Går mot skänkel..

Blomskan

Trådstartare
Hur ska man lära sin häst att inte gå mot skänkeln?
Fick nämligen denna fråga och jag kände att jag inte riktigt visste hur man skulle göra.
Tex. Man rider på en volt och när man kommer till den öppna delen så vill hästen bryta ut, jag lägger då på ytterskänkel men hästen går bara emot den.

Hur skall man göra för att komma ur detta problem?

Sv: Går mot skänkel..

gör tydliga halvhalter, balansera upp och låt inte hästen 'rinna iväg'

hej går mot skänkel!

Din häst verkar inte helt harmonisk. Min häst var precis likadan men sedan jag gav henne kladdkaka så har hon varit helt underbar. Slappnar av och följer hjälperna fullt ut.

Puhh.. Ja som är så dålig på att baka. Harru nått bra recept?

Har din häst alltid gjort så, eller är det nytillkommet?

Be - beordra - begära

förutsatt att hästen är införstådd med att man egentligen ska flytta för skänkel- inte gå emot, samt att den är nog balancerad.

När du vill få hästen att behålla volten antar jag att du först ber genom din egen sits och eventuellt lite ytterskänkel, om detta inte funkar är nästa steg, utan att dröja, att du visar tydligt vad du vill, trycker mer med skänkel, lite tygel och riktigt fokuserar på att det du vill är att svänga, funkar inte detta tar du så mycket som behövligt i hästen för att få önskat resultat, självklart med belöning i form av att du släpper allt tryck så fort det blir rätt.

Har du en häst som endast bryter ut på volter kan det vara svårt att korrigera "in the moment", gå då tillbaka till att rida fyrkantiga volter utan hjälp av några väggar/staket och träna på att få hästen mer mottaglig för skänkeln (lättare att ge bra eftergift på rakt spår utan att tappa fokus), och avancera när du känner att det sitter. Lycka till eller nåt ^^

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 797
Senast: Tualma
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama