Jag tänkte just på det här. Vi promenerar sällan med barn, förutom när hon sitter i vagnen. Det är nog faktiskt mest av bekvämlighetsskäl då det går snabbare om vi skall exempelvis handla eller så. När vi försökt utan vagn slutar det ofta med tjat om att bli buren. Och det är väl just det jag funderat på, hur man bryter den rutinen. Orken har hon för hon kan springa runt och busa långa stunder utan vila.
Gissar att man får busa tills de glömmer möjligheten att bli burna. Vår unge var en total klump så det hände inte att jag bar honom långa sträckor oavsett, om det inte var piggyback, eller pappas axlar, och det är inte så himla bekvämt i längden så han ville ändå ned igen efter ett tag.
Har alltid sedan han varit mini haft skog nära och tagit mig ut i den med honom, vi två, enbart för att gå där gåendet har varit the treat så att säga. Hans äldre generation är också sådana som ger sig ut och traskar till en lekpark som nöje och tog färden dit som halva utflykten. Att "gå och handla" däremot ansågs länge totalt dödstrist så det var svårt att locka med den typen av utflykt minst sagt, om inte glass var det enda som skulle köpas, nu fungerar det dock.
Men kanske en jämförelse, första gången vi åkte skidor tillsammans var han ganska pytte. Vi kom säkert bara 600 meter, stannade för gelehallon och åkte tillbaka igen. Tänkte att jag var världens slöaste mamma som lät honom kollapsa, ha matsäck och picknick på gelehallon vid en sten en fjärdedel in på sträckan (äventyr?
), bli glad, och åka hem. Men insåg att allt var för det bästa, entusiasmen var stor för nästa "skidtur".
(Någon gång i nioårsåldern när entusiasmen var låg så kunde någon av oss kläcka ur sig att man var tvungen att samla ipad tid genom att gå. Men det var så roligt att komma ut så det behövdes bara en enstaka gång.)