Går ned på knä

Sv: Går ned på knä

Jag tvivlar inte en sekund på att det finns många djurägare som är oansvariga för att ekonomin egentligen inte håller för det djur man tagit på sig ansvar för. Och jag vidhåller att man faktiskt har ett ansvar att ha råd/ta sig råd att söka veterinärvård när så behövs. Och det är inte bara för pumpblödningar. Det är många åkommor som inte ser så farliga ut, men som blir värre utan rätt behandling.

Har man mer råd om det verkligen är en pumpblödning och kliniken kräver förskottsbetalning på jourtid?

Jag håller helt med LL i detta.
Som djurägare överlag så MÅSTE man kunna ta sig råd för veterinärbesök.
Både akut och mindre akut.
Om man inte "vill" eller "kan" lägga pengar på hästens välmående så ÄR man oanvsarig djurägare.

Jag har själv inte ett öre att lägga på veterinär just nu, men OM det skulle behövas så får jag se till att fixa pengar.
Jag har snälla föräldrar jag kan låna av, och jag har saker som skulle gå att sälja om det blir extrem kris.

Med tanke på att hästen redan har snubblat tre ggr (som DU har sett) så tycker inte JAG att du ska avvakta.
Men visst, det är bara ett par veckor kvar i januari så det vore ju ingen katastrof om du väntade till början av februari.
Så länge hästen kan gå normalt så kan man ju låta den stå dessa veckor, dock finns ju risken att ev. skada inte syns om den vilar för länge, och går upp igen sen när den börjar ridas igen.

Jag tycker heller inte du ska hålla på och linimenta och ha dig innan du vet vad det är.
Linda på ex nätterna skadar väl inte, men om hästen inte är extremt gallig så skulle jag inte göra det heller.

Jag ska tillägga också att han går väldigt trippigt och försiktigt i nedförsbacke. Han har alltid varit försiktig i nedförsbackar men nu tycker jag att han är extra trippig o kort i steget nedför.

Hoppas jag har missuppfattat dej men hästen skall i alla fall inte motioneras.

Kram

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka