går över frambommen i transporten

Sv: går över frambommen i transporten

Så nu har vi varit ute igen.. Halsrem som jag band kort i bommen & grimma som jag band under fönstret fram på transporten. Bomull i öronen & huva. Han gick rätt på transporten utan att blinka, stod som ett ljus till tävling & på hemvägen hade han tillochmed mumsat i sig ett helt hönät med hösilage!! :) Så vi är nog på rätt väg. Skall ut & åka i helgen också..

(Debuterade även 120 felfritt, cleraround, i helgen också så nu e hästen dyr)

Våran var med (andra gången då vi var beredda) bunden med två rep, kort kort, bommen höjd så mkt det gick o han tog sej över ändå. Har absolut ingen som helst aning om hur det gick till, det är en relativt liten, 152 cm o i vanliga fall ovig häst..så de kan om de bara blir tillräckligt rädda..

kompisens halvblod (1.68) gick över bommen utan problem, trots att hon va mkt. kort bunden...... andra gången hade vi halmbalar framför, jag stod i transporten för att se hur hon gjorde, hon smällde upp frambenen helt utan problem, hade inte halmen varit där hade hon slagit runt igen, tyvärr fick hon en kotförskjutning i nacken efter första "volten" så nu går hon på dom evigt gröna ängarna. har blivit lite osäker på om det är så bra att köra kort bundet, hästen är ju ett flycktdjur... låser man fast den ökar ju paniken. har mitt halvblod bundit i två grimskaft, ett åt varje sida lite högre upp, ganska långa så han inte känner sig låst. det jag lärde mig av kompisens märr är att det inte spelar någon roll hur kort dom är bundna, vill dom så kommer dom upp, men har man tex. halm framför slår dom iallafall inte runt.........

Tråkigt på eran häst..våran har klarat sej bra båda gångerna men vi har lagt ner att köra honom. Har inget behov av att göra det o skulle vi (el fodervärden rättare sagt) behöva frakta honom någonstans så får vi låna en hästbuss o hoppas på att han mår bättre av att åka i det :smirk:

Ett litet glatt inlägg.. Har nu varit iväg igen på tävling utan några som helst problem med lastning & körning så till er andra som jag sett har samma problem..träna, kör lugnt så släpper det..:)
Det jag lärt mig är att jag kommer ut & köra även när det ej är tävling så vi är ute & åker regelbundet. Nu äter han t om hö i släpet & det måste ju betyda att han är rätt så avslappnad..

Halsrem som binds kort i bommen medan grimskaftet till grimman fästs fram under fönstret (om du har Trane eller liknande släp).

Panikutlösning på frambommen underlättar om olyckan är framme...

Vi hade en ponny som var den allra värsta av akrobater och han hoppade alltid över bommen. Detta var det enda som funkade på honom och han blev inte stressad av att han satt fast så, utan snarare tvärt om. Han blev lugnare.
Jag vet att det inte är att rekomendera att binda i bommen men detta var det enda som funkade på honom om vi inte tog ur hela inredningen så han åkte helt lös. Men ibland behövde vi köra två hästar...
Vi hade inte kvar denna ponny så länge, men annars är det nog en god ide att ta reda på varför hästen hoppar över, så att man kan angripa orsaken och inte bara symtomen.

hejsan, vill bara skriva :) att min ponny har gått över och under bomen många gånger.. Att bara ha ETT grimskaft som är kort är absolut inte bra ! ha ett som är kort med panikhake och ett som är längre. . Annars stoppas luftvägarna om dom kommer överbommen med det korta och huvudet hamnar mellan frambenen, :):):)

kommer dom över bommen är det illa hur dom än är bundna, kompisens märr va bunden i ett kort till bommen, 2 åt sidorna och ett fram till rutan,(hon hade halsrem och grimma)
det hon så småningom dog av va den kotförskjutning hon fick i nacken. fast alla snurrar ju inte runt!!!! dom hästar/ponnis vi kör idag som har tendens att "hoppa" (eller är ovana) lägger vi halm framför bommen på (eller löskör), binder bara upptill från sidorna idag, för på dom flesta hästar ökar paniken när dom "sitter fastlåst". ponnis och unghästar som vill under brukar vi binda med ett grimskaft bakåt i mellanväggen(till mitten) så dom inte "når under"
sen går det ju inte att "gardera" sig mot olyckor helt....!

igentligen tycker jag inte om utformningen av dom flesta transporter, har funderat mycket på hur man skulle kunna utforma en "säkrare" transport som inte ruinerar en :crazy:

kanske någon här som har några goda ideer ???

Finns det verkligen inget slags "transportskydd" som man kan sätta framför bommen, som hindrar hästarna att hoppa över?

nä, inte vad jag känner till...
har sett lösningar (ganska avanserade) men då är transporterna så förbaskat dyra (över 100.000 med moms) och det har inte riktigt jag råd med...!:cry:
hö presseningarna man kan sätta fram är ju bra, men dom "stoppar" ju inte hästen, tyvärr !!!

man skulle försöka komma på något enkelt effektivt och ta patent på :idea: :D

överallt har hänt sååå mycket som förbättrat säkerheten, men hästtransporterna ser ju likadana ut, som sen "urminnes" tider.!!

att lägga halm framför är hiterdags det bästa vi kommit på, och det funkar. hästen kliver så småningom tillbaks, men det är så bökigt att hålla på med.

hillevie skrev:
man skulle försöka komma på något enkelt effektivt och ta patent på :idea: :D

Jaa :) Gör det och ta patent på direkten! Jag blir gärna din första kund! Du kommer att bli rik. Vem skulle inte vilja ha den?

:bow:

För hästar som kryper under så har tex BOJ-släparna en "fölvägg" som tillbehör. E som en liten dörr man fäster in under bommen så det blir helt stängt där, från golvet o upp till bommen.
Överresningsskydd finns som sagt också hos en del tillverkare, starka, ställbara med panikutlösningsfunktion. Om man inte är riktigt händig med svets, spik o hammare så blir det väl att ställa in semestern o jobba in lite extra kosing o sponsra de redan svinrika VD'arna på dessa firmor;)

Vad kostar ett färdigköpt "överresningsskydd"?

Man får ALDRIG köra utan frambom, fölungar undantaget.

Vad hade hänt om du hade behövt bromsa skarpt!
Det enda som hade bromsat varit framväggen.
Hade du krockat så hade du fått hästen i bilen.

Hästar åker säkrast baklänges.

visst är det så, men alla kanske inte har ekonomi att köpa transport för nästan 100000.....
har du haft häst som gått runt över frambom ????????
det låter inte så .
det är faktiskt inte helt ovanligt, inte ens med hästar som åkt MYCKET utan några problem, heller inte ovanligt att dom får åkommer som,brutna ben, knäct nacke, ks, kotförskjutning i nacken, o.s.v o.s.v

säkerheten i dom flesta även nya transporterna är inte bättre än för 30 år sedan..........
det är nog så att dom flesta vet hur man bör transpotera sin häst, men har olyckan varit framme och hästen överlevt, men behöver t.e.x röntgen, u.l. då måste man på något vis ta hästen till klinik.:idea:

det kan vara illa nog att få hästen på transporten igen, och ganska troligt att den inte står still-hoppar igen!!!!!!!!!

Det är en även en trafiksäkerhetsfråga.
Det är olagligt

vad bra att du är så laglig !!!!!!
vad hade du gjort ? mer än att tala om för andra hur fel dom gör?
har du varit med om något sådant, eller är du bara så redig ????
förmodligen är du bara så "redig".....
glöm inte det när du hamnar i samma situation själv, för det gör alla som håller på med häst tillräkligt mkt.!!!!!!!!
i samanhanget är i allafall inte jag någon "paragrafryttare"
man får ju försöka lösa saker efter hästens föutsättningar....
den utrustning (rtg. och ul.)som vissa vet. har möjlighet att ta med sig ut, är ju ändå inte av sådan kvalitet att man kan bedöma om hästen har kotförskjutningar eller inte...!!!!!
så man MÅSTE ÄNDÅ LASTA HÄSTEN TILL KLINIK för att få en riktig utredning......
jag tänker på hästen och dess lidande i första hand, tänker du på lagen först, så är det DITT val...!!!!!!

Nu var det inte tal om EN resa till klinik. utan ett års åkande.

Det finns inga sparkplåtar i fronten av ett släp.
Dessutom finns det i så gott som alla äldre släp ett fönster fram.

det finns hästar som har försökt att ta sig ut där eller genom den mindre framdörren, med horribla konsekvenser.
Detta har gjorts vid stillastående, inte vid färd.

Om man har en häst som klättrar över bommen kanske man måste försöka reda ut varför den gör så och kanske söka hjälp med att få bukt på detta.
Om man inte har kamera i släpet så brukar man stanna och se eftre vad som händer i släpet, när man märker att hästen får "spel".

Om hästen sitter fast så att den måste stå ända fram vid bommen så kan den inte få upp sina framben över den.

Om hästen grips av panik för att den sitter fast så bör man träna det hemma innan man åker någonstans.

Många gånger när en häst som tidigare alltid varit lugn vid färd, börjar konstra. Beror det ofta på att det har hänt ngt.
Man har kanske kört oförsiktigt eller bromsat kraftigt o hästen har tappat balansen.
Det kan räcka för att den ska börja "konstra"

vad då inte kan gå över när den står nära frambommen ?????
det kan den , faktiskt väldigt lätt då jag stått i släpet och sett det.....(ett halvblod på 1.68 av den längre modellen)
sen är det så att det inte "nödvändigtvis" måste ha hänt något, tex kraftig inbromsning... när hästen går över så KÄNNS DET TYDLIGT i släpet
varken kamra eller "stanna och titta" hjälper, då det liksom redan är "försent" då...
men det är alltid lätt att "dömma" andra, när man inte själv varit ute för något....
fönster fram brukar ju finnas även i nyare släp, men gamalt eller nytt så bör man ju ha galler framför rutan..
dessutom är ofta inte utredningen ETT besök...
faktum är att det kan ta ett år för att få reda på omfattningen av skadorna...

det jag har reagerat på i dina inlägg är att du "vet" utan att "veta"

det finns en del hästar som "ramlat" ut genom framdörren när dom gått över bommen UNDER FÄRD. sist kompisen va på kliniken, kom det faktiskt in en sådan häst.men dom fick ta bort den då även synliga skador va så omfattande....

träna det gör nog dom flesta, i synerhet dom som haft denna typ av olyckor.
då det inte är helt lätt att få hästen på transporten sen, och den oftast hoppar innan man har hunnit köra någonstans..........

Du behöver inte vara så aggressiv.
Att det är olagligt kan du inte ifrågasätta. Tänk om alla trafikanter skulle resonera som du.

Jag såg att du band dina i 2 grimmskaft fastsatta högt upp.
Ja då är det klart att de kan ta sig över.

Åker o tränar 6-8 ggr i v. och tävlar frekvent.
Jag har haft två incidenter men dock inga skador.
Jag fick en gång ringa 112 till brandkåren, för att hästen hade ramlat i släpet och låg under bommen och för långt fram för att den skulle komma upp.
Jag hade då bundit den i bommen och hästen måste ha stått med huvudet under bommen när jag var tvungen att nödbromsa o föll då..

Körde för 14 år sen en fölunge som klättrade över bommen efter bara några minuters körning. Den kom inte ner för att den satt fast.
Knäppte lös den o stängde främre dörren fort som :devil: Öppnade istället den övre luckan bak och då tänkte den bakåt istället o tog sig ner. Har efter det stått stilla till dags dato.

Man lär sig av sina misstag, men det kan vara bra o istället få lära sig av andras erfarenheter.

Det är därför som jag är skeptisk till att lära hästarna att man kan gå igenom( Framurlastning) släpet.

Det är av den erfarenheten som jag nu i 20 års tid har ett permanent fastsatt grimmskaft långt ner på den främre väggen

Har oxå insett vikten av att ha en välhanterad häst, som både respekterar o litar på mig.

Jag tränar alltid mina unghästar innan vi ska åka. Sen åker vi på kortare turer i början. Unghästar behöver lära sig hur de ska balansera sig vid färd.

Min kompis tycker att de är fjärrstyrda.
Alla mina hästar har gått in själva o sen stått som ljus, såvida jag inte åkt lite för fort in i en kurva.
Den yngre var med när jag blev påkörd,så att den främre axeln gick åt skogen. Det välte inte som tur var.
Jag var då själv(som vanligt), men lastade ut den i mörkret och fick vänta på ett annat släp så jag kunde fortsätta hem.
Hade med mig pannlampa, extratäcken med reflexer o väst till mig

Inga problem med lastning/körning efter det heller.
Mvh / Axel

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
570
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka