Går inte längre

_saga_

Trådstartare
Lååång inlägg, hoppas nån orkar..

Jag har skrivit förut om min katts problem, han är foderallergiker men som jag nu insett även damm och kanske kvalsterallergiker..
Han mår aldrig helt hundra, kliar bakom/i öron, på hals, kinder och ibland ovanför ögon. Ibland sår men mest så huden blir kal. Han är ibland bra av kortison men jag är starkt emot att ge honom mer nu, han är bara ett år och 4 månader.
Vi bor i dag i lägenhet men insåg för några månader sen att han inte kan ha det såhär. Han är innekatt och jag skulle aldrig!!! släppa ut honom här, förutom i koppel. Det finns bilar, tunnelbana, E4an några hundra meter bort, vem vet om det finns djurplågare? Jag riskerar inte min älskade älskade väns liv.

Så. Imorgon skriver vi kontrakt med säljare på ett hus på landet. Lugnt avsides område med blandat permanent/sommarboende i området.
3000kvm tomt och en sjö 200meter bort. Knappt bilar eller grannar..
Självklart ville vi flytta vi också, men beslutet togs till mycket stor del för Elvis skull.

Jag älskar min katt! :love: :love: :love: :love: :love: :o

Hur vänjer jag honom med ett nytt liv utomhus? Koppelpromenader några veckor? Bara släppa ut och hoppas på det bästa?
Hur stor är risken att han springer i väg? Det skulle jag inte kunna leva med...
Kommer han vara borta ett tag och komma tillbaka?
Isånafall kan man räkna med några dagar? veckor?
Smart idé att bygga nåt sorts isolerat minihus han kan gå in i och värma sig i om vi inte är hemma och kan släppa in honom?

Många frågor och jag hoppas nån orkar svara

Sv: Går inte längre

Min dröm är inhägnad går så både katterna och hunden är säkra ute. Om du inte vill hägna in och bara släppa honom skulle jag rekomendera att fortsätta ha honom som innekatt tills han bott in sig ordentligt och sen att han bara får vara ute när ni är med, sen kan man fasa ut det till hur du nu vill ha det...

Har också tänkt på inhägnad men vet inte riktigt hur det skulle se ut med tanke på hur högt dom kan hoppa tex...

Puttar upp!

Om inget annat hjälper och han blir bra av kortison så måste han ju få det? Kan inte vara skönt att gå runt med ständig klåda. Hur har ni gett kortisondosen? Man börjar med en högre giva och trappar långsamt ner, kankse behöver han inte så hög dos för att hållas symptomfri?

Min kattflicka har astma. Har gjort pricktest och hon är allergisk mor kvalster, gråbo, ylle och även mot katt!:eek: Hon fick diagnosen när hon var knappt ett år, och hennes nästa födelsedag fyller hon 11 år. En pigg och glad tjej!

Jag gillar inte heller att ge kortison, men hennes liv måste vara ett bra och besvärsfritt liv sålänge hon lever. Kankse kortar det i slutänden ner hennes liv, det vet jag inte ännu, men då har hon mått bra iaf:)

Låter skönt att flytta till landet!:). Jag skulle inte bara släppa ut, utan först ha katten inne helt tills den "bott in" sig, sen ta ut i koppel till att börja med.

Lycka till!:laugh:

Nja, alltså jag har gett efter veterinärs ordination, dvs högre dos i början och trappat sen ut.

Jag tycker inte han är bra på kortisonet, han mår som bäst när han gått klart på det och varit utan det en, en och en halv vecka senare..

Vet ju att det finns olika sorters kortison dock, men jag har inte tagit upp det än. Det ligger väl närmare till hand att göra ett allergitest MEN min försäkring täcker inte då jag gick till veterinär med hans besvär inom 20dagars karensen.. (Vem har hjärta att vänta dessa dagar när min 15veckors sitter med svullna röda öron?!?)
och det kommer kosta vad jag förstog det som ca 5000 kr.. = jag måste spara.

Tack för era åsikter!

Låt katten vara inne de första veckorna så att han känner att det är hans revir. Sen är det nog inga problem med att släppa ut honom.
Det är inte ens säkert att han vill gå ut, vår hon katt som vi tagit hand om :love:, som tidgare varit vildkatt, vill helst inte gå ut, möjligtvis på altanen.
Lycka till.

Gör en allergiutredning så du vet vad han är allergisk emot och vad han tål, så där kan han ju inte ha det! :eek: Min lillkille utreddes tidigare i år och det har verkligen underlättat för oss bägge då jag nu vet vad jag törs ge honom att äta och vad han ska undvika. :idea:

Jag ska göra en, men veterinären sa att dessa tester inte var helt hundra och att dom inte kunde hitta allting ändå? Det känns ju frustrerande!! Förvisso kan dom kanske hitta en del hoppas jag på, kanske han inte alls har så kraftig födoämnesallergi som vi utgått från men hans damm/kvalsterallergi kommer ju i sånafall alltid finnas och de är därför vi bestämde att köpa hus på landet och inte i villaområde, just för att han ska kunna vara ute.
(om jag känner att jag vågar.......)

Märker att han blir bättre ju mer jag städar men hur man än gör finns ju alltid både damm och kvalster i luft, möbler och textiler osv...
Har tom sen ca ett år tvättat i allergivänligt tvättmedel gör ingen skillnad..

Vad har ni andra för erfarenhet av allergitester?

Pricktest på hund kostar ca 3500kr (för stor hund), hur kan det gå på 5000 för en katt? :confused:

Jag gjorde ett sånt på min hund i tisdags, hon är allergisk mot ett par sorters kvalster. Och det var inget tvivel om vilka ämnen hon reagerade på.
Fodertestet är vi inte klara med än.

Vad jag förstog det som var det för att det var ett flertal tester och inte pricktester utan blodprover som skulle skickas nånstans, om jag inte missminner mig så reagerar inte katter likadant på pricktest eller för att hon inte trodde det var nåt för just min katt. (minns inte rätt alternativ!)

Hur går du vidare med din hund nu när du vet vad hon/han är allergisk mot? Vad gör man åt just kvalster?

Vi gjorde både pricktest och tog blodprover på lillen och vi fick resultat på bägge två. Kvalster går tyvärr inte att undvika, utan det är bara att fortsätta städa och tvätta för att försöka hålla nivåerna nere, men om du vet vad han är allergisk emot i övrigt så underlättas era liv betydligt. :idea:

Efter allergitestet kunde vi lägga av med det svindyra allergifodret och istället övergå till Mjaus burkmat då det inte innehåller en massa tillsatser och han äter det och är nöjd och glad. Jag vet även vilket kött jag vågar låta honom äta när jag fixar mat åt oss, så han kan få lite putsbitar till hans stora förtjusning.

Jag har testat att BARF:a honom, men han var inte intresserad så det funkade inte för oss, men det kan ju vara värt att testa, efter allergiutredningen?

Ja, alltså jag misstänker ju att det inte är så mycket av foderallergi med tanke på att han inte blir bättre av det direkt, och jag är stenhård på att det är det enda han äter. En 2kgs säck kostar över 300 kronor, inte så farligt ändå men liksom onödigt om han inte "behöver" just det fodret!

Har tänkt länge på BARF, sen han var kattunge, måste lära mig det innan jag ger mig på det.

Hur lång tid tog det för dig innan du fick svaret? Minns du vad det kostade? Din katt går inte på kortison alls?

Min katt har astma så han har kortison numera via inhalator, men han fick födoämnesallergi för många år sedan men klarar sig från utbrott om jag passar vad han äter. Jag trodde först att det var hundarna som bitit honom första gången han fick sår, för över natten hade han fått ett stort, vätskande sår i ansiktet, stort som min handflata! :eek:

Han är försäkrad så jag betalade inte så mkt för allergiutredningen, kommer tyvärr inte ihåg vad jag betalade tidigare i år men för mig var det väl använda pengar. Sol här på sidan har en hemsida om BARF, om jag inte minns helt fel. Kolla där så får du många tips på vad man bör ge dem, men även då är det ju en fördel om du vet vad han inte tål så han inte får ngt av misstag.

Jag tycker att sötnos mår mycket bättre nu när jag vet vad vi ska undvika och vad jag kan tillåta. Utredningen visar ju även om det är andra saker som kan finnas i hans närmiljö som kan vara skadligt och som man bör minimera.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 117
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 849
Senast: Ponnyfoton
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama