Sv: Går inte fram vid longering
kl
Jag hade nog börjat med att löslongera i en inhängnad, typ rundkorall (har man ingen kan man enkelt sätta upp en med stolpar och tråd). Då kan du lättare få hästen att förstå att han ska springa runt dig, utan att du behöver trassla med lina och spö. Använd ett långt rep som du vevar snett bakom honom i drivande position - sluta så fort han rör sig frammåt (du ber honom röra sig och när han svarar rätt så ger du eftergift, dvs slutar driva). Om han inte reagerar kan du slå med repet i marken nära hans bakdel i en jämn rytm, och så fort han rör sig frammåt så slutar du. När du vill att han ska öka farten är det samma sak som gäller, dvs du ber honom öka genom att driva på med repet, och slutar så fort han avarar korrekt. Så länge han inte svarar fortsätter du bara. De brukar förstå rätt så snabbt vad det handlar om.
Om du har honom lös kan du lättare arbeta med ditt kroppsspråk och lättare förflytta dig dit du vill, vilket är en enorm fördel.
Jag skulle inte gå på och slå till hästen med pisken bara för att han inte förstår/vill röra rig frammåt. Pisken är ett bra hjälpmedel vid ridning och träning från marken för att förtydliga något för hästen och vara ryttarens förälngda arm, inte för att slå. Om du nödvändigtvis måste " peta till hästen" för att du tror att han bara är istadig, så tycker jag att det är bättre att slänga ut repet så att det bara nuddar bakdelen, dvs ingen hård smäll men tillräckligt för att hästen ska bli förvånad och reagera (oftast räcker det dock att man slänger repet med en hård smäll i backen precis vid bakhovarna för att hästen ska hoppa till och röra sig frammåt). Så har jag gjort vid enstaka tillfällen med hästar som har hotat på ett aggressivt sätt (dvs sparkat mot mig ett flertal gånger eller stegrat mot mig och viftat med frambenen).
//Julia