går högt med huvudet

yuitj

Trådstartare
jag har precis lånat hem en gammal travare. Han har inte startat på flera år så han har inte dom musklerna kvar. Problemet är att han går väldigt högt med huvudet hela tiden. det funkar inte med martingal mm för han får panik när han inte kan dra upp huvudet.. någon som har något tips??

Sv: går högt med huvudet

Tipset är lika enkelt som alltid. Dressyr. Tar tid och kräver att man engagerar sig men är det enda som ger bra hållbara resultat. Med en martingal har du inte löst problemet, du har dolt det.

När du sitter på hästen så låt den inte gå förrän den sänker huvudet. Det kan ta tid.
Du väntar alltså ut den (kan ju ta lång tid så man får ha tålamod) tills den spontant sänker huvudet under mankhöjd. Då får den gå som belöning. Stanna och upprepa om den höjer huvudet.
Jag vet inte om du förstår vad jag menar eller om någon annan kan beskriva bättre.

Spänna ner huvudet gör oftast bara att de stretar emot mer. Tömkörning är mitt tips. Longera med tömmar i skritt och trav, över bommar och på volter med lätta, lätta händer och eftergift när han sänker halsen. Då hittar han snart sin egen balans och slappnar av och börjar arbeta med kroppen istället för att springa fort med huvudet högt. Om du försöker lirka och dra ner huvudet på honom kommer han bara spänna halsen och käken och hålla emot.

Rid ut i skogen över stock och sten i lätt sits gärna med lite lösare tyglar. Låt honom sträcka halsern framåt nedåt när han kliver över stock och sten och klättrar uppför backar. Då kommer han muskla sig på ett lämpligt sätt för en ridhäst och självmant tillslut hitta formen. Ta gärna hjälp av en tränare:)

:idea: Ett sätt att träna honom att sänka huvudet, är att från marken öva honom, genom att lägga en hand uppe bakom öronen och trycka lätt för att på det sättet få honom att sänka huvudet. (Kan behöva förstärkas genom ett tag i tex grimskaften neråt)Släpp genast han sänker sig! Genom att sen flytta handen längre mot manken succesivt så kan du på hans rygg senare genom att lägga handen på manken få honom att sänka huvudet. Det tar tid, men kan vara värt besväret.

Kör han upp huvudet när du tar i tyglarna? Isåfall så kanske han kan ha problem i munnen med tänderna? Min travare körde upp huvudet när man tog i tyglarna och då hade han problem med tänderna, efter att det åtgärdades så blev han jätte fin att rida

Jag var i precis samma sits som dig för ett tag sen med min häst men jag red mkt: akademisk ridkomst, centrerad ridning, dressyr och red ut i skogen mkt för då ville hon arbeta mer. Gå mkt i upp och nedförsbackar och du kan rygga i backarna. Du måste börja bygga muskler på din häst, den drar nog upp huvudet för att den inte orkar bära sig. TÄNK PÅ ATT OM DIN HÄST ÄR GANSKA MAGER MÅSTE DU GE DEN FETTRIKARE MAT FÖR EN HÄST MÅSTE HA FETT FÖR ATT BYGGA MUSKLER! Mvh Elin

TÄNK PÅ ATT OM DIN HÄST ÄR GANSKA MAGER MÅSTE DU GE DEN FETTRIKARE MAT FÖR EN HÄST MÅSTE HA FETT FÖR ATT BYGGA MUSKLER! Mvh Elin

Njae, protein är det som krävs snarare än fett. Fett ger just bara fett... ;)

han söker sig neråt när jag gör halt men så fort han kommer fram i skritt så är han bland molnen och flyger igen. nu är det bara att ut och klättra mm.. ;) har precis kollat tänderna på honom så det kan inte vara dom som spökar..

Jag tycker att du ska träna fressyr,dressyr och dressyr... Först måste du ju få med bakbenen på hästen som leder till att hästen kan höja ryggen och där med böja på nacken... det gör du genom att jobba mycket med olika igångsättningar, volter och serpentiner... Sedan är det löst =) *hoppas vi*

ta det lugnt o låt det ta tid! det är mitt bästa tips. :)
jobba både från marken o från hästryggen. det är ju det som är problemet med just travare, de håller balansen genom att hålla huvudet högt. sen gäller det att sätta nya muskler, ett nytt "system" o signaler de måste lära sig.

ta hjälp av en tränare är också ett tips! det kan vara svårt att utbilda en häst själv, man behöver ett bollplank o någon som har kunskap som man kan rådfråga!

lycka till!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 165
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 144
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 812
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama