går över frambommen i transporten

L

LUDDE98

Gör min lilla häst. Någon som har råkat ut för liknande & har tips på hur jag skall göra så att han ej lyckas?? Hjälp?

Sv: går över frambommen i transporten

Halsrem som binds kort i bommen medan grimskaftet till grimman fästs fram under fönstret (om du har Trane eller liknande släp).

Panikutlösning på frambommen underlättar om olyckan är framme...

På längre sikt; ta reda på varför hästen inte får ro när han åker. Skramlar transporten mycket? Obekväm åkställning? Står för trångt och får panik?

Min häst gjorde likadant förut. Jag vet än idag inte vad felet var. Kan ha varit att han ville ta balansen med frambenen istället för bak o då fick panik för att det var trångt. Jag har åkt utan frambom i ca 1 år. NEJ, det är INTE säkert att göra så men det är det inte heller när hästen går över bommen. Min häst åker idag (efter MASSOR av träning förstås) med frambom igen utan en tendens till att gå över. :bow: :bow: :bow:

Har honom kort bunden, både i bommen & fram under fönstret så han ej kan backa bak, men han lyckas ändå. Har gjort det 2 gånger i min ägo och de gånger han ej gjort det så står han som ett ljus. Vet att det tjöt en hel del nu sist när vi körde eftersom det blåste en del. Skall stoppa bomull i öroren nästa gång. Vet ej om jag vågar köra utan bom. Lyckades få loss bommen trots att han hängde över den igår.. (har ej säkerhetsbom tyvärr) Funderade på om man kunde bygga på nån plastgrej som går snett framåt uppåt från bommen så det ej är lika "inbjudande" att hoppa över. ??
Som tur är så är han genomsnäll & får ej panik då han har gjort det..

mer tips??
Är livrädd för att köra han nu=(

Vår ponny gjorde likadant när vi hämtade hem henne i somras, hon slog kullerbytta över bommen, flera gånger under resan hem... Riktigt otäckt!! :eek:

Vi har inte kört henne i transport sen dess, dumt jag vet, hon borde tränas, men vi har ingen egen transport att träna med och ingen anledning att åka någonstans, hon är bara tre år än så länge. Hon har tendens att försöka klättra över boxväggen inne i stallet också om hon blir ensam, men där kan hon inte...

Nåväl, ett av tipsen jag fick, som jag tänkt använda mig av när det blir dags att transportera henne igen är att bygga upp framför henne med halmbalar, så att det blir fullt framför henne helt enkelt. Då kan hon ju inte volta över... Hoppas du förstår vad jag menar..

Halsring och kort grimskaft. Får inte hästen upp huvudet och halsen, så får den inte upp frambenen heller. Var noga med att frambommen är lagom hög, ju lägre, desto lättare att ta sig över.

Kom ihåg att ALLTID ha med kniv vid transportering ifall hästen skulle sitta fast i grimma eller grimskaft. Har varit med när en häst hängde sig i transporten efter att gått över. Ingen kul syn..

Skall köpa en halsring.. Skall även palla upp med halm el höbalar när jag kör nästa gång & köra honom flera gånger i veckan. Tack för tips men fler önskas=) vet att det är ledarskapet som brister också, skall genast ta tag i det. (krånglar vid lastning oxå, får alltid på honom men det känns som om det är på hans villkor hela tiden)

Om man måste panikbromsa med hästen så kort bunden i bommen finns en risk att man helt enkelt knäcker nacken på den. Vad tror ni om ett grovt rep, nosludd eller liknande vaddering på mitten. bind ena änden i bommen, över manken/halsen, och ner i bommen på andra sidan om hästen. Med säkerhetsknutar förståss. Då kan hästen röra sig framåt och bakåt och fortfarnade vara bunden med rimlig längd i framväggen. Så fort den lyfter från marken med framhovarna hävs rörelsen av repet, men den kan fortfarande röra sig en smula utan att bli "trängd". Håller man fast den via grimman får den mycket lättare panik. Ju grövre rep desto bättre, det ska ju trycka, inte skära....

Balar framför tycker jag e vanskligt med tanke på risken att hästen får in en hov innanför ett balband och skär sönder karleder/ben. Packa dem isåfall i rejäla säckar av något starkt material...

Halsringen sitter inte lika hårt bakom örat som en grimma utan längre bak på halsen.. Det är därför risken är mindre att knäcka nacken på hästen med en halsring än grimma. Hästenär som känsligast precis bakom öronen.

Tror tyvärr inte riktigt på repet, risken finns att man gör hästen mer orolig om man lägger något över rumpan.

Var försiktig med balarna.. Det var så hästen som hängde sig i transporten kom över.. Genom att klättra på balarna..

Inte rumpan!!! MANKEN!!!! Som halsringen men bara ÖVER inte runt. Det blir lite snällare än en halsring tänkte jag men med samma effekt. Som en märla över hästens halsbas....

Spännande tråd det här.... läste högre upp om att akta så inte bommen blir för låg, håller helt med, men akta också så den inte blir för hög, om den går emot halsen istället för övre biten av bringan kan man lätt få en krosskada på halskotpelaren eller luftvägarna vid krock. Olyckorna radas upp här, men när allt går smärtfritt är det ju inget svårt att transportera häst... man får ha det mesta i beredskap:bump:

Blir bara mer att trassla in sig i, gör nog ingen skillnad.. Och framför allt, bränner jättebra om hästen kastar sig, blir jättefina svårläkta sår.. Man ska bara använda läder grimma och läderhalsring OM hästen kastar sig så bränner det inte utan brister tvärt av vid allt för hög påfrestning. Ex terylen eller rep, blir det små, små flisor av det och det blir ganska svårläkta sår av det, likaså brännmärkena är inte att leka med.

Jag vet inte heller vad djurskyddreglerna säger om man börjar lägga rep över halsen på hästen.

En del transportfirmor säljer överresningsskydd som tillbehör, kommer inte ihåg vilka, men minns med bestämdhet. Det är en stålkonstruktion o galvat material som ligger som ett U över hästens hals och kopplas med säkerhetslås i bommen. Tror den på något sätt står för sig själv ca 10 cm över hästen så den inte behöver bära vikten hela resan. Ska leta upp vilka det var som hade detta.....

Min häst var bunden nästan ända ner i golvet med ett kort kort grimskaft och så hade jag haft lite fantasi o hängt in ett gammalt bilbälte (mittbälte) som jag spände över manken på honom ÄNDÅ tog han sig över bommen.

Är det stål eller galvat är det ju ok, då kan inte hästen skadas på det iaf. Men rep.. nja..
Då måste det finnas någon form av panikutlösning på U:et med, om något skulle hända.

Hade du grimma? Hästen får upp nacken högre om denhar grimma än halsring.. Men endel är jättesmidiga..

Det måste vara en riktig akrobat till häst det där:D Funderat på en karriär inom cirkus:p

min häst slet alltid av sig grimman i transporten och satte huvet under bommen, och när han väl var där var han hur lugn som helst.. tyvärr kan man ju inte åka så då han kan bryta nacken av sig hehe..:smirk: nu har vi med tålamod lastat utan att åkt och han har fått äta i transprten så att det har blivit en vana att bara stå där, och så har vi stoppat in fetvadd i öronen. nu står han som en prins! han liksom många hästar är ju rätt ljudkänsligt så jag tror att han störde sig på alla ljud och skrammel av transporten och andra bilar. fetvadd i öronen har funkat för oss, kanske värt att prova?

lycka till!!

Senast ändrad av en moderator:

tack för alla tips.. Det där med att lasta & bara låta honom vänja sig i transporten har jag börjat med, skall ge honom middan där idag.. Halsring skall som sagt införskaffas samt öronmössa så jag kan stoppa öronen fulla med fetvadd=)
Lastade honom igår utan större problem, han var lite stressad, men det berodde på i söndags tror jag.. Jag var själv lugn & blev inte arg..

får återkomma & berätta hur det gått. Blir nog en tur i helgen tror jag!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
570
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat