går över frambommen i transporten

Sv: går över frambommen i transporten

om du läst ALLA inlägg, så såg du att den hästen det gällde inte satt i 2 grimskaft högt upp.......!
nu kör ju vi "svåra" hästar med halm framför, som jag oxå skrivit föut.
det är heller inte agressivt skrivet, blir bara så trött på alla dessa människor med sina pekpinnar!!!!!!
och du EN STOR HÄST SOM ÄR BUNDEN FRAMÅT/NERÅT KORT KAN GÅ HELT ÖVER BOM för jag har sett det själv, dessutom utan problem då hästen "skjuter" upp ryggen och slår fram/upp benen skjuter dom samtidigt på med bakkärran så går dom runt(det va så hästen jag beskrev va bunden, efter det har jag börjat binda i 2 högre upp) och du , den hästen va jätte välhanterad.

lika många hästar, lika många sätt att hantera. men alla gör vad dom anser bäst, och deras samvete tillåter.......

dom hästar jag har idag, finns inga problem med att lasta/köra...för dom hästarna är mina "bebisar" som jag har haft sen dom va föl,och det är mååånga år sedan nu..(men man ska aldrig säga aldrig)
då jag jobbat många år i stora stall, har det naturligtvis förekommit en del olyckor..!!!!
det är ju heller inte så att man alltid känner hästen man har i "uppdrag" att transpotera..

men provlasta och träningsköra det tror jag dom flesta gör med sina unghästar/hästar, det är ganska logiskt.

även på tävlingsplatser händer ju ett och annat!!!!!!!!!

Hästen jag var fodervärd på gick över bommen en gång, innan jag tog honom. Det var när han kom direkt från en annan transport, o var lite stressad över den. Då flippade han o gick över. Låg dubbelvikt först, men knölade ut sig på nåt vis, utan en skråma!

Ägaren fick då höra om att man kunde fästa ett tygstycke mellan väggarna vid bommens kanter, o fram till fönstrets överkanter. Alltså nästan som en trekant fast utan toppen :idea:
Med den där var det liksom ett stopp, som gjorde det mindre lockande att hoppa över, plus att man kunde ha hö där.
Hon satte fast hakar i hörnorna så att det skulle vara lätt att plocka bort. Efter det har det inte hänt något liknande, vilket iofs kan bero på att vi varit noga med att han får knalla av sig innan han lastas om.

Hade honom förresten bunden med ett grimskaft med panikhake, i grimma. ca 2-3dm.

Senast ändrad:

Vår stallägare har byggt igen fråm frambommen och uppåt. Det är öppet för hals och huvud. Hans ena häst hoppar över utan "väggen". Med hjälp av väggen så kommer inte hovarna över bommen utan slår bara i. Släpet har visserligen säkerhetsbom fram som man kan lossa utifrån.
Har en kompis som skulle hämta en "lasttränad" kallblodsvalack, det visade sig att han hoppade över bomen (han var transporttränad!? :( ). Efter någon kilometer brakade det i släpet så hon stannade och kollade hästen, som då hade kommit över bommen. Fick lossa han och knöt ner huvudet så mycket det gick, körde iväg igen. Kom 500 m så brakade det igen. Stannade och konstaterade att han var över igen. Problemet var att eftersom att han var över så mycket och att huvudet var nerknutet så skar dom loss hans huvud men dom fick inte loss bommen. Det slutade med att hästen fick krypa ut genom framdörren, sen gick dom tillbaka med hästen och bad säljaren köra hem hästen om dom ville sälja han, vilket dom gjorde. Det visade sig sedan att hästen var född hos säljaren och dom hade lasttränat hästen, men aldrig kört en meter. Hästen fick panik när det började röra på sig. Nu är han tränad att åka också.

Det går framåt! Har varit ute & kört flera gånger nu utan att han gjort något,han står som ett ljus från start till stopp.. Tack för era tips. jag kör med grimma med grimskaft bundet under fönstret framtill(vid golvet) & halsring som är bunden i bommen. Bomull i öronen också. & nu äter han t.o.m i släpet under färd.

*knapplån*

En fråga till er som säger att ni binder hästar kort och under fönstret mm och ändå hävdar att hästar kommer över bommen ... HUR binder ni då ???

Har själv kört ett halvblod som hoppade över bommen och satte henne KORT efter det och hade efter det inga som helst problem med det...

Ni som säger att ni sätte under fönstret, sätter ni dem utan att gå via bommen ??? För i såna fall gör det ju lixom varken till eller i från att ni har satt hästen kort. Man måste ju utgå från BOMMEN vad gäller hur kort man sätter fast hästen för det är ju den de inte ska kunna komma över.

dom kommer över om dom vill.:cry:
jag har beskrivit i många inlägg hur det halvblodet va bunden..

jag åkte dessutom med i transporten sista gången hon hoppade, men den gången hade vi halm framför så då slog hon inte runt......

har haft en del unghästar som varit upp på bommen, men det är inte samma sak som att slå runt...

varför hon plötslig började "hoppa" vet vi inte, det finns ingen förklaring...:confused:

men så kan livet vara, att transpotera är alltid en risk..
oavsett häst.....:crazy:

Det spelar ingen roll hur många gånger du skriver hur den satt fast...
Sitter den inte KORT NOG kommer den som sagt över men KORT NOG är olika beroende på vem du frågar DÄRAV min fråga !

VÄLDIGT få hästar vill slå framknäna i käken = sätter inte upp framknäna om den är rädd för det = fastsatt kort nog.

Och har du ändå enligt dej själv satt fast den kort nog håller jag nog med en tidigare talar = sälj hästen till en cirkus ! Den är inte häst utan akrobat !

OK. ca. 10 cm kort, det är kort..........

knäna går inte i käken, för dom går gämte.....jag har sett det "live"..
men innan jag själv SÅG hur det gick till, hade jag oxå din åsikt....

åter igen en häst som går över, dvs. slår runt , när den är kort bunden måste skjuta upp ryggen när den får frambenen över bommen.

men den upplevelsen önskar jag inte "min värsta" ovänn....
det som är lite synd, är att det är så lätt att säga att det inte "GÅR".
bara för att man inte har behövt uppleva det själv....

hon fick avlivas för dom skador hon ådrog sig vid olyckan..........
så "circus" är inte precis aktuellt..........(inte särskilt vittsigt heller)

Hej.. Min förra ponny gick över bommen 2 ggr.. Jag hade bommen på högsta och band henne jätte hårt..

Kan det inte vara lite också att en del har frambommen lite för låg i förhållande till hästen?!?!?!?

det kan det säkert vara, fast vi hade på högsta och det spelade dom gångerna ingen roll.

det säkrast är ju att ha något sådant som "allroundhästarna" beskrev.
man kan köpa det färdigt till vissa transporter, men det är dyrt.......

Hej!

Jag skulle byta transport, till en där de åker baklänges och inte kan hoppa över nån bom:angel: Inte binda fasten på alla konstiga sätt, för då är det stor risk att den bryter nacken. Vill den över så går den över omdet finns utrymme framför.:smirk: ;)

en sådan står höggt på min önskelista med :D
men dom är så förbaskat dyra.......:cry:

Såg att det fixat sig för dig nu :bow:
Men jag har en fundering ändå ang. detta. Ni vet såna där hösegel (bild: http://www.le-transportfordon.se/images/tillbehor/foderkrubba.jpg ) borde det inte hindra hästen psykiskt från att vilja gå över frambommen? Om man fäster den säkert (typ med gummistroppar) så att den lostnar direkt om hästen trampar på den.

Har idag tränat att lasta min unghingst 1 år och 4 månader. Det är inget problem att gå i och ur släpet. Har gjort det några gånger tidigare. Idag band jag även fast honom i bommen och efter cirka 15 minuter stängde jag även baklämmen. Han är ju så kort så att baklämmen var öppen till att börja med spelar ju ingen roll. När även baklämmen varit stängd cirka 15 minuter (jag hade framdörren öppen och pratade med ponnyn) så tänkte jag att stänga igen framdörren och åka en mkt liten tur. Men se då blev det liv i transporten! Ponnyn hade trasslat båda framhovarna över bommen såklart.
Jag lossade transportgrimskaftet och föste tillbaks honom. Band ännu kortare (1-2 cm) och band även ner i ringen i fram med ännu ett annat grimskaft. Stängde dörren igen - vips - så var han över bommen igen. Denna gången hann jag inte lossa alla grimskaft oss innan han slog runt. Han landade på rygg. Som tur var löste säkerhetshaken ut.....
Vill bara säga att för min smidiga ungponny är det inga som helst problem att tråckla sig över bommen. Hädanefter blir det bomlöst eller halm....

hoppas det gick bra för din pålle.
min erfarenhet är som din, vill dom över så går dom över :cry:
vi har tränat med halm framför och längre grimskaft från sidorna, tror inte det blir lika mycket "panik" om dom inte är så kort bundna.
dom måste ju backa ner igen, när dom kommer på halmen.
efter ett tag har det gått bra att ha en höpresening framför med mat i. det är ju inte lika jobbit som halmen.(iochförsig stoppar den ju inte heller om dom hoppar)fast jag tror att många pållar "tror" det är som halmen...:angel:

det va "inga problem" att ta sig över för halvblodet hemma heller, 1.68 hög och av den längre modellen(va bunden med halsrem och grimma ca.10cm kort)

För en del hästar räcker det med att man transporterar tillsammans med en annan häst som är lugn och transportvan. Att ha med en annan häst som är lugn och visar hur det ska gå till är även bra när man vänjer hästar vid transport.

Som med allt och alla här i världen, ingenting fungerar för alla..

KORT!! svinkort!! det hjälpte inte.. vill dom så kan dom. Tyvärr.. Men peppar peppar så har min inte gjort det på ett tag nu.. så vi gör framsteg!

Du får inte binda fast hästen o ha öppet baktill.
Vad gör du om hästen får panik och försöker kasta sig ut?
Den sliter tills grimman eller huvudet lossnar o m det vill sig riktigt illa.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
570
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat