försök få hästen me fram för skänklarna, rid hästen! hästen ska svettas inte du! Ta inte för mkt i bettet då blir hästen tyngre och du tappar antagligen din sits om du gör det.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 008
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: Tilly_85
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 316
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V