Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför gör din häst så bara i ena varvet?Akustik skrev:Så gör min häst också, eller iaf i ena varvet.
Jag gör såa tt jag har inspänningen ett hål kortare i det varvet (på den sdan endast) spå jag tvingar honom att gå rättställd.
Att han är travare o lärt sig volta så?Zindy16 skrev:När jag longerar Tor "Herman" så faller han in med baken och ut med framdelen. går även utåtställd.
vad kan det bero på? att han är omuskald och inte orkar bära sig?
Är lika i både höger och vänster varv
vad ska man göra åt det?
Det spelar ju egentligen inte så stor roll... de är ju lära då sen "barns ben"Zindy16 skrev:möjligt men han är inte körd sen han var typ 2-3 år
och bara startad en gång
En snedhet jämnar inte ut sig, en sned häst ska ridas rakt, inte tränas i motsatt varv.. Det gör bara ont värre och leder till ännu värre snedbelastningar.Akustik skrev:Han e starkare i höger varv, därför e de naturligt för honom att gå utåtställd.
Vi har tagit ut kiropraktror och rättat till bäckenet, därför att det har varit snett. Han satt fast där och blev väldigt sne.
Man kan ju inte ta bort all snehet, eftersom att sätter sig i musklaturen efter ett tag, men så länge man e ytterst noga med att ALDRIG rida honom vänsterställd utan hellre lite över ställd åt vänster när man rider i vänster varv. Och i höger varv vara noga med att absolut inte ställa mer än nödvändigt. Så komemr denna snehet gämna ut sig, möjligen att han kommer att vara lite svagare i vänster varv, men det e ju bra naturligt att hästarna har en stark och en svag sida.
Träna i motsatt varv, där menade jag att sitta och rida hästen i det varv som anses vara hästens svaga sida, för att man tror den byggs upp...Akustik skrev:Vaddå tränsa i motsatt varv? de gr jag väll inte heller ?
E noga med att inte rida honom mer ställd än vad som e nödvändigt i höger varv, eftersom att han vill det själv.
Försök rida hästen på så rakt spår, rakställd så mycket och ofta du kan... Det är bästa sättet att stärka båda sidorna och få hästen jämn.Akustik skrev:ahaa.. ne de ensa sättet som den svaga sidan byggs upp e att jag inte fortsätter att rida honom felställd, utan att jag e noga med att han alltid jobbar rätt i rätt varv. Sneheten kommer att ta vääldigt lång tid att korrigera på det sättet.
Men enligt kiropraktorn e de det enda rätta.
Så jag tränar vädligt liksidigt, lika mkt i båda varven. Bara de att jag tänker efter lite mer ang. ställningen.
Kan ju bli lite missförstånd så här över internet ...
Du får göra hur du vill, det var mitt tips hur du skulle göra.Akustik skrev:Okej.. Men mina träningsmetoder e lite annorlunda..
Kan inte sitta och rida på rakt spår hela tiden.. han har sånt huvud. Blir han uttråkad visar han det, då brallar han iväg elr hittar på andra saker för att underhålla sig på. Han behöver få tänka hela tiden..