går konstigt vid longering

Mirre

Trådstartare
När jag longerar Tor "Herman" så faller han in med baken och ut med framdelen. går även utåtställd. :confused:
vad kan det bero på? att han är omuskald och inte orkar bära sig?
Är lika i både höger och vänster varv :confused:
vad ska man göra åt det?

Sv: går konstigt vid longering

kan det säkert vara dock gilalr han och jobba och har bra framåtbjudning (ibland lite för bra) och han lyssnar bra på röstkommandon

Han kanske tycker om själva longeringen men vill inte ställa sig inåt och trampa under sig, springa är ju också ett sätt att komma undan på!

Så gör min häst också, eller iaf i ena varvet.
Jag gör såa tt jag har inspänningen ett hål kortare i det varvet (på den sdan endast) spå jag tvingar honom att gå rättställd.

Akustik skrev:
Så gör min häst också, eller iaf i ena varvet.
Jag gör såa tt jag har inspänningen ett hål kortare i det varvet (på den sdan endast) spå jag tvingar honom att gå rättställd.
Varför gör din häst så bara i ena varvet?

Zindy16 skrev:
När jag longerar Tor "Herman" så faller han in med baken och ut med framdelen. går även utåtställd. :confused:
vad kan det bero på? att han är omuskald och inte orkar bära sig?
Är lika i både höger och vänster varv :confused:
vad ska man göra åt det?
Att han är travare o lärt sig volta så?

möjligt men han är inte körd sen han var typ 2-3 år
och bara startad en gång

Zindy16 skrev:
möjligt men han är inte körd sen han var typ 2-3 år
och bara startad en gång
Det spelar ju egentligen inte så stor roll... de är ju lära då sen "barns ben"
Testa "tömlongera" och se om han kan balansera upp sig bättre då

..han e väl under gångsättning och har stått länge innan dess...? mest troligt saknar han styrka och muskler att bära sig.

va jätteförsiktig att longera honom om detta är fallet.... en STOR häst, vilket innebär att du får longera på STOR volt om det ska vara stärkande istället för slitande på hästen om den saknar muskler och bärighet...

varför longerar du över huvud taget?

Han e starkare i höger varv, därför e de naturligt för honom att gå utåtställd.

Vi har tagit ut kiropraktror och rättat till bäckenet, därför att det har varit snett. Han satt fast där och blev väldigt sne.

Man kan ju inte ta bort all snehet, eftersom att sätter sig i musklaturen efter ett tag, men så länge man e ytterst noga med att ALDRIG rida honom vänsterställd utan hellre lite över ställd åt vänster när man rider i vänster varv. Och i höger varv vara noga med att absolut inte ställa mer än nödvändigt. Så komemr denna snehet gämna ut sig, möjligen att han kommer att vara lite svagare i vänster varv, men det e ju bra naturligt att hästarna har en stark och en svag sida.

Akustik skrev:
Han e starkare i höger varv, därför e de naturligt för honom att gå utåtställd.

Vi har tagit ut kiropraktror och rättat till bäckenet, därför att det har varit snett. Han satt fast där och blev väldigt sne.

Man kan ju inte ta bort all snehet, eftersom att sätter sig i musklaturen efter ett tag, men så länge man e ytterst noga med att ALDRIG rida honom vänsterställd utan hellre lite över ställd åt vänster när man rider i vänster varv. Och i höger varv vara noga med att absolut inte ställa mer än nödvändigt. Så komemr denna snehet gämna ut sig, möjligen att han kommer att vara lite svagare i vänster varv, men det e ju bra naturligt att hästarna har en stark och en svag sida.
En snedhet jämnar inte ut sig, en sned häst ska ridas rakt, inte tränas i motsatt varv.. Det gör bara ont värre och leder till ännu värre snedbelastningar.

Vaddå tränsa i motsatt varv? de gr jag väll inte heller ? :confused:
E noga med att inte rida honom mer ställd än vad som e nödvändigt i höger varv, eftersom att han vill det själv.

Akustik skrev:
Vaddå tränsa i motsatt varv? de gr jag väll inte heller ? :confused:
E noga med att inte rida honom mer ställd än vad som e nödvändigt i höger varv, eftersom att han vill det själv.
Träna i motsatt varv, där menade jag att sitta och rida hästen i det varv som anses vara hästens svaga sida, för att man tror den byggs upp...

ahaa.. ne de ensa sättet som den svaga sidan byggs upp e att jag inte fortsätter att rida honom felställd, utan att jag e noga med att han alltid jobbar rätt i rätt varv. Sneheten kommer att ta vääldigt lång tid att korrigera på det sättet.
Men enligt kiropraktorn e de det enda rätta.

Så jag tränar vädligt liksidigt, lika mkt i båda varven. Bara de att jag tänker efter lite mer ang. ställningen.

Kan ju bli lite missförstånd så här över internet :angel:...

Akustik skrev:
ahaa.. ne de ensa sättet som den svaga sidan byggs upp e att jag inte fortsätter att rida honom felställd, utan att jag e noga med att han alltid jobbar rätt i rätt varv. Sneheten kommer att ta vääldigt lång tid att korrigera på det sättet.
Men enligt kiropraktorn e de det enda rätta.

Så jag tränar vädligt liksidigt, lika mkt i båda varven. Bara de att jag tänker efter lite mer ang. ställningen.

Kan ju bli lite missförstånd så här över internet :angel:...
Försök rida hästen på så rakt spår, rakställd så mycket och ofta du kan... Det är bästa sättet att stärka båda sidorna och få hästen jämn.

Okej.. Men mina träningsmetoder e lite annorlunda..
Kan inte sitta och rida på rakt spår hela tiden.. han har sånt huvud. Blir han uttråkad visar han det, då brallar han iväg elr hittar på andra saker för att underhålla sig på. Han behöver få tänka hela tiden..

Akustik skrev:
Okej.. Men mina träningsmetoder e lite annorlunda..
Kan inte sitta och rida på rakt spår hela tiden.. han har sånt huvud. Blir han uttråkad visar han det, då brallar han iväg elr hittar på andra saker för att underhålla sig på. Han behöver få tänka hela tiden..
Du får göra hur du vill, det var mitt tips hur du skulle göra.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 849
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
337
· Visningar
32 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka