Går ned på knä

Sea

Trådstartare
Hej!

Min häst har gått ned på knä 3 ggr på en månad och jag undrar om någon har varit med om något liknande? Och vad fick era hästar för diagnos?

Det började med att gick ned på knä på väg till hagen och visade tydlig hälta på ett framben. Han fick stå i boxen i några timmar och sen kollade jag honom igen och då haltade han inte och fick gå ut i hagen som vanligt. Tänkte att han säkert hade tappat halkat pga snön och han var utan framskor, och sträckt sig och därför visade tillfällig hälta.

Sen var han helt som vanligt. Men nu under jul gick han ned på knä igen när medryttaren red. Han snubblade inte utan det var bara som att benen/benet vek sig, men han steg upp igen, visade ingen hälta och var helt som vanligt. Men sedan hände samma sak ännu en gång.

Här om dagen var en veterinär ut till stallet i ett annat ärende och jag passade på att fråga henne om det här. Hon tyckte att han var väldigt gallig i frambenen, mest på höger ben. Detta hade jag inte alls reagerat på, tyckte att hans ben var precis som de alltid har varit.

Jag ska tillägga också att han går väldigt trippigt och försiktigt i nedförsbacke. Han har alltid varit försiktig i nedförsbackar men nu tycker jag att han är extra trippig o kort i steget nedför.

Så nu funderar jag på om jag ska åka till klinik eller avvakta.

Sv: Går ned på knä

Ja jag har varit med om detta och det visade sig så småningom om att min häst avlastade hö bak pga spatt. Han var också väldigt försiktig i sina steg då och då och känslig för hårt underlag då han ville skritta väldigt långsamt och försiktigt. Nu efteråt när vi har fått diagnosen förstår jag dessa oklara symtom mera. Så jag instämmer, åk till klinik för en ordenligt utredning. Hoppas allt ordnar sig för er!

Vad är det du väntar på om du avvaktar? Åk in för utredning, det kan som någon sa, bli riktigt farligt om det uppstår under ridning.Och det finns säkert en smärtbild någonstans i hästen som orsakar detta.

En häst viker inte benen utan anledning.
Det finns väl ingen anledning att avvakta?
3 ggr på en månad är väldigt mkt.

Menar du att hästen alltså alltid varit gallig, och ojämt dessutom?

Jag menade att jag märker ingen skillnad, att han är gallig nu. Så ja, antingen har han alltid varit gallig eller är det jag som inte känner att han är det nu. Jag hoppas o tror att det är jag som inte märker skillnaden. För säger veterinären att han är gallig så måste det ju vara så.

Veterinären sa också att det behöver inte vara något, det kan bara vara tillfälligt. Men visst vill jag ju kolla upp det, om inte annat för att få veta att han inte har något. Så självklart förstår jag ju att det bästa är att göra en utredning på klinik. Men som student med häst är det knepigt när det kommer en stor oväntad utgift... Så därför funderar jag på att avvakta till nästa månad även det bästa såklart skulle vara att göra det nu. :crazy:

Jag hoppas att jag missförstår dig, för visst är det väl så att du har resurser att ge hästen den vård den behöver? (vilket djurskyddslagen kräver av den som ansvarar för hästen)

min ponny gick omkull på knä i skritt under ritt en gång o en annan under en promenad i grimma. Detta med få dagars mellanrum men det är längesen nu, om det var något då så försvann det :P han var snubblig ett tag men då bytte vi skor och då slutade det med.

Jag hoppas att jag missförstår dig, för visst är det väl så att du har resurser att ge hästen den vård den behöver? (vilket djurskyddslagen kräver av den som ansvarar för hästen)

Hästen är försäkrad, men självrisken är 2000 kr och det är svårt att få loss på kort tid när man lever på studiebidrag och har köpt böcker för några tusen nu i terminsstarten.

Men jag ska ringa kliniken o försäkringsbolaget o höra om det går att ordna på något sätt.

min ponny gick omkull på knä i skritt under ritt en gång o en annan under en promenad i grimma. Detta med få dagars mellanrum men det är längesen nu, om det var något då så försvann det :P han var snubblig ett tag men då bytte vi skor och då slutade det med.

Saken är ju den att min häst snubblar inte alls, benet bara viker sig. Så det tyder ju på att det är något annat än skor/hovar som är orsaken..

Saken är ju den att min häst snubblar inte alls, benet bara viker sig. Så det tyder ju på att det är något annat än skor/hovar som är orsaken..

Vad jag menade var två olika saker, ett tag gick han ner på knä, en annan gång under min ägo blev han snubblig p.g.a skor :P men som sagt, båda delarna gick över.
Hoppas det löser sig med pengar osv så du kan kolla igenom hästen. :) Dock tror jag inte den lider av att du avvaktar en månad till tills du har pengar, på min ponny (om det nu var nått) så gick det över.. Vet hur det är med dåligt med pengar o ett dåligt samvete för man inte kan åka till klinik var o varannan vecka som de flesta andra här verkar göra :(

Det här låter ju inte så uppmuntrande men vi hade en häst i stallet som gick ned på knä utan synbar anledning. Det kunde hända både när man red och utan ryttare.
Veterinären kollade rygg och ben men kunde inte hitta någon orsak utan förmodade att det var en neurologisk skada som skulle vara mycket svår att utreda och troligtvis inte gå att behandla.
Med tanke på hästens ålder - han var en bit över 20 - och att det faktiskt var farligt både att rida och leda honom om man inte aktade sig (han föll på sin ägare en gång när hon gick lite före honom i en backe) så blev han utdömd och fick somna in.

Det behöver ju inte innebära att det är så med din häst men jag tycker absolut att du bör kolla honom på en klinik. Hoppas att ni hittar ett "bra" fel:).

Jag hade åkt till kliniken så fort som möjligt, har vart med om detta också med snubblande och hästen har knäat, visade sig att hästen var fel verkad så belastningen på knäna blev fel!!!

De flesta kliniker kan väll ordna att skicka faktura i efterhand el avbet.

Lycka till:):)

Det finns ju faktiskt en hel del åkommor som förvärras om de inte kommer under behandling så snabbt som möjligt. Att då inte ha ekonomi att åka iväg när det behövs tycker jag känns väldigt oansvarigt.

Om du inte har råd att kolla upp hästen denna månad så försök låta den ta det lugnt samt behandla den så mycket det går hemmavid. Du kommer långt med bandagering mm. Om den är gallig alltså... Kanske skulle du träna dig i att känna gallor och värme i benen också, då kan du förebygga mycket. Om han inte är kall i alla fyra benen så är det något som inte är som det ska. En frisk häst har iskalla ben som man känner alla "detaljer" i (senor, kotor, avgränsningar mellan, etc). Det är fantastiskt vad mycket man kan göra om man är tidigt ute (jobbat med travare och hållt dem nästan utan veterinärbehandling trots att de startat regelbundet).

Just att du tränar upp dig i att känna hur benen ska kännas/inte kännas och veta hur du (i ett tidigt skede) kan hjälpa hästen tycker jag du skulle göra. Känn på ben, känn på alla hästars ben som du kommer åt, ta god tid på dig så du inte bara snabbkollar. Kolla också att hovarna är lika "svala". Alla skillnader du upptäcker från ett ben till ett annat (även hovarna) är något som inte är helt hundra. Ta hjälp med vad du kan göra för att hjälpa hästen i så fall. För en fattig student blir detta mycket mycket billigare! :) (att veterinären såg gallor tydligt och du inte alls är ju inget bra tecken vad gäller kunskap om att hålla hästen hel menar jag också).

Absolut inget illa menat. Men man har verkligen igen att ha denna kunskap (som alltid kan förbättras) både för häst och plånbok. Om du vill ha riktigt erfarna människor på området att rådfråga så gå till ett travstall som har gott rykte och där hästarna är friska och glada. Om de startar regelbundet (behöver inte vara stjärnor) och inte veterinärbehandlas så har du en hästskötare som du kan få mycket tips ifrån.

Javisst jag håller helt med dig lite framförhållning och egenkunskap sparar både lidande o pengar. Men hästen är inte varm i benen eller hovarna överhuvudgtaget. jag har jobbat i ett galoppstall och är också van att känna på ben o hitta gallor o värme m.m. Just därför tycker jag att det är väldigt konstigt att jag inte märker det nu.
Nu verkar det iaf vara så att jag kan åka till kilniken nu och få en faktura senare. Så tills vi ska dit behandlar jag hemma med liniment och bandage.

Hästen är försäkrad, men självrisken är 2000 kr och det är svårt att få loss på kort tid när man lever på studiebidrag och har köpt böcker för några tusen nu i terminsstarten.

Men jag ska ringa kliniken o försäkringsbolaget o höra om det går att ordna på något sätt.

De flesta kliniker (om inte alla) accepterar att ta det på faktura så då skjuter du kostnaden ;-)
Så tycker du skall ringa klinik och beställa tid.

Det finns ju faktiskt en hel del åkommor som förvärras om de inte kommer under behandling så snabbt som möjligt. Att då inte ha ekonomi att åka iväg när det behövs tycker jag känns väldigt oansvarigt.

Då skulle VÄLDIGT många djurägare (inte bara hästägare) vara oansvariga. För tyvärr har väldigt många det så att man hamnar i månader när man inte har råd att punga upp med några extra tusenlappar just den månaden. Man har råd att ge hästen mat och allt den behöver men inte ett besök på kliniken... Är det en akut grej att man ser att djuret mår dåligt och inte kan vänta någon vecka så måste man ju ta till veterinär och får då kanske be om att skjuta på stallhyra eller låna av någon...

Men anser inte dålig ekonomi för stunden har något med hur ansvarig man är som djurägare.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka