Går inte möblerna åt?

T

Tintomara

Jag är rätt sugen på att skaffa ett djur till sällskap (det är ju de facto lite trist att husera runt själv i en lägenhet), och en katt vore ju ett bra exempel.

Dock måste jag erkänna att jag är lite rädd om min soffa, som är alldeles nyinköpt (och jag har inte sån ekonomi att ett soffköp är något jag gör varje vecka...) - kommer den inte att riskera att bli sönderriven av en katt?

Hur har ni gjort? Givit upp allt hopp om era möbler eller hittat en lösning?

Sv: Går inte möblerna åt?

Min kisse är innekatt (birma) och har aldrig rört vare sig soffa eller någon annan möbel, han håller sig till sin klösbräda.

Det låter ju kanon. Birma är en av de kattraser jag kollat lite närmare på, de är ju vackra som attan och verkar vara lagom lugna.

Om jag säger såhär: jag är GLAD att jag bara har en billig Klippan-soffa från Ikea... :crazy: Dock har jag kanske inte alltid varit 110% konsekvent vad gäller att vässa klorna på soffan (d.v.s. om jag t.ex. ligger i min säng och hör att Måns är på soffan är det inte alltid jag orkar säga till).

Min mamma som vi är och hälsar på ofta har dock en sprillans ny, en aning dyrare soffa, och även den är framförallt Måns på så vi aktar oss noga för att släppa in något djur i TV-rummet när vi inte är närvarande.

Men det är väl väldigt indivuellt hur pass intresserad en katt är av att vässa klorna på möbler, och hur mycket den bryr som om att matte säger att "det där är förbjudet". Dock finns det väl vissa knep man kan ta till för att få katten att föredra ett klösträd framför en möbel. T.ex. genom att spraya kattmynta på klösträdet och samtidigt konsekvent tala om för katten att möblerna vässar man bara inte klorna på.

Ingen av mina katter har nånsin rört soffan eller annan heminredning. De har fyra klösträd utspridda i huset som de kloar på. Dessutom klipper jag klorna så fort jag märker att någon vass klo växt ut.

Framför allt så är det mycket när dom är små. Du skulle se vårat köksbord.... :o kattungar är hopplösa på att klänga på allt som man kan. Det gäller stolar och bord framför allt. Kanterna ser ut som om man sutttigt och hackat och rivit med nålar, inte så snyggt.

Vi försökte verkligen hålla klorna korta på senaste tillskottet, en Norsk skogkatt men inte hjälpte det heller. Ny katt nya märken....

Så vill du slippa det så rekomenderar jag en något äldre katt (över halvåret)

Vässa klorna på saker, ja där är det olika på våra katter. En tog tygsoffan, husisen som vi har nu har tyvärr rivit på dörrkarmen, lilltjejen till skogis har än så länge skött sig rätt okey. men där är det mera race och bus till tusen och så klart att det kan lätt sätta sina spår i möblerna.

I en lägenhet hade hon säkert rivit allt, vi har ett två våningshus och hon far som en virvelvind runt allt hela tiden. En lugnare ras skulle nog passa bättre i lägenhet.

Min katt har inte varit på en enda möbel heller. :) Visst, en och annan rivstart har det blivit, men hon har aldrig använt soffan eller några andra möbler som klösmöbler. :) Hon håller sig snällt till sin klösbräda när det handlar om att vässa klorna.

Jag har också birma och dom är aldrig på möblerna, hade 7 (varav 3 bebisar) stycken hemma i somras och det enda som inte klarade sommaren var en hög vas som stod på bordet, annars håller dom sig mest på golvet eller i sin ställning. Tror det beror mycket på vad du skaffar för katt och vad den har för temperament och aktiveringsbehov.

Jag har en högaktiv ras och inte ens när vi haft kull har de varit på möblerna (dock får man ju räkna med annat slitage när man har kattungar...). Kloklippning, klösträd och konsekvent uppfostran! Dessutom är vissa tryger mer klösvänliga än andra, jag skulle aldrig köpa en soffa i något "luddigt" tyg, ju slätare desto tråkigare i kattsynpunkt.

Nar jag forst flyttade hemifran kopte jag tva perserkattungar, hade tygsoffor etc. Inget blev nagonsin forstort, de rev eller bet inte pa nagot i lagenheten. Sen hyrde jag ut lgh moblerad till en ung tjej som hade EN katt, och pa nolltid var allt sonderrivet :(

Numera bor jag i villa och kopte mina tva Skogkattbroder for 4 ar sedan. De har aldrig rivit pa nagonting eller forstort nagonting, de anvander sina klosbrodor for det :love:

Jag är rätt sugen på att skaffa ett djur till sällskap (det är ju de facto lite trist att husera runt själv i en lägenhet), och en katt vore ju ett bra exempel.

Dock måste jag erkänna att jag är lite rädd om min soffa, som är alldeles nyinköpt (och jag har inte sån ekonomi att ett soffköp är något jag gör varje vecka...) - kommer den inte att riskera att bli sönderriven av en katt?

Hur har ni gjort? Givit upp allt hopp om era möbler eller hittat en lösning?

Givit upp hoppet om möblerna, är jag rädd. Nu blir de inte SÅ förstörda, men det är ju lögn att påstå att katterna inte sätter några spår alls. Vi har lädersoffor, så katterna klöser inte på dem, men däremot blir det ju märken av klorna när de yr runt lägenheten i 180 knutar.

Jag har en högaktiv ras och inte ens när vi haft kull har de varit på möblerna (dock får man ju räkna med annat slitage när man har kattungar...). Kloklippning, klösträd och konsekvent uppfostran! Dessutom är vissa tryger mer klösvänliga än andra, jag skulle aldrig köpa en soffa i något "luddigt" tyg, ju slätare desto tråkigare i kattsynpunkt.

Hur gör ni för att hindra dem från att klösa när ni inte är hemma?

Våra katter vet exempelvis att de inte får gå upp på köksbänken, så det är inga problem att lämna mat där. Men jag skulle ju inte våga lämna ett kilo köttfärs där och sen gå till jobbet, för är jag inte hemma så skulle de antagligen hoppa upp.

De är inte intresserade av att klösa på möblerna eftersom de har tillräckligt med bra klösmöjligheter på sina klösträd. Det finns ingen egennytta i att klösa när inte vi är hemme heller, klöser gör de för att trotsa och jaga upp oss (precis som att de aldrig är på borden när inte vi är hemme heller, enda orsaken för dem att vara där är ju leken "bli jagad av matte"). Men som sagt, jag skulle aldrig välja en möbel eller matta i ett material som är mer klösvänligt än katternas egna grejer (eller något som lätt blir repat, leker gör de ju överallt).

Jag har aldrig fått några möbler förstörda av katterna, inte ens när jag har kull. Tricket med att inte få sina möbler sönderklösta tror jag ligger i att:

1. Ha bra klösmöbler till katten placerad på ett bra ställe i hemmet (dvs. inte undanskuffad i ett hörn där katten aldrig är utan på ett ställe där katten faktiskt vistas och ofta uppehåller sig).
2. Var konsekvent. Ser man någon slags ansats till att klösa på soffan säger man nej och tar katten till klösmöbeln.
3. Innan man är säker på katten lämnar man den ALDRIG ensam med en möbel man är rädd om.

Håller med föregående talare! Vi har aldrig haft problem med att katterna har förstört/kloat på möbler eller dylikt och då har vi tidvis även haft kattungar med.

Det vi har tänkt på när vi inhandlat möbler är dock att de ska vara så "kattanpassade" som möjligt. Soffans tyg är småmaskigt då jag inbillar mig att ett stormaskigt är lättare att häkta i för en kattklo. Har enbart ullmattor typ röllakan då de är enkla att dammsuga och tåliga mot kattklor. Som sagt, katterna kloar inte på möblerna, de har sin klätterstolpe upp till hatthyllan för det ändamålet. Men mattan går de gärna på och det får de (det syns inget). Men som sagt, kattbus kan oxå göra en maska på överkastet eller liknande och därav förebyggande möbelval!

Vår katt (lever mest inne, men går ut) tar enbart våra kokosmattor. Och det är liksom meningen, vi köpte dem som både matta och stor klösbräda ... :idea:
Dom är ändå så svårtvättade, och behöver bytas ut. Rivningarna syns inte särskilt väl heller.

Sen har köksbordet fått sig ett prickigt ställe, men det är när katten hoppar från bord till bänk och just där han "skjuter ifrån" med baktassarna. Nu är det ett oljat furubord så det syns inte så väl - det var ändå modellen "shabby" från början. Min önskan om ett vitmålat bord kommer jag INTE att uppfylla i första taget för det känns dömt att misslyckas.

Min ena katt har varit onödigt duktig på att använda soffan som klösbräda medans andra katten inte rört den utan hållit sig till klösbrädorna inna och träden ute. Den överaktiva katten är den som inte rört något medans den lilla, försiktiga katten är den som lämnat märken efter sig.

Vi har aldrig haft några problem med sönderrivna möbler när vi skaffat katt. Vi har haft flera bondkatter och en perser som vi "köpte" vid 2 års ålder.
Brorsan hade storre problem men det var en katt som var van att vara ute som fick bli innekatt hos honom, hans ex gav han katten när hon upptäckte att hon inte tålde den. Tycker inte man ger en katt till någon som bor i lägenhet inne i stan när katten är van vid att vara ute.

Hur gör ni för att hindra dem från att klösa när ni inte är hemma?

Våra katter vet exempelvis att de inte får gå upp på köksbänken, så det är inga problem att lämna mat där. Men jag skulle ju inte våga lämna ett kilo köttfärs där och sen gå till jobbet, för är jag inte hemma så skulle de antagligen hoppa upp.

Men precis som med alla husdjur (och barn med for den delen :angel:) sa maste man ju anpassa huset och sitt leverne darefter. Mao inte lamna mat framme nar man gar hemifran (om man prompt maste kan man ju lagga det i t.ex. mikron dar det ligger lite mer skyddat :idea:), se till att man koper mobler som tal djuren (pa samma satt som det ar osmart att ha vita dyra mattor nar man har barn) och se till att djuren far utlopp pa annat satt te.x. genom att anvanda en klosbrada.

Vi har bade hund och katter, och snart barn ocksa. Ingenting har hittills blivit forstort, men da har vi ocksa sett till att katterna haft gott om klosbrador och klattertrad, hunden har manga leksaker, och alla har blivit konsekvent uppfostrade fran forsta dagen.

Det jag undrade över var hur man uppfostrar ett djur så att det lyder även när det är ensamt hemma. Jag var bara nyfiken, för det har jag aldrig lyckats med!

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 300
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 546
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 163
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt Ska försöka sammanfatta detta så kort som möjligt. (ursäkta långt inlägg!) Obs. är att detta är inte mina katter. Jag är inte heller...
Svar
9
· Visningar
1 417
Senast: lahsd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama